Form, eller form? hm.,.,
Jag har lite svårt för detta då jag och mama har delade meningar om saken. Hur går hästen när den går iform?
Innan sa mama att han gick iform iannan hans vila. men nu säger hon, har jag sagt det.Nu säger hon att han med går i form. Men jag har fått för mig att när det gå i form, så ska de gå på tygeln, eller så. Men jag kan ju ha fel med. Känns som om jag ska kunna detta nu, men jag är osäker! Så då är frågan:
Hur går hästen när den går i form? Både i:
Skritt
Trav &
Galopp
Hm jättesvårt att förklara. Den kan ju gå i olika slags former. Den ska iaf trampa under sig och vara lydig :) Tkr jag :)
ja, de är nog svårt att förklara, men endel är jätteduktiga på det! :)
Bilder underlättar en hel del, har tyvärr ingen på datorn ^^
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Hästen går alltid i en form, hästen kan ju gå i en oärlig form och bara kröka in nacken, den kan gå med huvudet rakt upp vilket också är en sorts form ju och den kan jobba korrekt.
Men när hästen går i rätt form ska den arbeta med rygg och bakben på ett sådant sätt att nacken "lossnar" av sig själv. Man ska inte behöva bära den i tyglarna utan man ska kunna släppa stödet i munnen och hästen ska behålla formen hela tiden. Den ska varken gå framför eller bakom lodplanet med nosen.
Om hästen kröker in nacken såfort man gör ett ledande tygeltag eller liknande blir det inte ofta en bra form, utan hästen lär sig att den får beröm om den böjer på nacken.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag håller med #4.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Håller med #4 till 100% :)
Taaaaack Anna! :D Då går han inte alls iform nu då ju, precis som jag vill ha det till, allså, jag vill att han ska jobba men xD det gör han inte. Innan vilan gjorde han men inte nu! :D

Kan väl tillägga att när man sitter på hästen känner man tydligt att hästen höjer och rundar ryggen när den går i korrekt form.
#8. Det vet jag, ^^, men jag känner inget från honom, får väl skylle på att ajg är för tjock för honom (A) så han orkar inte xD nemen. tack för att du sa det iaf! :)

#9 Ingen orsak :) Haha, jag tvivlar på att du är för tjock för honom efter vad jag har sett på bilder av er! :P
#10 xD ne, jag är väl lagom tror jag! ^^, haha
Jag tycker att man ibland kan känna (på vissa hästar) att när den arbetar "rätt" så höjs tyggen när den kröker på nacken! Det är vad jag letar efter när jag försöker (Läs: Försöker!
) få min gamla tant Medis att gå i form!

Förutom höjningen av ryggen så tycker jag att det även känns i handen när hästen går i form. Det är som att man bara behöver tänka "svänga" så svänger hästen. Eller bara behöver lägga skänkeln emot så går den åt sidan. Man får en mer lättriden häst liksom. Och som Attlid skrev, så känns det som att man kan släppa tygeln och ändå går hästen likadant. Man sitter inte och har en dragkamp längre.
#12. Har du fått tips där? Ska iså fall kika in där! :D
#13. Okey, ja. HAn är skänslig för skänkeln, så det kan man styra han med. Kanksedock inte samma sak! xD Ja, han bär ju inte sig själv dirrekt! xD Han ligegr på så man får hålla tillbaka honom. Men nu när vi bytt foder på honom, ändrat i ridningen och at han fått galoppera av sig lite, så går det bättre! :D Men det ska gås i form med ;)
Tyvärr pratar många om att hästen går i form då den kröker på nacken. Det är helt fel! Visst, en effekt då hästen går på tygel är att den kröker på nacken men det är inte alls så att den automatiskt går på tygeln bara för att den kröker på nacken. Sen kan en form vara låg eller hög. Olika beroende hur långt man kommit i samling men också beroende på ras och även skillnader mellan individer då det exteriöra har en del med i spelet. Ibland vill man även rida en häst i låg form av andra orsaker.
Viktigt är dock att kraften kommer bakifrån och att man fångar upp hästen i handen. Den skall helst vaa så mjuk i handen att man får känslan av att kunna hålla hästen med hjälp av sytrådar i stället för tyglar. Och, precis som andra skriver här, så blir hästens rörelser rundare och mjukare när den går i rätt form (på tygeln)
Hästens nosrygg skall inte vara bakom lodplanet, hellre lite framför.

#15 Bra skrivet
#15. tack så jättemycket!:D