Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 833 ggr
eamus
0

det är hemskt

en 11 årig tjej har en häst, som hon ger alldelles för lite mat. (mamman bryr sig inte)
hon säger att hästen är tjock när revbenen syns,  dessutom rider hon hästen hårt, galopperar längre och skrittar knappt av/fram och hon tävlar nästan varje helg.

Ingen i stallet hon har hästen i gör något, mår jätte dåligt när jag ser sånnt här, jag har pratat med henne men det hjälper inte att säga som det är, hon ändrar inte sin åsikt.

Vad tycker ni om det här/ vad ska jag göra ?

NathalieN
0

Jag tycker att du ska ringa djurskydds myndigheten!Är det inte ett brott att göra så som hon gör?! Det klassas ju som djurplågeri ju! Elller så tar du och ringer någon annan slags djur skydds förening elr polisen, för det är ju djurplågeri! Hästen får ju ingen mat, och hästen kan ju inte må så bra själv! Usc vad arg man blir! Om jag var du skulle jag slagigt till henne i ansiktet å frågat vad i h**vete hon höll på med! Och att mamman heller inte har nått vett i skallen! Herregud!

NathalieN
0

råka lägga inde 2 ggr :P

Nattali
0

tkr som ovanstående, har varit med om typ samma problem men då va det min halvmamma eller vad man ska säga? hon va iaf som en extra mamma för mej, hon hade lånat ut sin häst till en tjej och den tjejen gav hästen inte tillräckligt med mat eller vatten och red den för hårt. när ägaren kom för att titta till hästen och så, för att se att allt gick bra va hästen hellt urmärglad (stavning?) nästan mer död än levande. och det konstigaste va att ingen annan i stallet hade ringt och påpekat detta. så det blev att ta hem hästen och ta dit en vetrinär akut, då va jag där och såg hästen, kändes helt sjukt. den fina och glada Santafe va inte samma häst längre, det va bara ben av henne och man såg att hon gett upp helt. vetrinären konstanterade att det bästa va att ta bort henne då hon helt va förstörd nu… så sånt är inte roligt.

gejsa
0

#3# Men är det "bara" för att den var tunn så behöver den väl inte avlivas?! Den kan ju äta upp sig. Det ser man ju ofta på Animal planet att hästar kan se helt för bedrövliga ut men med rätt foderstat och ca 6 månader så har den ätit upp sig igen.

Måste ha varit något mer fel eftersom hästen avlivades.

Mymlan
0

Anmäl och anmäl hela tiden tills du ser ngt sker. Du kan göra anmälan anonymt. Anmälan gör du till miljö o hälsa djurskyddet i din kommun.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nattali
0

#4 men hästen va ganska gammal, 16 år har jag för mej, och det va nåt fel med skelletet också tror jag, jag va kanske 13 år då och lyssnade inte så mkt, så nåt mer va det ju självklart.

gejsa
0

#6# 16 år är ingen ålder för en häst. :) Min är 23 år och är fortfarande väldigt pigg. Måste ha varit något mer fel på hästen som du säkert inte vet om.

gejsa
0

#6# 16 år är ingen ålder för en häst. :) Min är 23 år och är fortfarande väldigt pigg. Måste ha varit något mer fel på hästen som du säkert inte vet om.

Nattali
0

#8 ahh, okej, iofs ^^
joo :)

tezzie
0

#0 Hur lite är lite foder? Hur mycket foder får den? Hur stor är den?

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Har du några bilder på hästen?

eamus
0

vet ju inte exakt, men man ser hinkens botten i kraftfoderhinken, och hon får väl 3-4 kg ensilage om dan på vintern, hon är en b-ponny, född 1996

nej, men kan ta bilder på fredag, dock så har hon ju gått upp nu eftersom hon går på bete men revbenen syns fortfarande men inte lika mycket.

eamus
0

vet inte hur mycket mat man ger en b-ponny men eftersom den ridshårt och den är mager så skulle den behöva betydligt mer mat, eller ?

tezzie
0

Får hon endast 3-4 kg ensilage på ett dygn? Eller får hon lusern oxå?

eamus
0

ja, nae de tror jag inte,
finns bara pyttelite musli i hennes foderhink

AnnaBrandell
0

Har du nån bild på hästen?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

tezzie
0

Jag skulle oxå vilja se en bild :)

eamus
0

självklart glömde jag kameran när jag va där i fredags, men kanske har en bild på datorn..

Ledin
0

om ponny ser illa ut så borde ju dom på tävlingarna reagera o stänga henne ute från tävlingar. Sen vill jag oxå säga att man kan göra en anmälan om man ser ett djur som far illa. Att inte mamman bryr sig e väldigt svagt rent sakt för j**** , om man har ett barn som vill ha djur e det föräldrarna som ska se till att dom sköt om rätt i allt inte bra foder utan även ridnig pyssel mm.