Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 371 ggr
davidia
0

inhyrd häst

vad ska man tänka på när man har ens annans häst i sitt eget stall.jag har tänkt så här:min sambos syrra har ingen stallplats till sin häst.så jag tänkte vara lite snäll,så om den får plats så får den stå i mitt stall fast hon behöver nog inte betala nån hyra utan bara maten och underlag till sin häst,men är det nått speciellt jag behöver tänka på?jag menar vad som hellst kan ju gå snett.

gejsa
0

Det är ju lite skillnad när det är släktingar som hyr in sig tycker jag. Har annars inackorderingar i mitt stall.

Ottino
0

hon kan ju göra vissa tjänster istället, som fodring ibland eller nåt.. så att det inte går över till snyltning vilket är lätt hänt .. tror inte hon har nåt emot det heller och vill säkert göra nåt för din skull om hon får stå där gratis. annars kommer du antagligen börja irritera dig på henne efter ett tag när hon bara kommer o går o du sliter .

davidia
0

jo det funderade jag med på att det kan bli snyltning..visst jag gör detta bara för att hon ska slippa sälja hästen eftersom hon inte har nånstans att ha den.men lite mockning nångång i veckan hoppas jag hon gör.det är ju även roligt med en till i stallet och då kanske mitt inträssa piffas upp med.

kemikal
0

Beroende på vilken relation ni har så kan det ju också vara bra att skriva någon form av kontrakt även om hon är en släkting. Släktfejder har börjat med mindre… *återfallspessimist*

Tarek
0

Min gubbes syster får ha sin häst hemma hos mej, det funkar jätte bra och vi hälps åt med in-utsläpp oh fodringar.. Skönt att ha lite sällskap på vinterkvällarna oxå ;-)

emsems
0

@nn@! har själv inte hyrt ut, så jag kan nog inte såå bra svara på din fråga, men i övrigt så tycker jag inte att det vore ågot fel i att ta en symbolik summa för stallplatsen. även om platsen änå fanns, så kan man ju tänka på att du får ju ändå köra bort dennes dynga, m.m, alltså en del extrajobb för dig. dels så kostar ju el m.m och om den river sönder någon hage eller dyl kan det ju vara bra att veta vem som ska stå för det.

hjullan
0

ja, låt henne ta en mockningsdag i veckan så du får en dags vila t.ex. men bara så att ni bestämmer nånting INNAN hon flyttar in. nåt symboliskt som nån sa.. kommer man med såna grejer efteråt så kan hon bli skapligt missnöjd o vrida o vända på saker. kom även överens om att ni ska diskutera så fort det dyker upp nåt frågetecken eller nåt man irriterar sig över.. det blir till en stor bomb annars om man väntar o väntar..

davidia
0

jo jag funderade på att skriva nått.vi har ingen bra relation,pratar nästan aldrig.funderade på containern,den kostar 400 att tömma och 313 kr varannan månad så det blir ju lite grann.men det räknar man ju ut på 3.hon betalar en del jag betalar två.symbolisk summa,vad skulle det vara

lisette
0

jag hade tagit betalt för fodret + containern. sedan skrivit papper på det, samt att HON ska stå för allt som hästen har sönder.

att ta betalt för elen + vatten tycker jag är överkurs. elen används ändå, det kvittar om det är en häst till. lika så med vattnet… fast det beror klart på om man har egen brunn eller inte… :S

davidia
0

jag har egen brunn.och fodret betalar hon sj'älv.allt som hästen tuggar på i matväg betalar hon själv.och även det hästen ligger på.annars hade ju jag kunna haft henne på foder.men det är just det att jag inte vill stå med allt själv och hon bara dumpar hästen där.