Problem med hullet!
Har någon mer än jag promblem med hullet på sin travare?
Har en valack på 13 år har bara varit valack i 4 år han är jämt mager på senhösten och vintren.
Har får fri tillgång till ett bra hö 2.5 kg kraftfoder specielt till hästar som har svårt att hålla hullet plus 2 kg korn.
Någon som har nått tips hur man får upp hullet ?
Ska jag öka givan på kraft fodret eller vad ska jag gör inte alls roligt att se han mager
Gör en korrekt foderstat utifrån din höanalys (vhar du ingen är det steg 1, man kan inte se på hö om det är "bra").

Hej hej!
Har själv en D-ponny korsning som har fullblod i sig efter sin morfar (ser ut som ett miniatyr fullblod ^^) Han är tväremot alla andra hästar ja mött. Han tappar nästan allt hull på sommaren, trots att det funnits rikligt med näringsrikt gräs och han har stödfodrats med analyserat hö (bra kvalité)
Fick sen ett tips av en tjej me en travare som hade samma problem. 1dl matolja i maten fick honom att få tillbaks hullet och redan efter ett par dagar så började det synas att de va en förändring på gång ;) Han hade då bara KRAFFT grund han fick, så ja blanda bara ihop det. Prova gärna, det ska funka. Fast min va jätte kräsen i början, men de va bara o ställa fram hinken igen så åt han xD Annars kan man ju prova att ha lite mer foder i o mindre matolja o fler omgångar.
Jag har analyserat höet och det är bra.
Provat matolja också men han äter inte maten då, men jag ska prova igen.
Några mer tips?

Tyvärr inte eftersom de funka på min :/ Men kanske att man pratar me nån trav tränare eller liknande som sysslar mycket me travare? Dom kaaanske har nån lösning..

#3# Vad var analysen på höet då? Lite lättare att hjälpa om man vet det.

Lucern ger jag min donna och hon om någon var mager, det har verkligen hjälpt.
Hur mycket rids han? är det ett vbl el kbl? Bilder?
*** Kärleken övervinner allt ***

Blanda kraft 125, säd, matolja, b-vitaminer och sojamjöl+ naturligtvis fri tillgång på bra hö/ensilage, det är en bra "läggapåhullet" diet.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Lucern är något jag skarp rekomenderar! =)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Okey vad får man tag på lucern och sojamjöl ?
han rids 5-6 dagar i veckan.

Det finns i små påsar i välsorterade livsmedelsaffärer.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag ger min gamla ponny lucern, det kan jag verkligen rekommendera :) Finns bl.a på granngården.
Tillägg: Ger lucern i pelletsform som jag låter stå å dra i vatten innan jag ger så det blir som en gröt :) poppis!
Korn KAN vissa hästar vara känsliga för och få gallor (uppsvällda ben), annars är det både "lugnade" och bra för hullet.
Lucern finns både hackat och i pellets. Vissa hästar gillar inte smaken på pelletsen, men är nog det bästa.
Sedan finns ju "rent socker" som betfor och melass.
Allt brukar finnas i hästfoderbutiker.
Jag hade precis samma promblem med mitt vbl. han gick också på fri tillgång av hö dagtid.
Mitt tips till dig är att ge mera hö på kvällen, nästan så att han lämnar. Går han tillsammans med en annan häst i hagen? för om han gör det äter han troligen inte lika mycket som den(om den är i hull), eller att den hästen jagar i väg honom : / då är det svårt att avgöra hur mycklet som ska ges sen på kvällen. Hö/hösilage är det bästa ge mycket på kvällen, och i kraften kan du he i lite olja. Ett tips är nu på våren är att när hästarna tappar vinterpälsen så använder dom jätte mycket av deras b-vitamin intag för att "produsera" ny päls, och då får inte hovarna den b-vitamin mängden dom behöver. så på hösten när vinter pälsen kommer och på våren när vinterpälsen släpper ger jag min häst extra B-vitamin =) ps! klättre mycket och rid i skog och mark(stigar) jätte bra styrke träning för han .
hoppas att han börjar bli lite rundare nu =)