Rida trots tappad sko?
Kan man rida trots att hästen tappat en sko? Eller är den väldigt öm då eller finns det någon annan anledning till att den inte ska ridas då? Kan man isf gå ut och promenera med den?

testa och se om den är öm eller inte, det ser du när du leder den. Men det bästa är att ringa hovslagaren direkt så att du får den påslagen så fort som möjligt.
ska man rida i tex ridhus där det är mjukt underlag, så går det oftast bra. vissa hästar blir ömma, och vissa blir det inte.

Jag brukar rida på ängar om Reddie har tappat en sko.
Just nu har han en tappsko men jag kan inte rida eftersom det är så mkt snö och halt. Vill inte riskera ngt.
Det är bara att prova, du märker på hästen om den tycker att det är obekvämt eller ömmar

Och jag tillhör dom som inte rider när jag har en tappsko, bara om jag har möjlighet att sätta på en sån easyboot.
*** Kärleken övervinner allt ***
jag rider aldrih heller med tappad sko (: tror dock inte att det gör nån skada om dom rids på fint underlag o såe, men jag gäör det inte ändå xD
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag rider aldrig då.

Japp, jag kör alltid med tappsko… han har über starka hovar.
Niixx.. blir "sne belastning" ska jag promt köra/rida så drar jag av andra skon

beror på underlaget helt o hållet för min del.

Drav av andra skon:)
Rider inte alls, för pållens bästa..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Vi drar oxå av den andra skon om vi har en tappsko. Som tur är systern min hovslagare så hästarna brukar få nya skor direkt.
Nu har vi inga skor alls på våra hästar för att det inte beövs. Men jag rider absolut inte om hästen har tappat en sko.

ingen av mina har faktiskt haft en tappsko nånsin… jag skulle nog inte rida eftersom det väl blir felbelastning och hoven inte är verkad för att klara påfrestningarna. känner 2st som slår på tappskor samma kväll/dagen efter om man hittar skon och den inte har vridit sig, annars får jag väl åka till min hovslagare så fixar han det så fort som möjligt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hon som har dom andra hästarna i stallet har gått hästskötarutbildning på strömsholm tror jag det var och då fick dom lära sig hur dom slår på en tappsko så då slår hon på alla tappskor som åker bort ;) Fast min ponny tappar aldrig en sko , hon är gjord av rå hud !
Har fortfarande inte lyckats få ut hovslagaren och nu är hästen riktigt halt. Han går okej på mjukt underlag men man ser att han tycker det gör ont. Han har nu varit utan skor i några dagar. Tror ni att det bara handlar om att han är öm och att allt blir bra igen så fort han får på skon, eller kan han ha belastat fel under dessa dagar att han nu faktiskt är halt, med eller utan sko? Har alltså inte ridit honom något, utan han har bara gått i hagen.

#16 är han känslig så kan han kanske ömma lite ett par dagar när du fått på skor igen, är han inte så pjoskig så märks nog inget. rent halt har jag svårt att tänka mig att han skulle kunna bli, däremot kan han få spänningar (som i sin tur kan stöka till det, men på 3 dagar händer nog inte så allvarliga grejer). han är ju inte verkad för att klara av att gå barfota nu så det är ju inte så konsigt att han ömmar
Rider aldrig med tappsko.
Jag rider heller aldrig med tappsko. Men du kan göra det sålänge din häst inte är öm. Och rid bara på mjukt underlag, annars trasar hoven lätt sönder.
Där har jag den fördelen att jag inte har skor på mina så jag behöver aldrig oroa mig :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag rider inte om hästen tappat en sko. Dels för ömheten, men också för att hoven går lätt sönder och det kan då bli problem att sätta på skon igen.

#16 hur är hagen? är den mkt stenig hade jag kanske köpt att han var öm.
men om den är vanlig jordhage utan stenar o du inte har ridit och hästen är halt, då är det ju ngt som är ordentligt fel!
Bulan har varit utan ena framskon i lite mer än en vecka nu. Vi har ridit, men bara ute på ridbanan på gården eftersom den har bäst underlag.
Vet inte om han är öm. Hur märker man på en häst att han är öm när man rider om hästen ändå alltid beter sig onormalt vid ridning? Antingen beror hans "jag vägrar trava, jag blir hellre förbannad" på att han är öm i hoven eftersom han bara har en framsko, eller så är det hans vanliga bråkigheter och trams.
Erika,ägaren åkte bort ett par dagar efter han tappade skon, och vi har inte fått tag i nån hovslagare ännu… Men jag menar, han kan ju inte stå i två-tre veckor utan att bli riden då.

tänk på dig själv när du trampar på en sten, hur reagerar du?

Rider om det är en baksko och om det är mjukt ute, annars tömmkör jag på ridbanan istället

Hm, vad är det för skillnad på om de e bak eller fram för dig..?
Precis? En tappsko är ju en tappsko och jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad om skon är av fram eller bak.

Hästen går ju utan skor naturligt! Den är ju inte född med skor! varför ska man då inte kunna rida ifall den har tappat en sko??
Då har den ju gått för lite barfota så att inte hovarna är tillräckligt härdade..
men ifall den tappat en sko är det ju bäst ifall man drar av den andra skon fram/bak tills ni kan slå på dom igen..
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#28 - För om den har tappat EN sko så blir ju den hoven "lägre" än alla andra, och hästen kommer ju i obalans.. Tänk hur det känns själv att gå med en sko och en utan..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#28 en häst som alltid gått utan skor har en helt annan slags form och styrka i hovarna jämfört med en som gått med skor. Och vad menar du med för lite barfota? Att det finns en slags gräns, och innan dess bör man inte sko hästarna? Man skor för att spara på leder och hovarna så hästen kan användas som ridhäst. Dagens ridhästar kan heller inte jämföras med vildhästarna jag antar att du syftar på.. Har du jämfört ben och hovar? Dagens hästar är avlade för ridning och har under generationer blivit "skyddade" mot sånt som vildhästar är vana vid.
Men har hästen alltid gått utan skor är det ju en annan sak, då byggs hoven upp efter detta.
rid tills hoven lossnar !

#29- Det var just därför jag sa att det bästa var att även dra av andra fram/bakskon ifall den ska gå så ett tag?
#30 - Det jag menade med att den gått för lite barfota var just att ifall den gått med skor i hela sitt liv så är det ju klart att den blir öm i fötterna när du helt plötsligt drar av dom! men hästen dör inte av detta! hoven kommer att härdas allt eftersom den blir utsatt för påfrestningar. och sen så ska du ju aldrig sko en häst innan den vuxit någorlunda klart eftersom du då stänger alla tillväxtzoner och dyl! men ifall ni skor för att spara på hovar och leder? och att dom inte kan andvändas som ridhästar ifall dom inte är skodda? hur kan då en travhäst springa i 50km/h med en belastning på över ett ton på varje hov/steg utan att benet går av? och den går både med och utan skor? eftersom den naturligtvis inte kan tränas hårt barfota eftersom det nöter för mycket på hoven. sen gissar jag på att ingen rider/kör på stenkross?!
smälter dom när det regnar också eller?
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#31 Vad menar du?
#33.äsch, ingenting.. det var ganska ironiskt.. tycker det är så mycket överreagerande ..

På vilket sätt är det överreaktioner?
Jag tror inte att varken hästen själv eller hoven mår speciellt dålig av att gå barfota någon enstaka gång även om den har skor på de 3 andra hovarna! Som sagt så kan travhästarna, gå med skor i träning och sen rycker man av alla skor eller skorna fram eller bak precis innan loppet.

Besse ömmar ingenting när han har tappat en sko, varken på grusväg eller asfalt, han trampar på lika glatt iaf.

#36 Har du sett många travare som springer barfota på en hov?
#32 Nä dör gör de inte, men de kan bli ömma och får ont, och det är väl himla onödigt om man ändå ska ha ut en hovslagare som sätter på skon igen inom några dagar? Det beror ju mycket på hästen och även vilket underlag man rider på.
#36 Fast om de gör så med travhästar har jag svårt att tro att de hästarna har gått med skor ständigt i flera år innan, och sen helt plötsligt ska springa ett lopp utan skor… Dessutom är underlaget på banan rätt vänligt. Vissa måste ju rida på hårda grusvägar eller asfalt en bit för att ta sig någonstans.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#38 nog finns det många tränare som kan köra motion med en sko tappad under en längre tid dessutom, i vissa fall. men jag sa aldrig att de springer lopp med enbart 3 skor ifall det inte behövs för balansering o dyl.
Lika väl som en häst kan gå utan sko på ett ben kan man sätta två boots på ena benet och ett på det andra….
#39 Det är precis det man gör med travhästarna, man rycker skorna precis innan loppen för att hovarna ska hålla under ett lopp.
kolla på vad #32 har skrivit…
#41 Jo men det är väl knappast hästen första gången nånsin går utan skor sen den blev skodd första gången?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#42 - nej men det är väl kanske inte första gången hästen ifråga gör det heller?
Varför inte låta hästen gå barfota så mycket som möjligt så att den använder hovmekanismen? för att det är ju ändå den som dämpar stöten varje gång hästen sätter ner hoven och pumpar runt blodet i hoven och benet?
för mig är det självklart att låta hästen gå barfota så mycket som möjligt. men självklart måste man under hård träning slå på skor på hästen ifall hoven blir för nött, sen så finns det undantagsfall som måste ha skor jämmt för dom har så dålig hovkvalité.

Och för mig är det självklart att ha hästen skodd… Alla är vi olika =)

#44 - Får man fråga varför? det skulle vara roligt att få veta hur ni tänker som?
Jag måste nästan alltid rida på asfalt eller hårda grusvägar vissa bitar av ridturerna. Och nej, jag tänker knappast hålla på att ta av och på skorna om hon vilar ett par dagar. Har jag varken råd eller ork med. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag har aldrig upplevt hårda vägar som nåt problem (tvärt om, hoven flexar utan skor på hårt underlag), det värsta är om det är en grusväg där ett fåtal vassa stenar sticker upp. lite som en spikmatta, 100 spikar gör inte ont medans 1 gör j*vligt ont ;)
#47 Men en häst som haft skor de senaste åren i sitt liv, i alla fall när den vart i träning, kan nog lätt uppleva det som ett problem. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#48 mja det är jag tveksam till faktiskt…. okej, riktigt mesiga hästar kanske, men inte "vanliga hederliga". nu menar jag inget dumt med det, jag har själv en mes här hemma så… men den andra som inte är mes har gått skodd till och från hela livet (ca 6-7 år med skor av sitt 11 åriga ridliv) och det är ingen skillnad med/utan skor. möjligtvis att han snubblar lite med skor ;)

April har ju som tur var inga skor, så det behöver jag inte oroa mig för :) Men om jag skulle haft en skodd häst skulle det nog bero på om det var fram eller bak och hur bra hovar hästen hade.

Peppe: Menar du att hästar som får ont av att gå barfota ibland är mesiga?
Jag har skor på Folly av flera anledningar. Dels så går vi mycket på grusvägar och asfalt, sen så är det inte speciellt praktiskt att gå barfota i norrland under vinterhalvåret, och ja jag vet det, därför vi har en barfotahäst i mitt stall och den stackarn kunde inte gå när vi som denna vintern bara haft blankis och ingen snö. Jag vill kunna rida min häst året runt oavsett underlag på vägen och jag skulle inte hålla på att ta av och på skor hela tiden. Har inga som helst problem med att ha min häst skodd. Och någon mes, det är hon absolut inte!

jag undrar fortfarande vad det är för skillnad för er beroende på om det är fram eller bak den tappar en sko..?

#51 ja vissa är det. dom får inte ont, dom bara "tror" det. trampar dom på en sten så det gör ont så tror dom att det ska göra ont hela tiden. OCH NEJ!! jag menar inte ALLA! så du behöver inte sitta och försvara dig. och jag vet även att det faktiskt är så på vissa hästar, har ett halvblod i stallet som ömmar på ditvägen när man rider, men så fort man vänder och går samma väg tillbaka så är det inga problem längre. det sitter i huvudet på honom

#52 samma sak som alla som skor fram men inte bak… XD

Jag har inte försvarat mig alls =)
Jag sa bara att Folly inte är nån mes ;) Hon kanske klarar av att gå barfota men jag har aldrig testat. Har ridit med tappsko en gång och då fick hon ta på sig en easyboot med broddar!

men de e väl för skaderisken om hästen går med andra hästar.(sparkar osv).. Så, min fråga står kvar??
alltså, om hästen har varit skodd mestadelen av sitt liv och man vill ha den barfota så får man gå långsamt fram så hoven härdas … Barfota är det mest naturliga för hästen.. Det gör ingenting om den går på ett stumt underlag, hovmekanismen är till för att dämpa stöten, det gör den om hästen är barfota. Vi har en fölmärr som gått med skor heeela livet, från 3 år tills hon var 10 och sen fick hon gå barfota, hon ömmade lite från början då hon inte var van, då fick hon gå barfota och bara ta det lugnt sen var det absolut inga problem… Jag tror att det är hästens ryttare som är känsligare än hästen i vissa fall och ger aldrig hoven en chans att rätta sig till att vara barfota efter att den gått med skor….
Har en fråga nu när vi är inne på skor! varför skor vissa bara fram? har det en egen funktion? Har själv haft bara fram men det var enbart för att hoven vbar spruken ända upp så vi var tvungen att hålla ihopa med skor sen åkte de av när det var läkt igen….
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#57 Jag tror nog lite som du, att vi människor är lite väl överbeskyddande, kanske för att vi tycker så mycket om våra djur och inte vill att de ska fara illa…
#49 och #57 Där måste jag faktiskt säga emot. I vissa fall kan det säkert vara så, absolut. Men när jag jobbade på Island så red jag en hel del unghästar, som var i början av träningen och inte reds jättemycket, så de gick barfota. Då pratar vi alltså om 5-6-åringar som aldrig haft en sko på sig i hela sina liv. Trots det fick de flesta kortare steg och blev mer eller mindre ovilliga att gå på grusvägen. Och då kan det ju knappast sitta i huvudet på dem, eftersom de alltid gått barfota. Ett par fick skor under tiden jag var där, och det märktes faktiskt skillnad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Min åsikt i det hela är att man egentligen inte kan sitta och diskutera huruvida bra eller dåligt det är för hästen, för det får man anpassa för varje individ. Alla hästar är olika och kräver olik skötsel. Om en häst har gått utan skor i typ hela sitt liv så är det ju klart att hoven klarar av den belastningen och slitaget. En häst som har gått med skor och som man helt plötsligt tar av skorna på kan bli väldigt öm (min förra ponny kunde knappt gå utan skor, men han var tvungen till det då han fick fång. Och hovarna härdades inte ju mer han gick utan skor).
Och visst är det mest natruligt för hästen att gå barfota, men som Due-Boje skrev så kan man inte jämföra dagens ridhästar med vildhästarna.
Och apropå att vara överbeskyddande, så tror jag knappast hästen lider av att gå med skor för att vi inte vill att det ska hända den något. Jag - och nu kan jag bara tala för mig själv - är hellre lite överbeskyddande än tvärtom.

#61 Jag menar inte att en häst lider av att gå med skor.

beror nog på hur känslig den är, mina hästar få stå om dom tappat än sko.
Om du rider på mjukt underlag, t ex i manege. Jag skulle inte ridit ut.

#60 mycket möjligt. men sen vet jag ju inte hur dessa hästar verkades så jag tror absolut att det är så som du säger

Jag rider inte om min häst har tappat 1 sko, förra veckan så tappade han skon på vä fram. Underlaget var hårt och har har brodd på den andra hoven som satt fast = sne ridning.
Andra anledningen varför jag ej red han då är för att han har en gammal skada i kronranden så han har alltid en spricka hela vägen ner till hovens slut, hade jag ridit han då i skog med stora stenar att slå i så skulle risken finnas att den gick upp, för skon håller ihop sprickan. ( den är inte öppen, kan ta kort så får ni se)
En travare springer aldrig med enbart en sko fram eller en sko bak utan då tar man antingen båda fram eller båda bak.
Bulan har varit fullständigt omöjlig att få i trav sedan han tappade en framsko (com tyvärr fortfarande inte blivit påsatt igen). Erika säger att jag kan rida ändå på ridbanan, men jag börjar misstänka att det är för att han tycker det är obehagligt.
Han har ju dålig balans från början, så då måste det påverka.
Om inte annat så märker vi när han fått skon påsatt om han tramserier fortsätter.
Nåja, tänkte gå en promenad med honom istället, problemet är att man måste gå typ 50-100 meter på grusväg, sedan lika långt på asfalt innan man kommer ut på gräsmark igen… Kan jag göra detta, eller kommer det vara dåligt för hans hov?

#58 vet flera ridskolor som bara har skor fram på hästarna. jag tror det är för att hästarna inte går i en vidare bra form oftast och går det mest på framdelen så sliter det mer på framhovarna och därför skor fram men inte bak.
en ponny i stallet skulle inte haft skor alls om hon inte haft fång, men hennes fångfötter gör att hon måste ha skor fram.

Jag rider aldrig med tappsko, någonsin! Dagens ridhästar är trots allt sönderavlade, de naturliga skydden är inte som hos vildhästen. Mitt halvblod ömmar inte fullt så mycket som stallets fullblod, som genast blir blockhalt utan skor, men ändå. Hon reagerar, och varför då rida? Kan jag inte rida fullt ut, känns det ändå hopplöst!
Till er som undrar om fram och bakskor… Hästen har ju mycket mer vikt fram, och därför skor många fram då det blir mer belastning där, hovarna slits lättare och snabbare. En del rider ju med tappskor bak. och visst ömmar hästen mindre bak, men jag har fortfarande samma resonemang som ovan.
Många ridskolehästar och ponnier är skodda enbart fram, just för den ökade belastningen, det har inte med skaderisken i hagen att göra, utan helt enkelt för att få behålla sina hovar..

okej, tack för svaret! bara funderade liksom.. eftersom iaf när jag rider bär hästen vikten bak :P men rider iofs bara 1 timma om dagen.. Min gamling har inga skor bak, men de e pga skaderisken om han skulle sparka fölis…
Hursom, jag rider inte med tappsko, varesig de e fram eller bak. Nu ska ja iväg å göra min ny-gamla kür. (hästen blev rädd för basen i den nya, så jag får ta tillbaka den gamla musiken fast till ett nytt program) HIHI

Givetvis eftersträvar man att hästen ska bära sin vikt på bakdelen, men hur man än vrider och vänder på det så har hästen 40% mer vikt på framdelen, och det är få som kan rida det på bakdelen, framförallt få hästar som klarar att bära sig sjkälva på detta vis. Nu pratar jag givetvis i hobbymänniskors ögon, då det är detta diskussionen rör sig om..
Och det är som du säger Johanna, vi rider ju inte hästen 24 timmar om dygnet, men det betyder inte att jag tänker dra av bakskorna på min häst heller, om hon inte någon gång i framtiden blir avelssto, då får hon klara sig barfota i alla fall bak.

Rider inte med en tappsko, om jag ska göra det drar jag av den andra också så att det inte blir ojämnt för hästen att gå…
Rider inte alls om det är halt eller dåligt underlag.. 

Jag brukar rida barbacka på mjukt underlag :) eftersom jag tar det lugnt när Rekyl har tappat en sko är det skönt att ta det lugnt och träna balansen lite^^

Idag tappade Folly en framsko under hoppträningen, hennes första tappsko någonsin. Hon kunde verkligen nästan inte gå hem (ca 1.5 km), hon gick mer eller mindre på tre ben stackarn :(
Slog på skon när vi kom hem på en gång.
Så Folly skulle jag inte kunna rida en meter utan skor!