Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 668 ggr
Qyenn
0

Nått Tips, kanske ?

Jag har en vit häst :) Han är jättefin när han är ren, vilket han inte är så ofta haha x) Han går i en stor hage med grönt fint gräs. Därför kommer det massor av gräsfläckar på honom. Har någon nått tips ? Jag brukar rykta honom med skrapa och ryktborste, och det funkar men tar jätelång tid. Ibland har man ju bråttom och då hade det varit bra med ett snabbare sätt ;)
Hoppas någon vet och vill dela med sig av nått tips :)

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ryktsten?

Skimmlar är härliga :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Hallonet
0

Hört nått om potatis mjöl, men det var nog mot kissfläckar xD

hej förresten Lia!

Flaxii
0

Potatismjöl funkar utmärkt på gräsfläckar också. Eller för den delen att bara få dem att se vitare ut ;) Fukta pälsen (gärna med någon rengöringsspray för hästar så får du ökad effekt) och gnugga sedan in potatismjölet, och sen när det har torkat så borstar du bort.
Annars kan man ju spraya på något rengöringsmedel, det går ju snabbast.

Yuriko
0

Jag har samma problem med Rayhan, han är aldrig någonin vit. :)

Potatismjöl brukar vara effektivt mot "skimmefläckar", annars brukar jag borta först med grövre bortar för att få bort den ytliga smutsen, och sedan ta en fuktad svamp och gnugga på de fläckar som blir kvar. Massor av glansspray brukar göra att smutsen går lättare att få bort…

Qyenn
0

Okej, Potatismjöl kanske man kan räkna bort, lite halvkul om det ligger överhela stallet ( ägarna är väldigt noga, vilket är bra! ). Ryktsten hade kanske funkat med en långhårig häst :) Kan testa det när Qyenn har fått mer hår ( varit klippt ).
Rengöringsmedel ska jag testa :D Tack allihopa :)