Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2372 ggr
LinLin
0

Rida korrekt?!

Läste en annan tråd där det pratas om att hästen "går bakom ryttarens hand". Och jag fattar inte, vad gör hästen då?? Hör det ihop med att få hästen att gå på tygeln?

Jag rider verkligen aldrig sånt. Vi håller alltid på med att ställa och böja hästen och flyttningar i sidled.

Så, ni får gärna förklara och visa med bilder så kanske jag fattar.

Mandysan
0

Min pålla har vanan att om du sitter och sover på henne går hon bakom hand. Jag ska se om jag har någon bra bild.

Kram

Maja
0

Denna häst går "bakom hand": http://i6.photobucket.com/albums/y208/Electric88/MINDREBILD.jpg Det betyder att hästens nosrygg inte ligger i en rät lodrät linje, alltså att huvudet är som hos den här hästen: http://www.localwideweb.com/haflinger/salu/strolch.jpg Om du jämför bilderna så ser du skillnaden. Den första hästen har huvudet "intryckt" mot kroppen, medan den andra hästen har sitt huvud i en lodrät linje!! :) Förstår du? :)

Sandra
0

Det som ni nu kallar "att hästen går bakom hand" trodde jag va den där "rollkur" eller vad det heter. Jag som trodde jag hade finulat ut alla begreppen.. men icke. Nu är jag lika förvirrad igen

LinLin
0

Juve Jodå, det är stor skillnad. Men det jag inte fattar nu är varför det är fel? Vi rider ju verkligen aldrig sådär alls…

Sandra Naaaw ^^ Nu ger du mig ännu fler begrepp att klura på. Vad är rollkur??

Sandra
0

Det va ju just det jag trodde att jag visste. Men nu har jag inte en susning…

hjullan
0

#4. du kanske inte rider så (inte jag heller för den delen) men du skulle bli förvånad om du visste hur många det är.

Thea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att reda ut begreppen lite….

"Bakom hand" och "bakom lodplanet" är två skilda saker man INTE ska blanda ihop. På en bild ser det precis lika ut men som ryttare känner man en milsvidd skillnad mellan de två!

"Bakom hand" så släpper hästen bettet och böjer halsen ganska mycket. Som ryttare känner man det genom att allt eller en stor del av stödet i tygeln försvinner. Visst, hästen kröker på nacken och ser vacker ut men släpper allt arbete. Ofta gör hästen det för att komma undan arbetet med rygg och bakben. Lösningen på detta problemet är drivning framåt med säte och skänklar samt en lätt lätt hand som erbjuder hästen ett jämnt mjukt stöd när hästen söker sig fram till bettet igen.

"Bakom lodplan" så har ryttaren fortfarande ett bra jämnt stöd i båda tyglarna trots att hästen har nosen något innanför lodplanet. Hästen arbetar fortfarande med rygg och bakben men dippar nosen aningens aningens bakom lodplanet. Det beror ofta på att hästen inte är tillräckligt stark för att flytta fram nosen i lodplanet. Det viktiga är att man som ryttare är uppmärksam på att stödet i tygeln bibehålls och att man bibehåller arbetet i rygg och bakben.

Bifogar en bild i detta på min häst när hon är kraftigt bakom hand och har släppt bettet helt. Jag har på denna bilden INGET stöd i tygeln alls.

I nästa inlägg kommer en bild på bakom lodplanet.

Hoppas jag kunna bringa lite klarhet i begreppen! 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
0

Bakom lodplanet!

//I

Thea
0

Här är nosen i/något framför lodplanet och hästen jobbar korrekt bakifrån och fram. Dock finns det ju, som alltid, mer att önska av form och ridning. Flört

//I

LinLin
0

Thea Jättetack för beskrivningen! Nu fattar jag lite mer iallafall.

Jag har aldrig någonsin ridit på det sättet.. som sagt, vi jobbar nästan bara med ställningar och böjningar och inte alls med att hästen ska gå på tygeln.

Älskar_hästar
0

Vilken bra beskrivning Thea , jag lärde mej också nu ! Skrattande

gejsa
0

Ja, hon är duktig på att förklara. Det blir långt men man fattar iaf. *ler*

Sandra
0

Okej, nu förstår jag också. Men vad är då skillnaden på det här o rollkur?

kemikal
0

I rollkur vill man böja in hästen bakom lod, bl.a för att stretcha ut hästens rygg (om jag nu förstått det rätt). Sen om teorierna bakom rollkur är rätt eller fel finns det ju många åsikter om…en tråd där det diskuterats.

Thea
0

Sandra: Rollkur är ett ridsätt som går ut på att man kraftigt böjer in hästens nos mot bringan. Hästen går (dras in) alltså kraftigt bakom lodplanet men ryttaren bibehåller stödet i tygeln genom ridning. Där är skillnaden mellan bakom hand och rollkur. Anhängarna av rollkur menar att detta ska stretcha hästens överlinje och få hästen att komma igång ännu bättre med rygg och bakben. Huruvida det är sant eller inte, därom tvistar de lärde. Men den utövningen jag har sett av rollkur (har sett videofilmer på nätet från framridningar i tyskland bla) känns utövningen VIDRIG!!!

//I

Thea
0

Vad roligt att förklaringen gick fram! *glad* Ofta kan förklaringarna bli lite långa men det beror på att jag vill ge en noggrann förklaring som kan förstås utan att lämna något hängande mellan raderna! Det leder ofta till missförstånd.

//I

LinLin
0

Thea Jo, det är nog bättre med en lång förklaring ibland. Då är det lättare att gå genom det i huvudet steg för steg så man förstår.

Inte råkar du minnas var du sett de filmerna?? Du behöver absolut inte söka fram dem igen, tänkte bara ifall du minns så skulle det vara intressant att se.

Thea
0

Nej, jag minns inte men tror att de fanns i någon tråd på bukefalos.com. Sök på rollkur och se vad du hittar! Räkna med många långa trådar. Flört

//I