Ridtravare
Jag håller lite med. Men om hästen är utbildad travare, och sen har börjat att ridas, så är de ju en travare som rids, dvs en ridtravare, ungefär som en dressyrhäst är en dressyrhäst? ^^ Liksom, utbildad i en speciell gren, men kan fortfarande ridas. Kanske lite dum förklaring, men det är därför jag säger ridtravare iaf, annars säger jag bara vad de är för ras. ^^

det är väll för att det är kortare än att säga varmblodstravare, dvs rasens riktiga namn eller för att märka ut att man har en travhäst som annvänds som ridhäst? - Vet itne, spekulerar…

rasen heter väl varmblodig travare. om man kortar det brukar det bli travare, rids den så slänger många till rid- framför travare.
finns flera som tar fel på varmblodig travare och svenska varmblodiga ridhästen.
Där har du fel enlit mig. Har själv ägt en Ridtravare och hon var utblidad så då klassar jag henne inte som vanlit varmblod då hon inte gick på trav. Och om du vill se riktiga ridtravare kolla på denna sida bilder o filmer mm http://www.ridtravare.com/om.php
Håller med fridak, bra sagt!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ledin, eftersom din häst inte tillhör rasen Varmblodig Ridhäst, utan är en Varmblodig travhäst så blir det rätt förvirrande när du inte säger rasens namn rätt…
Du kan ju inte klassa din häst som en annan ras bara för att du känner för det :S
Sedan finns det ju gruppen Varmblod, dvs alla varmblodshästar med allt ifrån ridponnyer, halvblodsraser, varmblodiga travhästar, quaters, friesers osv…
Jag trodde man enbart kallade en ridtravare för ridtravare om man red på en f.d travhäst? Nu vart jag förvirrad här.

#7 alla som är av rasen travhäst kallas ridtravare när de omskolats för ridning. vissa travare kommer inte till travet utan hamnar direkt i ridning men kallas ändå ridtravare för att rasnamnet innehåller travare och för att inte förväxla det med svenska varmblodiga ridhästen
#8. Ah, men då var det som jag tänkte från början, men sen vart jag förvirrad dubbelt upp, tack så mycket :)
Min Yrla är en reggad varmblodstravare men på forum, i trådar skrivar jag ofta ridtravare, för att enkelt förtydliga att hon används som ridhäst, och inte i trav. T.ex när det gäller fråor om foder eller annat, där det har betydelse huruvida hon är ridhäst eller körhäst.
travare= går framför sulky o tränas/tävlas för trav
ridtravare= omskolad travhäst som används för ridning, eller; travhäst som aldrig tränats för travet och används inom ridningen.
varmblod= Svenskt halvblod eller travare oavsett trav/ridinriktning.
Så själva begreppet varmblod är så luddigt och innefattar så många hästraser att jag föredrar att säga ridtravare till just omskolade/oskolade travande travhästar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
ursäkta skrev fel snuttan… varmblodstravare fast eftersom hon inte gick på traver aldrig gjort så vart hon ridtravare. Nån som kollat på sidan om ridtravare vist är dom fina :)
*funderar* men en montéhäst, är den en ridtravare eller "bara" montéhäst?
*hårklyverier till tusen* :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
haha Lina, nu blir det djupare…
En montéhäst är kanske montéhäst OCH ridtravare ungefär som min Yrla är varmblod OCH varmblodstravare..! ;D
fast det klart - i sådana fall är ju en montéhäst först och främst ett varmblod - varmblodstravare - montéhäst och ridhäst i ett. Wow! ;D
Asch, jag lägger ner. De är alla hästar med fyra ben i alla fall. - tror jag…..
Lina en monte häst har ju i princip samma trav utbildning som en "vanlig" travare och har helt andra ste än vad en "vanlig" ridtravare har! Vet inte om du såg mig på D någon gång när vi Flög över fälten och grusvägarna i monte vid flygfältet :) Hon har kvar det än men det tar tid att plocka fram men är ur kul! Hela hästen krymper 20 cm och stegen är ofantligt långa och det går fort som f*n! tårar i ögonen och sus i öronen! Jätte kul men påfrätande för hästen :) har du en ridtravare så se om du kan få fram "löp" traven om så bara i 100 meter! underbart :) Måste bara påpeka att detta gör jag kanske max 2 gg om året :) då det inte är ett travsteg man vil ha med i "vanlig" ridning .
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag säger ridtravare om travaren rids
Varmblod till alla varmblod
och travare till de som tävlar och inte rids eller rids och tävlar/tränar trav
Sen är väl varmblod uppfödda till trav i grunden så de är väl alltid en travare för mig varesig man säger ridtravare, travare eller varmblod..
Motéhästar vet jag inte vad jag kallar. Men skulle tippa på Monté när de är ute i tävling och träning. Kanske ridtravare sen när den är pensioneradfrån Montén.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jo visst jag vet men det är bara lite konstigt ( klagar inte brukar sjävl rida ridtravare.)
Men det är bara lite konstigt för om hästen är en ridhäst är det ju inegn ridtravare
Jag har en ridtravare, han har gått på travet och allt, men nu rids han enbart. Frågar folk vad jag har så svarar jag ridtravare eller ett varmblod :)

En montéhäst är ju frotfarande varmblodstravare till Ras.
Sedan kan man ju kalla den ett får, halvblod, russ eller chihuahua om man så vill, men det gör det inte korrekt att kalla den någedera….

men rasen heter ju varmblodig travare, så oavsett vad hästen sysslar med så är det en travare.
Ja allså i grunden är det ju ett vbl inte inget annat men jag tycker en travare är en sån som går på trav å förhoppningsvis lyckas få in lite pengar. Men en ridtravare tävlas med i dressyr lr hopp mm distans är dom mycket poppi. Sen tycker jag att vad man nu vill kalla sin vbl för är upp till var å en.

Tycker det har blivit sånt surr runt vad man ska kalla sin travare sen "halvbloden" döptes om till varmblod. De är ju mest ridmänniskorna som reagerar när man säger "fel"
För att slippa tjat och missförstånd så brukar jag säga "jag har en varmblodstravare- som jag rider på"
jo jag håller med lite granna, men jag tror som kallas ridtravare för att dom är avlade för att trava, långa ben lång rygg(travare). så alltså en travre som man rider, en ridtravare =)