avmaskning?
Hej alla solglada!
I nästa vecka kommer min nya häst hem till sitt nya stall. Hur bör jag göra med avmaskning, för jag antar att man brukar avmaska en ny häst som kommer till ett nytt ställe?
När bör detta göras i sådana fall, innan eller efter avresa/hemkomst?
Mvh Therese
innan den kommer till dey tycker jag iaf.
/Elin

precis som elin säger. avmaska 2-3 dagar innan den kommer till nya stallet.
Ok, tack! Rekommenderar ni något särskilt preparat?
Jag skulle nog kolla med förra stället när hästen avmaskades senast. Det är inte bra att avmaska för ofta och med alltför blandade avmaskningsmedel.
ang avmanskning. jag läste i senaste (sommarnumret) av hästfocus att det finns någon slags balja man kan ställa in till hästen som fungerar naturligt mot inälvsparasiter. kanske kan vara något för alla?
ems. vad heter den baljan då ?
behöver man inte avmaska på vanligt vis alls då? eller är det bara som extra-tuggummin , som hjälper tänderna men man måste fortsätta borsta de som vanligt :D
#4: Hästen avmaskades senast i våras innan betet har jag för mig, då ägarna har berättat att de brukar avmaska vår och höst.
Den här baljan verkar ju intressant men inget som är aktuellt för mig just nu så frågan återstår - hur tycker ni att jag ska göra, vad är bäst?
satsa på ivomec. då behöver du inte avmaska mer sen o det dödar rätt många sorter.

Gör som någon skrev. Fråga ägarem vad dom använde i våras vid avmaskning. Ev kan man ta träckprov och se om det överhuvudtaget behövs avmaskas. Det gjorde vi i våras. Av 6 hästar behövde bara 2 st avmaskas.
Man ska ju inte avmaska för ofta. Maskarna blir lätt resistenta. Du kan inte få bort dom fast du avmaskar. Sedan förstör man jorden med avmaskningsmedlet. Det är snack om att det ev ska bli recept på avmaskning på grund av detta. Då måste alla ta träckprov innan avmaskning. Sedan ska man inte byta preparat mitt i säsongen. Utan behålla samma i två år sedan byta.
Lycka till med nya hästen!
gejsa. hur skickar man träckprov, vart o hur? hur mkt kostar det?

Det heter vidilab. Kostade oss 1155 kr. Men då tog dom även odling. Det blir lite billigare annars. Det var inget samlingsprov. Det är ju onödigt att ta ifall en häst har mycket ägg. Vi tog för varje häst som då var 6 st.
http://www.vidilab.se/?sida=start
Du kan även köpa en påse på Granngården för att skicka in. Heter "kolla masken".

ååh herregud va dyrt. shiit.
#14 Men "Kolla Masken" som gejsa skrev om kostar bara 2-300:- och då ingår labbanalysen.

aaaha. ja det var ju lite billigare =)
om det blir lag på att göra träckprov, så kan jag tänka mig att väldigt många skiter i det o slutar avmaska sina hästar.
"kolla masken" :)
Lät lite roligt!
/Elin

Det är väl inte dyrt eg. Det var ju för 6 hästar + odlingen som man inte behöver eg om man inte har för många ägg i träcket. vi gjorde det eftersom det var första gången.
Men ni som avmaskar era hästar, vilket preparat brukar ni använda och vilket är ni mest nöjda med??
på tal om "kolla masken" så kostar det 280 kr på djurapoteket i trollhättan såg jag då jag passerade deras skyltfönster idag =)

Du måste fråga förra ägaren vad hon/han använt till hästen dom senaste två åren och följa det. Finns hur mycket som helst att läsa om avmaskning.
Kolla mitt förra svar.
På senhösten om man sett stygnflugeläggen på hästens ben ska man avmaska med ivomec eller något annat som tar bort styngflugan. Så det mest aktuella är ju isf att ta träckprov på våren. Eftersom träckprov inte visar styngflugeäggen. Men har man sett dom på hästen så har dom garanterat det i magen. För dom får dom i sig när dom biter sig bl a på benen.
Avmaska aldrig några vuxna hästar mitt i vintern. För då väcker du larverna i magen så hästen kan t o m bli riktigt sjuk.
Tack för era svar!
Vi har löst det hela på så vis att tjejen blir avmaskad nu innan hemkomsten till Vänersborg, med det medel de brukar använda till sina hästar - så får vi hoppas att det hela fungerar och blir bra.
Mvh Tessan

3 dagar innan den kommer till dig…

hur nervös är du tessan?? *flinar*
pirrar det i kistan?
NU kan jag lova er att jag är jättenervös!!! Min kista känns som en container med en massa studsandes pingisbollar i.. =) Kom nyss hem från stallet där tösen ska stå, - stallet kommer nu under sensommaren att fyllas av nya hästar och ägare så det känns extra pirrigt då den där "vanliga ordningen och strukturen" inte finns i och med att många av de hästar som går på bete på gården, inte kommer att vara kvar till hösten.. men imorgon kommer hon, wow!!
Äntligen känns det verkligt och jag är både förväntansfull och nervös på en och samma gång. Läskigt värre.. =) Ägaren har lovat att köra henne till stallet men vi kommer att åka hem till dem för att vara med vid lastningen. Finns ju en del man vill gå igenom också.. och sist men absolut inte minst - skriva avtal och betala för damen =) Fick äntligen tag på kontrakt så den biten är inget att oroa sig för. Hade nämligen beställt avtal på hastlitteratur.se men något strulade till sig med överföring av pengarna så avtalen skickades inte förrän idag!! men nu slipper jag oroa mig för det i alla fall, hellre ett par avtal för mycket än för litet.. ;)
Väntar också spänt på den sadel jag köpt begagnat som borde komma i dagarna. Ska bli kul att se om den passar henne eller om jag kommer att bli säljare av sadel lika fort som jag blev köpare =) Håll tummarna för mig nu gott folk, imorgon klockan fem har vi stämt träff med stallägaren. Fick idag veta att min tös kommer att gå med en fjording och en annan häst i en stoooor fin hage. Hoppas att allt kommer att gå väl med i och urlastning och att tjejen kommer att gilla sitt nya hem - och ägare ;)
Skriver givetvis mer när tösen kommit. gissar att det i alla fall finns någon som är lite nyfiken på hur det gått.. =)

Förstår hur du känner dig. Kommer ihåg hur det var som om det var i går. *ler*
Jättekul! Lycka till!
Nu har det ju löst sig med maskningen. Men tänkte säa att: Nya hästar som kommer till nytt stall ska man så fort som möjlit försöka komma med i det NYA stallets maskrutiner. Alltså är det inen smart idee att låta amla äare maska innan hästen kommer.
förövrit ska du inte tro på den som skrev om Basiblock att detta skulle förhindra parasitsmitta. Basiblock är bara mineraler och har inen effekt mot nåra parasiter.

Vitsen är ju att hästen ska komma utan mask till nya stallet. Sedan ska man följa nya stallets rutiner.
Det vet jag, men den gamla ägaren måste ju först och främst veta vad det ny stallet anv'änder sig av för preparat. Sedan brukar det alls inte vara omöjligt när nya hästar kommer till annat stall att denne får gå 3-4 dagar i egen hage/rasthage och bli avmaskad. Men sedan måste man ju beakta NÄR det nya stallet faktiskt gjorde en avmaskning…annars kommer den nye inte in i rutinerna.
Men jag undrar fortfarande varför folk inte tar träckprov.

Ja, jag har ju eget stall med inackorderingar. Jag vill alltid att hästen ska vara avmaskad helst 3 dygn innan dom kommer hit. Inte när dom kommit hit. För då får jag ju allt i hagen när dom bajsar ut det. Det är ju för att det förstör även jorden som man inte ska avmaska för ofta.
Vi i mitt stall tog träckprov i våras. *ler*
Varför måste gamla ägaren veta vad det nya stallet använder sig av? *förbryllad*