Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 771 ggr
tessa
0

benskydd - en djungel!!

hej!

Funderar på detta med benskydd till hästen när man rider i skog och mark.. använder ni det? och i sådana fall, vilken modell? fram och/eller bak?

och så en liten extrafråga - vad tycker ni om märket Källqvist - när det gäller skydd osv?? Bra kvalitet/passform?

Mvh Tessan & DjungelYrla Räcka ut tungan

jumpingqueen
0

Jag har alltid skydd fram och bak. Även fast en häst inte stryker sej så lätt tycker jag det är viktigt, om de snubblar eller så. Jag använder oftast senskydd fram och bak, ibland lindor när jag rider på ridbanan ibland även strykkappor. Lite olika vad det är för ridning som gäller.

Källqvist strykkappor är bra, väldigt bra kvalité, men inte senskydden. Dom går lätt sönder, det e min erfarenhet i alla fall.

tessa
0

Tack för ditt svar! Jag är verkligen urkass på benskydd, rör alltid ihop namnen/begreppen och hej å hå.. men senskydd är mjukare än strykkappor, som är hårda på insidan för att hindra att hästen stryker sig.. rätt?

jumpingqueen
0

senskydden är lika hårda, men skyddar senorna från slag bakifrån, t.ex i hoppning är dom bra. Strykkappor är bra för hästar som sparkar sej på insidan av benen, är bättre i t.ex dressyr när hästen gör sidvärtsrörelser…

emsems
0

använder senskydd vid hoppning, ibland damasker också, för säkerhets skull. hon stryker sg inte, men det är ju lättare att ta på och dom inte används än att skita i det och dom skadar sig.

i skogen har jag fotast samma senskydd, kunde lika gärna haft andra skydd, men dom funkar till allt så det känns onödigt att ha fler.

har ingen större erfarenhet av källquists, men det är väl helt ok tror jag?

hjullan
0

jag kan ingenting om benskydd!

lisette
0

behöver hästen inte skydd finns ingen anledning att ha det tycker jag. ju mer skit man sätter på hästen för att skydda den, desto bortskämdare blir hästen. gör det itne ont när den kanske slår till sig själv, ja då blir den ju bortskämd med det.

jag hade strykkappor bak på travaren jag hade på foder. kan hända att du måste ha det på yrla med tessa. travare brukar ha en egenhet att stryka sig nämligen.

jumpingqueen
0

#6 JAg kanske vill skämma bort mina hästar;)

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag andvänder senskydd vic hoppning  , kan hända att ja sätter på dom ev. om ja ska på längre tur och ja vet att det kanske blir lite stennit lr så …

lisette
0

#7 det har dom inget för i längden… men visst är det roligt. när man som du tävlar är det lite skillnad, då är skydd inte helt fel. men ska man bara ut i skogen tycker jag det är onödigt.

gejsa
0

Många sätter ju på det för att det är snyggt. Inte för att det behövs. Vilket är tråkigt eftersom hästen vänjer sig vid det.

jumpingqueen
0

#9 Har dom något emot det då? det tror jag inte. Vad menar du förresten med bortskämd. Är det att dom vänjer sig vid att kunna sparka på sej själva, eller vadå? JAg tycker det e viktigt med skydd. För en dag händer det att dom sparkar sej rejält. Men har skydd anpassade efter vad jag gör och hur hästen är.

Ottino
0

Om man rider ut i skog där det finns masser med vassa buskar och stenar kan det vara värt med benskydd, annars helt onödigt. Jag tycker neoprenskydden som täcker hela kotan och senan är bra, dessutom stötdämpande.

Annars tycker jag man kan ha skydd när man hoppar eller om hästen stryker.

zimba92
0

Jag använder både fram och bak, ibland så lindar jag honom fram och skydd bak. Å det av den anledningen att han slår sej själv. Använder även boots fram.

lisette
0

#11 om du sätter skydd på din häst så blir den oförsiktig och kanske lite klumpigare än vad den skulle vara utan. en häst är inte gjord från början till att ha skydd. jag kan förstå varför man sätter skydd på en häst som stryker sig. men inte annars, bara för att det är snyggt.

tosan som är på bilden behöver som sagt strykkappor bak, för hon är en travare som ofta stryker sig.

tessa
0

Lisette: Strykkappor bak till min Yrla vore kanske inte fel, tycker det är svårt att se om hon är en "strykare" - något bra tips?

lisette
0

fråga förra ägaren vad de hade för skydd på henne. annars så kan du antingen be ngn kolla om hon går och slår sig själv med bakbenen när du rider, eller så ber du ngn annan rida.

du kan även känna efter hur det känns, om hon har ruvor eller förhårdnader.

sunglasses
0

Använder aldrig skydd när jag rider i skogen, fast jag har ju heller inte hästar som stryker sig eller likn. Tycker inte man bör använda skydd ifall det inte behövs, det är ju helt onödigt, kostar pengar, och kan ge skav etc om benen inte är rena eller om de inte passar bra.

tessa
0

Förra ägaren var en mycket speciell - duktig - men speciell hästperson som tycker allt vad täcken, klippning, "krussidull" och "klemande" av hästar är nonsens.. =) "Hästar går inte sönder i första taget och tål mer än vad man tror" är nog inställningen - vilket inte alls är fel i sig, men att prata benskydd är nog ingen idé =)

Så där har jag nog inget att "hämta" - jag har sett att Yrla har (haft) små sår strax ovanför bakhovarna, framtill mot insidan som nu har läkt efter lite ompysslande. Misstänkte att hon fått dessa i hagen på något sätt eller då hon en gång blev rädd i stallet och benen åkte åt alla håll på henne - men jag är inte säker.

- Om hon skulle stryka sig, är det så det yttrar sig då?

En kompis ska med och rida på onsdag, får kika efter ordentligt då. En häst som stryker sig - gör den det hela tiden eller kan det "komma och gå"?

lisette
0

#18 *fniss* många (framförallt travtränare) är ju så. jag tycker förvisso det är bra, för ju mer man klemar med hästarna desto mer porslin blir det av dom. tror jag ivf…

det som du beskrev kan mkt väl vara att hon stryker sig. jag vet faktiskt inte riktigt hur det är, om de stryker sig konstant eller om de gör det bara ibland. det är säkert olika från hästar till hästar. men det syns tydligast o lättast i traven (tycker jag det är lättast att se det i ivf).

jumpingqueen
0

#14 det är sant. Men jag tar nog risken att de kan bli lite klumpiga, hellre det än att de slår sej … Men ja e ju sån så ja tränar klumpig het. Att de INTE ska va klumpiga alltså…

I sånna här svängar (som på bilden) tycker jag de e lite läskigt, de e lätt att dom slår sej då. Då e de bättre att skydda dom!

lisette
0

#20 skillnad i hoppning o ridning i skogen, jag förstår att man vill ha skydd när man hoppar.. :D

jumpingqueen
0

#21 Speciellt när man har brodd som är nästan 2 cm långa dessutom. Men har skydd även i skogen då mina hästar tävlar på så hög nivå, så det e ju inte så bra om dom skadar sej för mkt. Vore ju tråkigt om man hade kunnat rädda det med ett par skydd:P