Ponny på rymmen!
Hejsan.
En skäck c-ponny rymde från grannstallet häromnatten (natten till tisdagen den 20 maj) och har änsålänge inte setts till eller kommit tillbaka. Ponnyn var också nykommen (kom dagen innan, måndag) och har innan inte haft långvariga hem, vad vi vet.
Han släpptes ut på bete i en mindre flock måndag kväll och vid ihopsläppet verkade allt vara coolt.
Det finns spår efter att han har rymt (hoppar eller krypit) under stängslet och sedan ut i skogen, men seda ntar spåren slut. Som sagt har han nu inte synts till på över 1 dygn. Polis och grannar är informerade.
Men någon som har varit med om detta förut? Hur länge kan ponnyn tänkas hålla sig i skogen, utan att söka upp andra hästar? Söker de sig inte till ängar/öppna yter eller andra hästar?
Hagen där han rymde ifrån ligger i Ljungskile, Backamo.
Mvh Cecilia & Sofia

Va konstigt det verkar då hästar inte gärna springer från flocken..han har inte blivit utjagad då?

# Ja, visst låter de konstigt? De är möjligt att han blivit utjagad då "ledar" valacken är ganska dominant just nu, med brunstiga ston åså.
Men oj! Har aldrig hört att dom har rymt och sprungit till skogs sådär, hästar är ju ändå flockdjur så dom borde ju söka sig till andra hästar…
Mina två unghingstar har rymt 2 ggr, och båda gångerna har vi hittat dom i skogen. Dom står ju i en liten by där alla håller koll på allt, så som tur väl var hade byfolket sett åt vilket håll mina knäppgökar hade sprungit, och sen fick man gissa sig fram efter det. Vi gick med en spann med kraft, ficklampor och grimskaft, jag och pappa, (det var mörkt båda gångerna så ficklampor var behövligt) och ropade så mycket och högt vi bara orkade. Tur att dom kommer när man ropar, annars vettefasiken om jag hittat dom alls igen..
Trots massvis av andra hästar därute så valde dom skogen.. dessutom sprang dom så pass långt som ett par kilometer hemifrån, första kilometrarna på öppna fält, och sen sprang dom in i skogen och gömde sig där. Varför har jag ingen aning om. :S
Tyvärr kan jag väl inte hjälpa så mycket, men ut med kraftspannar, en hel hop med människor och börja leta en bit från stallet.. Att leta vid andra stall spelar nog inte så stor roll, för om en stallägare får hem en oönskad häst så ringer han nog runt.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#4 Okej, vi tycker de är lite konstigt att han sprungit iväg själv? Om de är två har de ändå varandra och kanske springer och manar på varandra, de har varandras närhet. Visst kanske han blivit utjagad men man tycker att de ändå stannar i närheten. Knepigt. Vi ska ut och leta i skogen idag för fullt.
Tack för tipsen!
#5 Ja det är jättemärkligt att han kutat iväg själv.. Kan det vara så att han inte riktigt klarar av när ledaren "chasar iväg" honom, och att han pga det rymde, för att han inte kände sig välkommen?
Sitter o funderar lite, det verkar ju som sagt märkligt att han stuckit iväg själv.. *hmm*
#6 men micka, var det inte ett halvblod som stack ifrån sin flock , inte långt ifrån oss ? mjo.. (om jag kmr ihåg rätt) så var den också ny, stack andra dagen i nya hagen , ifrån alla kompoisar . hittades tror det var tre dagar(?) betandes vid en sjöö.. ? (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#7 Ingenting jag kommer ihåg iaf. :P
Vet däremot att en kompis avelshingst blev skrämd o hoppade över staketet. Dom hittade honom en vecka senare drunknad i ån :(
#8 Fy vad hemnskt! :o

Oj, det är ju alldeles i närheten av mig :S Det är en hingst va?
nej vad tråkigt!
Hoppas han kommer till rätta snart igen.
/Elin

#10 Då kanske man kan gå ut och gå med alla brunstiga ston i området ;-)
Han kanske hellre föredrar det framför kraftfoderhinkar 
*** Kärleken övervinner allt ***
Det är väl ingen hingst om han släpptes med valackar och ston? ;)
Hoppas han kmr tillbaka snart!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ne det är en 5 årig vallack!
Vi var ute idag med hästarna och letade efter honom men ingen lycka :( / Sofia

#12 Ja, då kan April ställa upp som lockbete! (Nja, hon står nog för långt bort tyvärr :/)

Stackaren och eftersom han nyss flyttat dit så kanske han inte hittar hem heller ju. Var det långt ifrån han bodde förut? Kanske hittar hem till det gamla stället menar jag annars.

#Ja, de är verkligen synd om honom :( . Det är en tanig mager liten stackare också. Ung för den delen med, 5-6 år skulle jag tro att han var. Alltså, han har flyttat runt en del innan han kom "hit", hos hästhandlare m.m.
Som tur är finns det gott om mat och vatten i naturen, så det är nog ingen risk att han svälter. Dock har ett vargpar bosatt sig uppe på vårat fjäll och dom har bla nyligen rivit/dödat en älg, vilket kanske inte är så där jätte skönt att veta :S

Här i skogarna var det två shettisar som rymde förra året. De höll sig undan i fyra hela dagar innan de hittades i en öde trädgård. Det var många som hjälpte till att leta, både med hund, till häst och vanligt fotfolk. Om hästarna verkligen vill hålla sig gömda så ser man dem knappt.
Hoppas ni hittar honom snart.
#8, var hände det ?
för samma sak hände här hos mig, en arabhingst försvann spårlöst, det var tydligen något exklusivt med han och dyr var han med, så dom trodde han blev stulen, men han hittades också i en å, fast ganska lång tid efter..

Inte så vanligt att en häst rymmer och råkar ut för något hemskt! :/ Låter inte alls bra.. Hoppas du hittar honom!

Ååå nej va hemskt! Inge kul när djuren är på rymmen. Jag önskar jag bodde i närheten så skulle jag hjälpa till att leta!
Håller alla mina tummar å tår på att han kommer till rätta snart!

#19 Kanske var Sherdil som var på flykt ;) hihi
Oj :P Märkligt, hästar är ju flockdjur och rymmer ju helst inte från flocken. Inte ensamma iaf :P Men leta i skogen och där det finns andra hästar.
Förresten, var stod han innan han kom till det nuvarande stallet?
#19, Godkända arabhingsten Smasc ox, han stod hos tränaren. Minns inte vad stället heter dock.

#23# Fast hästen kände inte sina "hagkompisar" han var kanske rent av rädd för dom. Då stannar man inte kvar hos dom.
#22, ja varför inte :)
#24, det låter ju nästan som om det vore samma, var det i närheten av dig, eller närmare mig, dvs high chaparall ?
oj, detta va inte kul en häst på rymmen stackarn. Dom skulle tagit in grabben över natten å en till så han kände sig trygg inne men nu är det ju försent. Har dom vart ute o skrammlat med "godishink" dom kan ju även rida ut i skogen om det va min skulle jag vart mycket orolig, håller tummar o hovisar här för denna söta ponny.

Nu är det hela över!
Lilla ponnyn blrv igår kväll infångad i närheten och mådde bara bra:) Antagligen hörde han våra hästar när vi brötade omkring i skogen och drog sig närmare :)

Nu kommer goda nyheter! Lilla Freaky som hans namn är, är tillbaka. Igår kväll hade grannen kommit gående med honom. Vi hade tidigare på dagen varit ute med hästarna och brötat i det område han rymde. Kanske lockade vi fram honom, vem vet. Det viktigaste är att han är tillbaka och mår bra.
mvh Cecilia
skönt o höra. :D
#26, Jo High Chaparall var det om jag inte minns helt fel! Han stod hos en westerntränare.

Åhh High Chaparall var jag på varje år när jag var liten :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Vad skönt att han är tillbaka =D
#29 så skönt att han är hemma igen!!
en nu blev jag nyfiken…vad sjutton betyder brötat? :p

Åh, vad skönt att ponnyn är till rätta då! :D
#31, men då måste det ju vara samma.
men det tog ju ett bra tag har jag för mig innan dom hittade honom..stod om det i tidningen en del.

Försökte hitta ordet brötat i någon ordlista men misslyckades. Vi säger bröta när vi menar att vi har gått omkring och fört oväsen och skramlat omkring. Bröt kommer från en gammal dialekt och betyder stormfällda träd…
Om någon har en bättre förklaring så kom gärna med den.
roligt detdär med dialektala ord, har ju uppmärksammat ett par gånger att folk använder "böt", det tycker jag låter sjukt kul :)
#25 Jo, iofs.
#36, Ägarna (vänner till min familj) sa att det tog ca en vecka att hitta honom.

Det där vad jag också med om en gång i höstas. Jag hade räddat en nordsvensk från slakt (ägaren hade inte plats för honom, och han hade stått på ridskolan ett tag, och jag skulle väl köpt honom egentligen, men blev inte riktigt så.. lång historia…).
Hon som istället köpte honom kunde inte speciellt mycket om hästar, men jag skulle få ha honom som min egen i alla fall. Men dom lyssnade inte när jag sa att man inte ska släppa ihop alla hästarna på en gång… Han var van att gå själv. Men men, dom släppte ihop honom med dom 5 andra hästarna i stallet på morgonen och så åkte dom därifrån, det är ingen som bor på den gården.
Sen på em när jag kom så var han inte i hagen, staketet var trasigt på ett ställe, och så var det upprivet bredvid staketet. Dom hade trängt in honom i "lösdriften", eller vad man ska kalla det. Det var ett tak som gick ut från stallet, och staket så det blev som en liten lösdritft, inte mycket plats att komma ut på och enda stället var att hoppa över tråden, men där var det en backa upp.. Vi sprang runt i skogen och ropade och ropade. Han var ju också ny och ung, så han visst inte var han bodde. Men han blev infångad samma dag i alla fall.. Älsklingen! :(
Jag tar inte hand om honom längre, pga den nya ägaren var helt knäpp i skallen enligt mig…. lyssnade inte alls på mig, trots att jag visste bättre..
Sry att det blev långt
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#40, möjligt att jag har fel då, det kanske bara var tidningen som var efter.
"komiskt" att det var samma häst vi menade iaf :)
#42, jupp :P
#43, och för att driva detta vidare…
du bor inte så långt från mig va ? växjöhållet ?
runt 10 mil..:)
Verkligen tråkigt. Låter som om att han helt enkelt är bort jagad av dom andra hästarna. En utstött häst som är van med kompisar kan börja att leta efter nya kompisar. Eftersom att hästar är flockdjur så trivs dom inte med att vara själv utan vill alltid ha en kompis. Men eftersom att han, enligt er, inte bott så länge på samma ställe så kan det ju också vara så att han är le på att flytta runt och om han flyttat runt mycket så kan det ta hårt på honom så han rymt för att slippa alla dessa flyttningar. Hästar mår inte bra av att flytta hela tiden. Dom kan bli stressade och må dåligt. Även därför är jag emot dom som alltid är med på nästan varje tävling. Mycket flytt = Inge bra. Hoppas han kommer hem snart..
#45 hästen har kommit hem i #29;-D