Galoppen på din ridtravare?.
Hur jorde du me galoppen första gången på din ridtravare? hur gick de? .

jag har ingen egen travare, men har ridit några stycken. jag gjorde galoppfattning och det blev väll lite trav/galopp. hästarna hade gått på bara så de var inte ridna så mycket.

satte upp mamma på pållen, hon trodde att hon ville rida efter ett uppehåll på 7 år, men hon var livrädd uppe på hästryggen, klämde åt med ben och slet i tyglarna så pållen visste inte vad han skulle göra, så han galopperade en bit sen hörde helt plötsligt mamma mina instruktioner så han stannade och hon hoppade av. tyckte synd om pållen, men han verkar inte ha tagit skada av det iaf.

Ja… Det var så många år sedan nu (2 år) så jag kommer inte ihåg… ; )
Hahah!
#1, hade dom blivit inridna då?
#2 okej, vilken tur då :) … rider din mamma fortfarande efter det då?
# 3 hehe, okej. var din häst inriden när du provade frsta gången då? :)

Ja, de va ett tag sen men när det vad dax så belv de att hon följde efter de andra hästarna och samtidigt som hon "galopperade" gjorde jag galopp skänkeln och sa galopp. Men då va de bara att hålla i sin för de gick fort så in i bomben, mne nu efer att hon har blivit riden så akn hon galoppskänkeln och samtidigt säger jag galopp, galoppen är numera mycket lugnare.
Tips är att börja i uppförsbake.
# okej, lät du henne springa in i galoppen då?… tack för tipset :D

Det finns flera bra tips på Svenska Ridtravarföreningens hemsida. Gå in där och leta efter omskolningstips!

mamma har itne ridit efter det. hon får itne rida roger efter det heller. efteråt så läöt jag honom springa in i galoppen men utan att kuta…låter kanske lite konstigt men jag gick in på volter och drev, så att han föll in i galoppen. sen tog jag över det till själva galoppfattshjälperna så nu kan han iaf vänstergaloppen men höger vill sig inte, iaf inte i paddocken
#9 okej, tack, ska titta där (:
#10 okej, jag ska så snart börja med galoppträningen när bonden har börjat klippa åkern så man kan va där på å träna lite ;)

OBS! Det är inte en bra idé att låta hästen springa in i galoppen. Du får en markbunden, oftast fyrtaktig galopp som generellt sett är rent livsfarlig och kan ta år att jobba bort. Bättre då att lära honom/henne i uppförsbacke eller över hinder då galoppen ofta kommer naturligt. När galoppskänkeln fungerar så gör du mkt övergångar för att stärka.

4# nja sådär, de var ju ridna på så att de fattade ju skritt, trav, slängtrav och galopp.
#13 oj, de visste ja inte, ska tänka på de när ja börjar me galoppen :O . tur att du sa de (:
#4 jaha okej

#15 Det var så jag gjorde :-( Därför är jag glad om jag lyckas avråda ngn annan
#17 okej, va jobbit, mm jag är glad attt du skrev de
Min tävlar i trav fortfarande.. och då man tar galoppskänkel så funkar de utmärkt :)
# okej, va rolit att du fortfarande tävlar me hon/han i trav :D

gjorde galoppskänkel och galopperade iväg…(han var riden innan jag köpte honom)
# okej, de eju bra att ni blir de :D… gu va söt hon e ^^
hihi min kompis säger ett eget okomandå
Nova för H*lvete!!
då vet hästen vad hon ska göra och säter av i en fin vänster galopp (Nova är en mycket envis dam)… hon säger det lite halv skarpt hihi

#6 Jo hon var inriden då
Men det var som så att hon "kunde" vänster gallopskänkel (menar alltså springa så fort som det bara gick i skogen).
Så högern fixade jag till själv på ridbana då. : )

Vad menas egentligen med "springa in i galoppen"?
(är väl helt korkad som frågar…)
Men är det typ att hästen springer fort och sen "falller" in i galoppen eller vad? : D

#26 exakt (och man är aldrig dum som frågar). Hästen springer fort, och travare är duktiga på det, faller sedan över i galopp när den tappat balansen.

Jahaa… Ja, det låter ju absolut inte bra… =/

Nope. Går oftast i 220 knyck (något överdrivet kanske) och det finns en stor risk för att pållen snubblar på ett grässtrå. Därefter fullständig katastrof (typ). Men många äro de orädda som lärt sina travare galoppera på det sättet. Jag gjorde det av ren okunnighet och hade tur som klarade mig med livet i behåll.

vi har inte kommit så långt som galoppen ännu..

Jag började me att klättra mycke och sånt för att bygga upp ryggmusklerna så att hon skulle orka galoppera. Sen kom de ganska naturligt jag gjorde galpppskänkel och försökte liksom gunga in henne i galoppen och till slut funkade de!

fast så menar inte jag riktigt med att jag låtit roger springa in i galoppen. ska man låta en travare springa in i galoppen på så vis så behöver man riktigt stort utrymme för att kunna låta dem falla in i galopp. roger rubbade jag balansen på genom att gå in på en volt i ett friskt travtempo, men han sprang ju inte iväg…

Mitt russ som tävlar i trav är lätt att få i galopp, bara å hålla i hårt å smacka på.. haha.. vet att man inte ska göra så.. men men.. är inget proffs.. alls..
#33 hålla i hårt i vad? :P
#24 hehe, okej.. de va ju ett lite speciellt kommando ;P
Jag rider travponnyer som både är inridna och inkörda och de shettisarna jag rider här nästan "vanlig" galopp, men russen har lite mer hackig galopp eller vad man ska säga ^^, det har iaf de ponnyer jag rider på xD
okej , låter rolit :D

hehe första galoppen var fort upp för en backe och sedan änu fortare ner i passtrav :P inte så kul..eller jo det var det haha
#38 hehe okej, läskit i traven i nerförsbacken skulle iaf ja tka ;)
conto mitt lilla vbl, håller upp sig i båda galopperna, går i stadig form i alla gångarter :) pussgurkan min (A)

jag började med att rida min häst mycket i trav så det gick i fin form för att orka bära sej i galoppen. Sen började träna fattningar på banan och galoperade bara halva volter saktade av och fattade ny galopp… Nu går han jätte fint i form igalopp 
Han svarar enkelt och lätt på skänkeln, eller borde jag säga tankarna! ^^,

Reddie har alltid haft lätt för galoppen. Lugn och någolunda samlad. Traven däremot ska vi inte tala om…men vi är på rätt väg

#29 haha nej det är kul att rida fort =) Monté jobb på varmblod är det roligaste som finns :D fast man vill ju klart inte dö haha :)
Umm, har ridit tre stycken ridtravare.
1. En herre som enbart gick i sktirr och montétrav enligt ägaren. Okej, tänkte jag och hoppade upp på honom. När vi kom till en uppförsbacke testade jag att lägga galoppskänkel och han exploderade iväg i en galopp. =) Två gånger dessutom, de hade aldrig sett galopp på honom innan. =)
2. En annan kille som aldrig hade haft problem med galoppen, så ja.. Hur det var första gången han gick i galopp vet jag inte, men med mig var den rund, mjuk och fin. =)
3. En dam som mest travade och skrittade. Nu var det i och för sig min kompis som red henne första gången i galopp (hade inte gått i galopp under ryttare på läääänge, endast i hagen) och då kickade hon med bakbenen (kospark) några gånger innan hon flög fram i fin galopp (uppförsbacke).
Vi har 7 ponnysar och hästar som alla tävlar i trav. Ingen har problem med att fatta galopp på kommndo.
Nu kan det vara lite svårt att omskola en travare men då vi haft 5 av dem från början innan de startade i sina första lopp så var det inte svårare att lära dem galoppskänkel än det är för andra hästar. (Den ena är en mycket duktig trav- och montéponny som dessutom vunnit galopp-SM för russ två gånger på raken.)
Den enda varmblodstravare som vi har håller vi på att lära nu. Vi gör som vi gjort när vi lärt nybörjarna. Halvhalt, galoppskänkel och kommndot "galopp. Ev smackar vi på dem lite. Jätteviktigt att dei nte rusar in i galoppen för då lär de inte kunna trava på tävlingar framöver. Går det för fort bryter vi av och börjar om från början igen. Tålamod är A och O i dessa sammanhang.
Vår underbara trav-, monté- galopp-, hopp, och körponny. Tejas Monita. Kan det mesta. Bild i galopp