Hjälp
HejHej, Jag är ny här på Ridsport iFokus.
Nu är det så här att jag är väldigt intresserad av hästar och jag rider hos min mammas kompis :) Jag rider en utav hästarna då, Ohc mockar alla hästarnas boxar. Men jag kani nte säga att jag är spciellt duktig hästar, visa kan jag hur man rider och så. Men jag vågar inte riktigt galopera för det känns som om jag ska trilla av, Jag vill väligt görna galopera och så, Men jag vågar inte riktigt, Jag ahr inte ridit spciellt mkt detta år men jag red rätt så mkt förra året och har ridit lite innan dess oxå. Jag vill alltså väääldigt gärna ha lite hjälp med hur jag kan käna mej säkrare på sadeln och ja, hur jag tillslut kan våga gallopera, Ni kanske inte riktigt förstår mej, jag skriver juh lite flummit, men hoppas ni förstår :)
Jag funderar oxå att om några år bli fodervärd åt en häst över en sommar, vilket inget är bestämt utan beror ju självklart på hur jag känner mej, För enligt mej tkr jag man ska test att ha en häst innan man köper en själv. Allafall så vill jag gärna veta vilken ras och ålder som är bra so men "försthäst" ?
Sorry om det blev mkt att läsa, och kanske jobbig text, Men vääldigt Tacksam för svar !
Obs, Visste inte vart jag skulle lägga in inlägget
Först och främst: Hej och välkommen till ridsport.ifokus, hoppas du ska trivas här! =)
Jadu, hur enkelt man känner sig säker i sadeln skiljer sig väldigt mycket från person till person. En del hoppar upp på en häst och slänger iväg i galopp från första gången, andra vill mer vara på den säkra sidan. :) Jag är en av de sistnämnda. ;) I början när jag red så var jag jätterädd för att låta hästen gå snabbare än skritt. Det räckte gott och väl för mig tyckte jag. Men ja, rider man islandshästar som jag gör så har man ju fyra andra gångarter att prova på och jag började sakta men säkert ta mig fram i lugn tölt och trav. Då hade jag supersnälla hästar som verkligen gjorde allt för att jag skulle känna mig trygg, det var jättehärligt! Så småningom kom även galoppen och den var väl inte så där jättesäker i början, men man lärde sig! :)
Men en sak som gör många säkrare i sadeln är att träna på balansen när man sitter på hästryggen. Med en bra balans så sitter man säkrare. Har ni tillgång till ridbana? Be någon longera hästen samtidigt som du sitter på den. I skritt kan du börja med att släppa tyglarna och bara sitta utan att hålla i dig i någonting. Sträck upp armarna rakt upp i luften, låt dem hänga rakt ned, sträck ut dem åt sidan osv. Det är lite läskigt i början, men sedan känns det bättre.
Du kan även testa att ta ur fötterna ur stigbyglarna när hästen går i skritt. När du känner dig tillräckligt säker kan hästen öka till trav. Då kan du hålla i dig i manen så att det känns lite säkrare. :)
Det här är lite övningar som kan få dig att känna dig lite säkrare i sadeln. De har hjälpt mig jättemycket! :) Lycka till!
Vad är det för häst du rider nu? Ponny? Stor häst? Hur gammal är du? Hur lång är du? Vad vill du ha hästen till?
Det är många frågor som man ska tänka på när man vill ha en foderhäst. Om du tänker ta dig ut på tävlingsbanorna så finns det vissa regler för hur gammal du får vara om du t.ex. ska hoppa en c-ponny. Nu är jag inte alls vidare insatt i hur åldersgränserna ser ut eftersom jag håller på med islandshästar. ;)
Jag skulle nog rekomendera dig att ta en lite äldre häst första gången. Dessa är (oftast) mer rutinerade och kan vara som en läromästare. De vet hur man går bra i skritt, trav och galopp. En unghäst kan ofta vara mer "grön" och inte alls kunna lika mycket. Över lag tycker jag dessutom att valackar är enklare att ha och göra med. Ston kan vara supersnälla ena dagen och tjuriga och sura andra dagen. Men det skiljer sig givetvis från individ till individ! :)
Vilken ras du vill ha är upp till dig själv. Det beror på vad du ska ha hästen till. Fjordingar, Connemara, ridponny, nordsvensk.. Det finns mååånga! =)
Lycka till med allt!
Jag tycker du skall gjöra balansövelser på hästryggen, både med och utan sadel faktisk! :) armarna rakt fram rakt till sidan, rakt bakåt och rakt upp i vädred, svinga runt dom som propell (sakta självklart), sätta dig i damsadelsits, vända rundt på hästen, beröra tår på dig själv jämnsides och med vänster hand på höger tå och andra vägen om, luta framåt och bakåt på hästen så du rör tår o svans på hästen, allt detta först i skritt. Sen prova i sakta sakta trav när du känner balansen blir bättre
Obs här: Ha gärna säkerhetsväst, och absolut hjälm, och välg en lugn häst du känner du kan lita på, samt gör detta inne på en ridbana eller i en liten platt hage så hästen inte kan sticka i väg med dig i fall nåt händer :)
Detta stärker din balans, och balansen är a och o när du vill galoppera. Om du känner du håller på trilla ur sadeln behövs det kanske mer övelse på balansen. Sista steget på balansträningen tar dig till att stå på en hästrygg medan hästen galloperar så som dom gör på sircus men jag vet inte om det är et mål som är så viktig att nå direkt :D
Sen, när du väl kommer till galoppen så är det viktigt att komma i håg: Dess djupare du sitter i sadeln, dess stödigare sitter du :)
Så luta dig lite bakåt och tryck röven ned i sadeln när du provar, tänk dig du har 10 000 kronor mellan röven o sadeln och att du får knipa fast dom med röven så dom inte fladdrar i väg det sade iaf min ridlärare och funkade hyfsat bra för mig iaf :D
Iaf några tips från mig!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Taaack såå jätte mkt ! Värkligen jätte bra tips från er båda ! Blev såå glad när ni svarce, Och så tydligt beskrivande. Jag ska iväg och rida imorgon s å jag får väll testa lite åd :)
Hästen jga rider (Frigo) Är en stor och kraftig, Kallblod. Jag är 13 år, Jag tävlar inte i ngt och hade inte tänkt göra det heller ,Inte dom senaste åren iallfall ;) :) Jag är väll 156 kanske.
TACK IGEN FÖR DOM FINA OH SUPER BRA TIPSEN :D Såå glad<3

Hej bejb__ och välkommen hit =)
Tycker du har fått jättebra tips av Juve och Rita.S =)
*** Kärleken övervinner allt ***
hej å välkommen du har redan fått bra tips :)
Tack så mkt :) Trivs värkligen här, redan ! :D '
Ja vääldigt bra tips, Ska väll försöka testa dem imorrn, Beror ju åp vart jag riden (: