Avlivning?
Hej………behöver lite råd! Hästen som jag har fick bronkit okt - 07. Efter många besök hos Vet. under hela vinter och våren, så är det dax för min pålle att somna in.
Har snackt om hur han skall somna in, med spruta eller bult. Men det är så svårt, då det är första gången som jag måste låna min vän somna in.
Vet. ställer upp om han skall få somna in med spruta. Men vem är det som kommer om man väljer bult? Är det lantbrukstjänst?
Hur har ni gjort och vad har ni för erfarenheter?
//Katz
jag har aldrig själv varit med om en avlivning men erfarenheten jag har på håll, så känns bulten bäst.
det verkar vara det snabbaste och det mest smärtfria, och det är ju det man vill.
jag är inte säker, men jag tror att det är kadaverbilen som utför bultningen också, alltså att det är samma person som hämtar hästen som gör det. men jag är inte hundra.
lycka till i vilket fall.

jag skulle välja bult
för övrigt så är det en häst på stället dit Peppe flyttat som haft riktigt svår bronkit, var utdömd och allt. men hon släppte den på lösdrift och den har inte hostat de senaste 15 åren. den är 24 år idag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag skulle ha tagit bult med.
MIn pålla har oxå bronkit, ganska så svår dessutom men vetrinären tyckte inte att vi skulle döma ut henne.
Nu har vi bytt stall och genast mådde pållan bättre :)

Jag håller med övriga som sagt bult. Det är lantbrukstjänst som gör det (även vissa veterinärer men då kan man få vänta i flera dagar på att kroppen ska hämtas) och de killarna är FANTASTISKA, de tar hand om både häst och människa på ett otroligt värdigt sätt.
Har "bara" varit med på 5-6 stycken som avlivats med spruta och endast en av dessa gånger har det gått "planenligt" och hästen har somnat lugnt och fint men snabbt. De andra gångerna har varit allt från "lite strul" till helt misslyckat så att en jägare fick komma och skjuta hästen till slut……….

när jag avlivade min häst förra sommaren var det aldrig nån tanke på att använda ngt annat än bult.
tog ut sthlm nödslakt, dom var väldigt proffesionella o gjorde inget fören jag o häst var helt redo, han stod först uppe vid stallet o pratade med mej o hästen, o klappade o kliade, sen gick vi ner dit det skulle ske, då stod jag o matade hästen o han kliade i pannan, sen gick det jättefort, o hästen ramlade i backen..
jag gick upp till stallet o väntade sen kom han upp med grimman, då var hästen redan in vinschad o vi vinkade när han åkte förbi.

Jag tog bort 2 hästar förra året. Ja valde då spruta och det är en metod ja kommer använda fler gånger. Min veterinär var mkt noga och åkte inte där i från för en efter en halvtimme efter de han hört hjärtat stanna. Han kollade flera gånger och lyste i ögonen och allt för att se att dom vberkligen var borta. Jag litade på min veterinär som själv tyckte de var ett fint sätt att ta bort henne med spruta.
nu vet jag inte var du bor men i skåne finns det ett jätte bra företag som gör det med bult. Hon är utbildad hippolog och häst "psykiatriker" och är jätte bra med hästar och hennes man är slaktare.!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det är lantbrukstjänst man kontaktar för avlivning med bult, ja. Fördelen med dem är att de tar med sig kroppen direkt. Jag har använt mig av dem till full belåtenhet - var dock inte själv med då det hela utfördes, det klarar jag inte av.
dem i skåne jag pratar om kommer jag inte ihåg vad de heter men det är ett privat företag som bara håller på med avlivning…någon här som vet vad de heter?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

vad är bult egentligen?
Tack för alla svar…….
#10 - Bult = bultpistol. I stället för att skjuta in en kula i skallen på djuret så skjuter man med en "pinne" som ger samma effekt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol
Med denna släcker man hästens medvetande. Hästen måste dock avlivas också, vilket oftast sker genom avblodning. Hästen anses inte död förrän hjärtat slutat slå även om den är hjärndöd efter bulten.

djursjukhus kan med avliva med bult.

#12 läskigt..
avlivat 3 hästar m spruta och det med oliak veterinärer och alla tre ggr har det gått jättefort och fint till väga…kommer jag behöva avliva ngn häst igen så kommer det bli spruta då också…kan inte säga ngt om bult, har aldrig varit med på det!
Jag skulle nog välja spruta, vill inte ha min häst blodig och sorglig även om vissa säger att det är mildare. Dock har jag hört om folk som inte har skjutit helt rakt så att hästen inte dog direkt …
Vi var tvugna att ta bort våran ponny som vi hade. O de gjorde vetrinären i byn… Men han använde bult och snittade ponny i halsen så allt blod ran ut medans min a kompisar såg på.
De frågade hur de skulle gå till men fick inget veta förens de händer och de ville inte vara med under avliven men. De tycket han att de skulle vara! De var mer värdit för ponny men dessa tjejer drömer nästan mardrömmar och vilket minne de har av ponny är just hur hon avlivades…. Tråkit! Ponny kunde inte skicka på slakt pga. all medicnerig…
Har avlivat två st med spruta (somulose). Det gick jättesnabbt, hästarna var döda innan de träffade marken.
Har även varit med vid tillfällen där bult använts, och även det går ju väldigt snabbt. Det jag känner, är att jag nog föredrar spruta om man själv vill vara med, det är mindre "dramatiskt" tycker jag iom att hästen inte rycker då som den oftast gör vid bult, + spruta = inget blod om man är känslig för det. För hästen spelar det nog mindre roll vad man använder sig av för metod.
Tack ännu en gång för alla svar……igår fick han somna in med spruta och allt fick jätte bra…….Så nu springer han på dom gröna ängarna…
vad skönt att det gick bra, det är ju så man vill att det ska sluta!

Viktigt att veta är att bulten inte avlivar, den är bedövning. Avblodningen måste ske, det är den som är avlivningen. När man använder spruta är den både bedövning och avlivning.
Jag har haft ett flertal hästar genom åren som avlivats. Den senaste på Kolmårdens djurpark. Med bultpistol, på ett mycket värdigt och proffsigt sätt. Hon blev sedan lejonmat.
Det var första gången jag var där med häst, men absolut inte den sista.
jag har inte avlivat egen häst men fått vart med då har det vart bult en gg å spruta en annan gång. Bulten var slakten som utförde o jag upplevde ändå den som snabbast (du såg inte programet med avlivning på häst där fick man se hur det var med bult?) Hästen får lite ryckningar så du som ägare ska inte se detta det upplevs som lite otäkt. Kom på nu att jag vart med 2 bult :-/ det va aktut den ena jag som upptäckte hästen å fick larma vetrinären som ordnade allt sen fick jag tag på ägaren så hon kom, det e sorligt att behöva säga farväl med man m¨åste ju inse hur den mår. Jag har en som oxå hostar o han har haft problemet flera vintrar jag fick han förra sommaren så jag fick uppleva det i vinter o vår jag har pratat med vetrinären å vi sak ta bort han i sensommar-höst kommer kännas tungt men jag måste inse hur han mår. Nu är det lungt han hostar inte men tyvärr är det inte sommar hala året.

Jag sade att jag skulle avliva Peppe med spruta ända tills den dag vi faktiskt skulle avliva honom. Vår veterinär rådde oss att välja bult eftersom han tyckte det var bäst. Jag litar på den veterinären till 100% så jag valde att avliva Peppe med bult. Spruta låter så mycket trevligare, men bult är nog säkrast.

Har använt bult på mina.
Har dålig erfarenhet av spruta.

Bult skulle jag tagit,
Spruta har jag inte direkt någon aning om ;)
Tog bort min gamla tant på Ultuna med spruta för 12 år sedan. Var ej med, men eftersom jag har jobbat där, så vet jag att det går lugnt till. Sedan blev hon bränd i SVA´s stora brännugn.
Väljer spruta den dagen då Lyrik får somna in.