Tung nordsvensk?
Jag vet inget om nordsvenskar men när en tjej i stallet pratade om en nordsvensk på 1,2ton så måste jag säga att jag tyckte det verkade väääldigt mycket. Kan en nordsvensk faktiskt bli så stor? 
Nej, det går välla inte! Pepini vägde 600 kg, han var ganska kraftig..

ingen aning, men dom kan bli stora. har tyvärr inen bild på min farbrors nordisar. valacken är enorm!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
det finns ju verkligen nordisar som är enorma men jag vet inte om dom kommer upp i 1,2 ton.

I så fall borde de väll va en väldig maffig hingst eller nått…. men, näää de låter lite för mkt… Hade en bruksnordis förut å han vägde runt 700 kg Lite mer kanske..?! ( 1.57 mkh )
kan stämma om den är strl med shiren.
Mjo.. det låter liiite mycket i mina öron. Jag jämför med en helt enormt gigantisk tjur jag sett och den vägde "bara" runt 1 ton.
Eve Om du tycker han var stor, tänk då på att denna häst skulle vara dubbelt så stor. Lite osannolikt kanske?
Vad kan en shire väga då?
1300 kg vägde en som stog i vårt gamla stall.. den va tre år.
hjullan Oj jävlar! Det var en stor häst 
Men ändå.. detta skulle vart en nordsvensk, inte en shire
Plus att hon ljuger om en del annat så jag tror ju aldrig på henne…
tja, det lät mycket, men fråga om hon vägt den! har hon så har hon, då är det itne mycket att säga till om men ofta har folk en tendens att ta i lite =)
linlin - mm, det jag menade

#11 Du råkar inte ha en bild som du får sätta in här?
Älskar shires, min blivande ras.
vet inte , ska kolla om jag har nån.. borde nog ha det.. återkommer!
ems Speciellt som denna var olydig, vild och lättskrämd. Låter mycket häftigare att prata om att man hållit på med 1,2ton häst när den är galen. Nästan som skryt… 
hjullan Mjo.. men en nordsvensk är väl relativt smäcker ändå? Shiren är en otroligt maffig häst.. inte sagt att en nordsvensk kan vara det. Men shiren är väl inte för inte den största hästrasen!?

skapligt smäcker shire
jämför med nordis som är ett kraftpaket
Ja, absolut
Men trots allt. Överlag är shiren större, eller hur?

det finns ju faktiskt 2 sorters nordsvensk…bruks och trav.
har svårt att tro att en travnordis kan väga ens nära ett ton.. bruksnordis - tveksamt.. men inte omöjligt.

nej jag har ingen aning om vad dom väger, men bruksmodellen måste ju väga lite mer än trav..
mm det jag menade peppe ;) .. men en shire väger ju snitt 900-1000 kg så det är extremt även för dom .
#18 Din pålle påminner om min Lyrik när han var yngre och smalare. Släkt?
Min kallblodstravare väger nu ca 650 kg, något överviktig, 158 cm hög. Varit hingst länge så han är väldigt grov och tung för att vara kbltravare. Min gamla lärare på Jällaskolan (gick Häst där för läänge sedan), hade 5 brukshingstar. Den tyngste av dem vägde runt 900 kg. Så jag tror inte att en nordsvensk kan väga 1,2 ton. Måste i sådana fall vara en korsning med ardenner eller liknande.

#24 Den bilden gör att jag ännu mindre tror på att nordsvensken skulle vägt 1,2ton..!
Lyrik - Kanske, Lykka är efter Lykkebron. Här är en del av hennes stam http://www.freewebs.com/kblt/hastarkiv/lykka.htm (markera allt för att se texten. f¨r inte göra reklam för min sida så jag måste lägga ut den där, då är textfärgen vit, bakgrunden är transparent så den blir vit när jag bara länkar till den där sidan och inte till hela hemsidan)
#27 Svårt.. hästen var "knäpp och galen" och såld sen länge. Jag har heller aldrig sett den.
Men jag ska fråga henne om jag träffar henne igen om de vägde den eller om hon vet hur hög den var i manköjd iallafall. Men jag antar ju att hon säger att de vägt den även om de inte gjort det. Hon brukar ljuga när hon bli ifrågasatt.
okej. he he.. då blir det lite svårare..
kanske borde ta det hela med en nypa salt?
hjullan "Nypa"??
Jag tror jag satsar på en skottkärra faktiskt ^^
Men tråden handlar ju egentligen inte om ifall hon ljuger eller inte (det vet jag att hon gör) utan om det faktiskt ens är rimligt. Och det verkar det vara, men chansen tycks ju vara mindre än minimal så…
hahahaha ta hela oceanen o töm den på salt..
chansen är rätt osannolik, men visst. det kan väl kunna stämma .. men då är den jävligt fet o stor .

Tror inte att en nordis kan väga så mycket, nordisar brukar inte ens vara så speciellt höga i manken. Då borde den vara dubbelt så bred som hög (hehe) om den ska komma upp i 1,2 ton. Det vill säga se ut som en låda. En överfylld låda.
Min nordiskorsning väger dryga 600kg och är 1.65 i mkh. Och då är han rätt mullig. Kurvig, ursäkta..
tippar på att du har råkat ut för en mytoman
#26 Lyrik 81-0450
E. Nixen C-32026
U. Lolynna 72-0289
UE. Lorett C-28475
EE. Jerker C-26893
Har Jahn Sjur, Stegg och Pavin i stamtavlan.
Hehe.. ja, som jag trodde. Hon sa att de som hade honom innan hade vägt honom och då vägde han 1,2ton. Han skulle inte heller ha varit hög alls. Hm, jag undrar jag…
luktar lögn lång väg när hon hänvisar till att de som haft han innan vägt honom.. haha. så slipper hon bevisa o allt! smart tjej.