Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1964 ggr
Thorsson
0

Hjälp med ridövningar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu i en annan tråd fått det bekröfatat att min häst inte går i korrekt form längre, vilket jag nu tycker är skönt att jaget så jag kan fortsätta kämpa!

Han är pigg, glad och framåt! Men vill inte längre jobba i form, allra minst "fjanta" sig in på tygel! xD Det är så amn hör honom ibland, Jag tänker INTE svansa runt i form ELLER på tygel!! xD
Men jag vill nu börja jobba honom igen, då han är helt återställd! :) Men jag har som sagt stora problem med det, och vill nu ha hjälp med övingar som kan hjälpa till lite. Har fått han i form på litet volt men ett väldigt ställande i höger varv. Men det går inte att rida i form på fyrkantspåret så länge. Nu lär säkert många av ser säga att han är lat, men jag lär bara säga emot, då han inte är det. Han börjar få riktigt fin bjudnign framåt, men vill itne jobba. Innan gjorde han det, men inte nu. Ska jag tävla dressyr som småningom så måste han kunna gå i form!:)

Vad långt det blev nu ^^, haha. Tacksam för svar! :D

Anna
0

Mycket mjukgörande, serpentiner, volter, åttor osv. Var noga med att ställa honom rätt. Gör en mjukstart och kräv inte för mycket i början.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Yuriko
0

Allt möjligt lösgörande arbete - böjda spår, och så småningom framdelsvändningar och skänkelvikningar. Även många övergångar mellan olika gångarter, och variationer inom gångarten. Som ryttare måste även du se till att du rider på rätt sätt - håller du handen stilla? Sitter du i obalans?

För min del brukar jag ofta upptäcka att det är jag som gör en massa småfel när hästen "inte vill" gå i form..

Peppe
0
  • åttvolter
  • halter utan hand, endast säte
  • tempoväxlingar, övergångar
  • skolorna, om han kan

detta är mina favvosar. tänk på att ha honom på yttertygeln hela tiden, klappa med inner hand och Rid. glöm inte resten av kroppen, fokusera inte för mycket på händerna och huvudets placering

jag brukar kombinera allt. var kreativ. funkar det inte så bara stanna och fundera igenom allt, gör du verkligen rätt? om inte, vad gör du fel?

gör upp små mål. bestäm att om 2 veckor ska du kunna göra halt lätt och smidigt utan hand, bara säte. bestäm innan du sitter upp att idag ska jag träna på galoppfattningar t ex. funkar inte det, ha en reservplan

när du rider, bestäm dig för att vid den stolpen är det halt, vid det trädet är det galoppfattning osv

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#1. Det är när jag ställer honpm han går ifrom, och det är inte det han vill ^^, glämde bara skriva det! :) När jag ställer honom, så jobbar han jättebra, MEN det blir bara på liten volt och han vill inte. Sedan är han ju överkänslig mot skänkeln med -.-' Ska testa med volter och så i cp-paddocken!!

#2. Jag rider med stilla hand, iaf vad jag vet xD Skänkelvikningar och framdels vändningar gör jag redan, men det kanske jag ska göra när han går i form? :/ hur vet manom man sitter i obalans? Tur att jag får hjälp av en kompis på söndag xD Har inte upptäckt något, men jag fokucerar alltid på ridningen, försöker jobba honm, så jag märke rinte av omvärlden xD

#3. Jag vet inte om han kan skolor, vet inte hur utbildadhan är. Han är väldigt lättlärd, iaf! :) Allitd ha ett mål, wow, aldrig tänkt på det innan, då jag brukar sätta upp för höga mål och krossas av dem, men små mål, ok. Ska testa. Alltid bestämma vad jag ska träna på. OK :)

Tack för alla tipsen hörrni! :)

Peppe
0

#4 lugna dig med skolorna då, det kommer när han är starkare =) nöj dig med lite flyttning av framdelen/bakdelen. det kan du göra på volterna, putta ut rumpan lite eller in med framdelen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#5. hm, han flyter in i höger skänkelvikning, jag kan flytta baken, men inte framkärran. Får ha det som mål. Nästa måndag ska jag fått hans framdel att flytta! :D Psst! hur gör man, har aldrig lyckats flytta framdelen på någon häst tror jag. Peppe, ger du lektionern (A) 8>

Yuriko
0

Gör du dem efter att ha jobbat på volter? För kan han inte göra ordentliga volter är det inte speciellt troligt att han klarar av korrekta skänkelvikningar. Kom också ihåg att varje hörn är som en del av en volt, även där ska han ställas och gå ordentligt.

Hur stilla hand man har kontrolleras lätt med en bricka och ett vattenglas (av plast är säkrast) :) Jag provade att rida med det och insåg att jag inte alls höll handen så stilla som jag trodde..

En annan bra sak är att ha någon som filmar en medan man rider, och sedan sätter man sig i lugn och ro och tittar igenom filmen några gånger och gör en punktlista på vad man tycker att man gjorde bra och vad man vill ändra på. Kan också vara bra att låta någon annan kolla och säga vad den tycker.

Hur hästen går beror ofta på ryttaren, så det man måste se till innan man börjar jobba med hästen (eller gör som en del och spänner på 50 olika hjälptyglar) är att man själv gör allt rätt. Ta hjälp av en instruktör om du är osäker.

sophiia
0

vad som är bra som jag gjorde med zeblina eftersom hon kan vara enormt tjafsig o stel är att rida på en 10m volt, vända in innan den öppnadelen så att de blir som en tillbakavolt, rida en långsida, vända in vid t ex A  rida diagonalt, göra en liten volt i diagonala ridvägen, fortsätta så hela tiden så blir de mjuka. nått du kan göra för att få med bakbenen också är att rida på en super liten volt, dock bara ca 3 varv eftersom det är jätte jobbigt för den och sedan med innen skänkeln trycka ut han som i en skänkelvikning men ändå i en volt, då kommer bakbenen med.

Thorsson
0

#7. Ja, efter lite volt arbete, så tränas det det lite skänkelvikning, och ibland fixar vi bra volter, ibland blir de lite knaggliga! Han går en korrekt skänkelvikning! Då Han är superskänslig för skänkeln så flyttar hans sig korekt och bra. Sen kan jag hålla mina händer lite roligt, för att han inte ska förböja sit huvud! Hur lägger man plast brickan? Jag testade att rida med snodd, en gång på honom, helt utspänd. Så han fick lite stöd av den, red i lite skritt och trav med den. Filmman får jag skaffa! :D Rider dock inte för instruktör, men får hjälp av en duktig kompis på söndag. :) Då blir det bilder och ev. film! :)

#8. Vi rider som på en äng, och den har stora sten överallt! Men ska testa! Tack för tipset! :D

Yuriko
0

Jag höll i brickan med glaset i händerna samtidigt som jag höll i tyglarna, annars kan man ta brickan med glaset och springa upp och ner för en trappa, lyckas man göra det utan att spilla allt för mycket klarar också av att rida en häst med händerna stilla :) Om man spiller eller välter glaset är det bara att öva!

Thorsson
0

Okey, ska testa. låter jättekul! :D ^^,