Hoppnig - bra?
Jag vet inte hur jag ska formulera rubriken till det bästa, ändra gärna om ni vill :)
Är medryttare på ett 20årigt fjordsto. Hon går häst och vagnturer på sommaren annars inte mkt på hösten/vintern.
Hon är just nu i dålig konditon, tjock och har inte fått upp flåset riktigt på henne ännu men vi jobbar på det :)
Skulle vilja hoppa med henne sen när hon blivit bättre i kroppen och kondisen.
MEN hur bra är det att hoppa en 20åring? Hon är pigg som attans,tycker allt är roligt, har tyvärr inte testat hoppning ännu då jag tcyker hon är alldelens för fet. Hennes ben är fina och resten av henne.
Men man kan väl hoppa nån gång i bland och inte så högt?
Jag vet inte om hon hoppats förr men jag hoppade i våras över ett träd som blåst över vägen och hon klarade det galant iaf :P Flög över som om det vore en pinne ^^
Vad tror ni?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Beror väl helt på i vilket skick hästen är, men som du skriver så tror jag inte att det skulle skada att hoppa ibland :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag tror definitivt att du kan hoppa lite lågt nångång ibland!
Jag tror inte att hon hoppar om hon inte tycker det är roligt eller om det gör ont. Så lyssna på hästens signaler så löser det sig nog :)
#2 Hur långt är ett lågt hinder då? :P
jag kan säga att jag aldrig hoppar över 1 meter :O har jag bara gjort med min förra häst och jag tror inte denna primadonna skulle klara det i första taget.. så kanske runt 40cm eller liknande om hon nu gillar det.. I skogen går det ju bra ^^
Skulle gärna vilja ställa upp och hoppa någon bana bara för skojs skull ibland, det borde väl också kunna gå? När hon är kondition alltså :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det är klart att ni kan hoppa om ni tycker att det är kul, för det är det ju!!
Men som sagt är det ju bra att vänta tills hon är i kondition för det och byggd för arbetet. Lycka till!!!!
#4 En dum fråga :P
Hur vet man riktigt att hon är byggt för det?
Man ver serkligen att hon är jättefet nu, kommer iaf rida henne i stor sett varje dag nu under lovet och sen iaf mån-tors när skolan börjar igen. Så fettet kommer at försvinna och förhoppningsvis lite muskler att byggas :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Åh, vad svårt! Vet inte hur högt fjordingar hoppar över huvudtaget..
Spontant tycker jag inte att 60-70 räknas som särskilt högt… Men du bör ju börja lägre så klart. Särskilt om hon kanske aldrig har hoppat.
Löshoppning är ju bra som introduktion också :)

Du kan ju hoppa studs. Det ger både muskler och fettet minskar. Det behöver du inte alls ha högt. Men du ska inte hoppa på ridbanan när det är hårt. Har du tillgång till ridhus?

#6# Gejsas avkomma har hoppat 110 med ryttare. Och hon är bara 135 cm hög. :)

kan ju vara bra att börja med bara cavaletti först. sen får du se vad damen vill;)
#6 Min förra fjording han hoppade jag 110 med på träning :P och han tävlade med sina förra ägare i 90cm :)
#7 Har bara ridbana och material till 2st hinder om jag inte hugger ner nå träd och använder typ hinkar till stöd.. Men de är ju hård i marken nu..
Kan ju alltid åka in till ridskolan och hoppa för min gamla ridlärare, hon kan säkert hjälpa mig och se hur och om hon klarar några höjder.
Men ni tycker inte att det kommer slita för mkt att hoppa på henne? hon är ju 20år. Fick veta nu av ägaren att hon inte vill att jag ska hoppa med henne då det sliter så mkt på hennes ben..
Stämmer de? Om jag bara hoppar kanske 1ggr i veckan? Och LÅGA hinder?
Så mkt kan de väl inte slita om man hoppar lågt och inge länge`? Jag vill ju kunna hoppa med henne :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Om det är en frisk häst som inte visar att den har ont någonstans och är i bra kodition så kan du nog hoppa på. de flesta hästar säger till om det blir för högt eller om dom inte orkar genom att helt enkelt inte hoppa! Mitt halvblod är 17 år. Han går som en klocka. tävlar 120cm. Ingen tror han är så gammal. Men han har aldrig varit skadad och får regelbunden massage. Fast min häst har ju även flera års uppbyggnad för att kunna hoppa. Det tar tid och destomera tid när dom blir gamla. Se till att träna suksesivt och värm upp ORDETLIGT! Annars kan du få en skadad häst. Lycka till/emma

Min Gobban blir ju 23 till nyår och min inackoderingsfjording blir 22 år. Dom används precis som vilken ung häst som helst. NÄR dom börjar visa ålderssymptom så börjar vi trappa ner på olika saker. Men än så länge har dom inte gjort det. Har din 20 åriga fjording gjort det så ska du kanske inte hoppa. För visst att det är mer jobbigt för en häst att hoppa mot att skritta och trava rakt fram. Det går det ju inte att komma undan med.

min gamle d-ponny gick träning och lättare träning i hoppning till han var 23.. pigg fräsch gamling men sen ville han inte gå in i transporten längre så det tog jag som ett tecken på att han tyckte det var nog.. men vi fortstte hoppa lite lätt hemma ett tag efter det.. 2008 fyller han 30 men nu är det bara lite barnridning och skogsturer ibland.. han är fortfarande fräsch i benen ´, dock något stel som alla pensionärer…'
tror nog du kan hoppa lite små skutt men när hon har kommit i form…

Men tänk på att inte gå emot ägarens vilja!
Vill hon inte att du hoppar så ska du inte göra det. Däremot kan du definitivt ta upp diskussionen, men aldrig göra nånting som man inte får. Då har du snart inte hästen kvar…

#14# Just det! Du¨måste ju snacka med ägaren först. Det är hon som bestämmer i första hand.
har en 20 piggt lite russ hon hoppar inga problem och hon tycker det e jätte skoj med. tävlat fjordingar i hopp då det var en 21årig med i leken pigg å alert, så visst kan du hoppa med henne. Du ser ju om hon tycker det e skoj att hoppa.
Min gamle travare so mjag hade, hon älskade att hoppa! Sågh on ett hinder var det mer eller mindre för mig att hålla i mig och be mina gudar om bistånd.
Hon hoppade galant 70 cm (till min stora förskräckelse) och hade hon väl kommit över hindret så om jag itne styrde så gjorde hon en volt och stacktillbaka till hindret. SÅ då kan man prata om en häst som gillar att hoppa :D
Synd bara att jag var så feg ^^ hade vart roligt o tävlat emd henne. Men hon var so msagt 20 år, inte i toppkondis, men itne fet. hon hade mera vardagskondis…. men vi hoppade oftast en 40-70cm höga hinder.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
- #12 Hon visar inga ålderskrämpor utan är pigg och glad som vilken unghäst som helst :P
- #14 Nej tänker inte gå emot viljan, då mister jag pållen och hon blir ovän med mig säkert. Men vill ta upp diskutionen och vill ha bra argument som jag har fått här av alla era svar :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tror att det skulle gå att hoppa lite små hinder iaf :)

finns dom hästar som tävlar i hoppning tills dom blir 25 :P
läste det i en tidning för ett tag sen ^^"
Du kan hoppa med henne :). Så länge hon är pigg och tycker det är kul och är i bra skick så kan du hålla på med näst intill vad som helst. Jag har ett fjordsto här hemma som är 22år som jag tävlar hoppning med :) Simona tycker det är stört kul och ger verkligen allt. Men kom ihåg att värma upp i skritt, trav och galopp jätte mycket. Uppvärmning och avskrittning är JÄTTE VIKTIGT eftersom att dom kan bli stel lättare vid lite högre ålder. Men så länge du sköter det så kan du hoppa med henne :).
#21 Kan tyvärr inte hoppa med henne då jag ej är medryttare längre :(
var det bara det i knappt 2 veckor efter jag skrev denna tråd, sen började problemen så jag fick sluta.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Min galma ponny är 21 och hoppar fortfarande. 1.20/ 1.25 på träning och tävlas. Han har aldrig varit halt…*tvi tvi, korsar fingrarna* Det är en kille som kommer att säga till när han inte vill mer och då får han bli pensionär…men han måste ridas i stort sett varje dag, annars blir han deppig och stel…
#22 näj vha synd :'(..

nej vad tråkigt..vad fick du förproblemdå???
#25 Helst inget jag vill ta upp här i detalj :)
Men i stora drag så blev hästen uthyrd (jag tog bara hand om henne i väntan på att någon skulle vilja hyra) och sen blev det massa missförstånd mellan mig och ägaren och det verkar fortfarande inte ha löst sig riktigt fast jag försökt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se