men usch :S
shit ;o
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jättetråkigt för ägaren och tränaren och framförallt hästen.
Sånna här "olyckor" känns så fruktansvärt onödiga.
Så fruktanvärt tragiskt för alla inblandade!!!
Undra om hunden var van vid hästar, och om det i sådana fall slog slint i huvudet på den eller om den var ovan och fick spel på häst. Tragiskt hur som helst. Typiskt att det var en rottis också, den rasen behöver ju definitivt inte mer dåligt rykte i media.
Jag blir så jätte arg (jag tog bort all fula ord) på hund ägare, varför ska hundarna vara lösa? Hundar är rovdjur och hästar bytes djur.Blev själv attackerad av en hund ägare nyligen då hennes hund sprang in i stallet och skrämmde min häst. hunden sprang in under magen på hästen och då blev hästen rädd och började trampa runt vilket slutarde med att hunden blev trampad ordentligt och min häst var rejält uppstressad. Hundägaren sa att hon skulle polis anmäla mig men jag har inte hört något mer, troligen för att det står i lagen att det är hundägaren som har strikt ansvar alltså är det jag som kan anmäla henne.
Jag lider med häst och hästägare.

Mycket tragiskt och olycklig händelse. Troligtvis har det hänt något som gjort hunden rädd/aggressiv/osäker.
#5 Jag har själv hund och har den löst tillsammans med min häst (och alla andra hästar i stallet med för den delen). Har jag möjlighet så får han mer än gärna följa med ut när vi rider, okopplad så klart. Du kan inte dra alla hundägare över en och samma kam.
Nu har ju inte jag mycket till övers för rottisar efter att min hund har blivit attackerad och sönderbiten av en sådan. Men att dra alla hundägare och alla hundar över en å samma kam tycker jag är barnsligt!
Om man däremot är hundrädd eller att min häst är rädd för hundar så kan man ju alltid säga till i sitt stall, så kommer det förhoppningsvis inte in några hundar där. Sen tycker jag att hästar skall vänja sig vid hundar, men det är min åsikt!!
*** Kärleken övervinner allt ***
Vad glad jag är att alla som har hund i vårt stall ha små-puttar. jack russlar och cairnterriers och liknande småttigt. vi har en labbe där, typ 8 år gammal…..
men håller med #6
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 Jag är uppfödd med hundar. Vi har haft schäfer, rottis, risenschnauzer, tax, korsningar av alla dess slag. Så dra inte mig över en kam!
Hästar är bytes djur och visst ska dom vänja sig med det mesta men vi måste fortfarande ha i minnet att vi som hundägare har ett väldigt stort ansvar när vi väljer att skaffa hund. Jag har själv en border collie och hon är inte så förstjust i hästar därför så får hon inte vara i stallet. Det är en omplaceringshund så jag vet ej om det har hänt något i samband med hästar.
Vi är många som sagt till denna hundägare men hennes svar är att hunden ska tränas att vara i stallet för hon vill kunna ha med den ut när hon rider. Hon frågar inte om någon av oss vill ha den där. Vi har så mycket hundar springande där att man tror det är en kennel.
Jag tycker absolut inte det är något fel med att ha sin hund lös, men alldeles för många har missat delen att hunden ska vara UPPFOSTRAD också… Drar inte alla över en kam och säger inte att det är någon här på forumet, utan rent allmänt så skiter, eller missar MÅNGA hundägare idag att uppfostra sina hundar. Har man inte uppfostrat sin hund ska den inte heller gå lös, för då är den en fara för alla.
Sen är alla hundar olika också, självklart. Det finns hundar som ser speciellt på hästar, både positivt och negativt. Och vet man då med sig att "Min hund gillar inte hästar", då ska man väl för fan inte ha hunden lös när man är i närheten av ett stall :@
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#9 Du har helt rätt många hund ägare har missat uppfostrings biten helt och det är då det inträffar olyckor med både djur och människor. Hundar vill precis som hästar ha en bra ledare som inte utsätter dom för fara och ger dom mat.
Vi har en lag som säger att om du inte har full kontroll på din hund så får den inte gå lös. Min får endast springa lös när jag har en stor yta med bra sikt så jag ser om det kommer någon (annat djur el människor) så jag kan kalla in henne till mig. I övrigt går hon i koppel och det är inga problem för mig för hon kan gå i koppel utan att dra. Vi har tränat på att gå i koppel sen första dagen hon kom till mig, hon är en sådan där "lös springare" sen förra ägaren, som vägrade ha koppel på hunden.

En hund (vilken ras den än är) som biter en häst sönder o samman ska definitivt avlivas rakt av,inga förmildrande omständigheter alls! Herregud,det kan ju vara en unge nästa gång!
Gud så hemskt :(
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Om folk uppfostrade sina hundar skulle sånt här aldrig hända. *Suckar*
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#7 Små hundar kan bita riktigt illa dom oxå…
#10 Under tiden 1 mars-20 augusti skall hunden hållas kopplad enl. jaktlagen. Sedan är det väl självklart att man inte har en aggressiv hund okopplad oavsett vilken tid på året det är…

Gud vad hemskt :(

Shit läskigt… Jag är dock orolig för att det kan gå illa åt andra håller också…. jag har en ponny som är grymmt hundelak och skulle det komma en nyfiken/glad hund som ville komma och hälsa på oss när jag är ute och kör så kan nog den hälsa hem….. Han attackerar! alltså jagar hunden tills han får tag på denna…. oavsett vad jag som kusk gör för att förhindra detta… Så det är ju inte bara hunden som kan skada andra…. DÄRFÖR! om inte annat skulle jag ha haft min hund kopplad ifall det inte var på tex, inhägnat område!
Sen så kör jag inte min häst på annat än solängets(travbana) egna vägar där det står skyltat att det finns häst…
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#4 Jag håller med dig, så fort det är en rottis som har vart i farten så nämner dom hundrasen direkt, men skulle det vara en liten toypudel som bet ett barn så nämner dom inte rasen…
#13 Mycket tror jag på det… Många gånger tror jag att folk köper hund efter trenden utan att egentligen veta hur rasen fungerar.
Vår rottis är väldigt nyfiken på hästarna, men han skulle aldrig få för sig att attackera dom, så fort han tycker att hästarna kommer för nära sticker han därifrån (kan ju bero lite på att han fick en stöt av eltråden när han försökte lukta på Besse). Så antagligen sätter han ett samband med det, kommer Besse nära så gör d ont :P

hahaha en toypudelattack!! *asg* fick en bild i huvudet bara =)

joodu dom kan dom också, farmor hade en sån liten sak, och den högg min ena kusins dotter… :/

Det är ju mycket man ska tänka på INNAN man köper en hund.
Vad vill jag ha för typ av hund? Hur vill jag jobba med hunden? Kommer jag ha tiden? Har jag kunskapen, orken och engagemanget? Vad har jag för erfarenhet? Är det en första hund kanske man inte ska välja en tyngre bruksras utan kanske hellre rikta in sig på sällskapshund.
En pudel kan bli vidrig i fel händer och en rottis kan bli underbar med rätt ägare. Det är köparen av valpen som formar hunden och den blir vad vi gör den till. Sen går det trender i vilken hundras som är inne just nu, och när det blir så galet som det blir många gånger med hundar som biter tex så beror det otroligt mycket på den som håller i kopplet.
Ofta köper folk nog bara en ball hund utan att tänka på vad den kommer att kräva för att få må bra och bli en trevlig familjemedlem :(

Jag var ute och red en gång med två kompisar så mötte vi ett par med två hundar, var antingen två rottweilers eller schäfrar (kommer inte riktigt ihåg). Jag på min ponny och ena kompisen som red en stor häst red i bredd längs grusvägen, även hundägarna gick i bredd (det var en bred väg).
Hundarna gick med rätt slappa koppel och ägarna gick på som vanligt. När vi kom upp jämsides med dom så sneglade min ponny väääldigt fundersam på hunden närmast. Helt plötsligt kastar sig hunden på min ponny, skäller och försöker hugga honom i benen :S Han blev ju livrädd och kastade sig in i hästen brevid, och det var grymt tur att det var en snäll och stadig storhäst för annars hade ju även han blivit rädd och flugit ner i diket.
Som tur var kom vi förbi utan att något hände eller någon kom till skada. Men tänk om hunden hade lyckats hugga min häst i benen liksom… :s
#18 hahahahaha , min mamma blev faktist attackerad av en toypudel. hon fick sy (A)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag blev också "attakerad" av en hund när jag red ut på min dåvarande foderponny Carmenzita. det var en sån stor hund som brukar dra slädar (varghund typ) som kom springande o började morra o skälla på Zita, som tur var brydde hon sig inte nämnvärt om den men det var riktigt läskigt när den började hoppa mot henne! Fy för människor som itne har koll på sina hundar!
Jag passar ju en rottis nu, och jag skulle aldrig ha honom lös vid hästar. Dessutom är han rädd för hästar, och nästan varje morgon går vi genom en hage (ett promenadstråk som går där) med fyra 2-3 årshästar som är så nyfikna att de gärna kommer mot oss. Stackars stora, macho rottisen kryper ihop och trycker sig till min sida var gång. Men aldrig att jag skulle låta de komma nära eftersom jag vet att hans rädsla kan övergå i aggrssion om han känner sig hotad. Tyvärr finns det folk som tror att deras snälla, lugna och trygga hund inte skulle göra något mot andra djur, men vad som helst kan hända.

#26 håller med :D