brago + vagn = sant
fick ett sms när jag var på jobb.
"nu har brago haft vagn på sig", då var det petra som inte haft ngt att göra =)
en liten bild

jahapp ;)
Men som de säger, shettisar kör ju nästan in sig själva ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

och en liten film.
är så stolt över min lille kille… =)
söt :)
Men vad han kruxar med munnen…. gapar och har sig hela tiden…. hur har han det med tänderna?

Då så, då är det väl bara att köra efter Petra nästa gång hon kör med sin då. :)
Vad duktig han är! Förstår du är stolt!!! Hoppas Kelda är lika duktig sen…MEN hon är ju tjej o dem är ju eeeenvisa som attan..iallafall människor, hihi ;-P

#4 han är ju lika gammal som harry, det är säkert tandlossning på g. ska be vet kolla på det när hna ska vaccineras.

#5 tror faktiskt det med. han är så lugn med allting så jag tror inte han hade brytt sig nämnvärt. men det lär bli att ngn kör o den andra går vid sidan om som stöd.

#7# Hade han inte tagit lite gräs som satt fast i bettet då?

jag vet inte. jag var inte med. allt roligt händer när jag är på jobb. =)
Jag är glad för din skull Lisette :)
Skicka upp petra till mig så när hon får tråkigt så kan hon ut o köra harry med ;)

#9 Nope inget gräs på bettet, inget ätande me bett i munnen..
#11 Jag kommer, men hur ska jag hinna upp och sen sköta mina egna innan bussen går halv sju?? ;)
sötbrago! :D
Vad kul att det går så bra! får ta tag i saken så jag kommer upp till er med grejerna en dag! måstee bara hitta en dag som passar oss båda :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#12 det löser vi, jag ska bara prata med Scotty o se om han kan Beama dig hit o tillbaka ;) (StarTrek humor ^^)

Vad kul!

Vad roligt och så söt han är! :D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag vill inte vara en killjoy, men selen har för kort brösta för ponnyn.
Om han ska kunna dra på rätt sätt utan att få ont så behöver bröstan vara längre, och allra helst borde du skaffa en sele med lös brösta, eftersom fasta bröstselar skaver. Jättekul att det går framåt med utbildningen, i alla fall! 
Men longera med vagn är bland det farligaste man kan göra, faktiskt…
Sorry, men tyvärr.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Har brago en egen sele?
För det där är väl egentligen lille hingstens? tänkte inte på att det såg litet ut men när Ahnna påpekar det så… Men är det lillhingstens så förstår jag helt o klart varför det ser ut som det gör ^^ han är ju bar hälften så stor som bragobus

#18 Det gjorde ont i mig också när jag så att han longerades, men vågade inget skriva 

nej det där är bragos. problemet är att om jag köper en större sele med större brösta kommer själva däckeln att bli för stor…

men det är kanon med åsikter, jag tackar ödmjukast för dem!

hade aldrig vågat longera så med vagn!

Tyvärr tänkte jag detsamma men ville inte heller tjaffsa. Eftersom det var första gången så borde det gått någon bredvid och så skulle petra varit bakom som om hon tömkörde.
Innan jag sätter för vagnen så har jag ett däck och låter hästen släpa med sig bak ett par ggr också. Vet inte om ni prövat det? Så ser man om hästen är bakrädd tex. Sen kan man gå och stampa upp grus och ta pisken mot diket så det prasslar osv osv.
Jättebra övningar.

Jag hoppas ni förstår att jag inte körde ett helt träningspass på detta vis?? Sen hade jag inte satt vagnen på honom om jag inte visste att han var redo…
#25 håller på dig petra ^^ tycker att det gickbra o Brago är så pass stabil i skallen att ma nhade nog kunnat göra vadsomhelst. Det kanske inte var "rätt" sätt, men ett sätt, och nu fungerade det bra. Alla är vi inte utbildade kuskar elelr har mångårig erf av körning.
Lisette, ang bröstan, är den fast fast i bröstdelen? eller kan man kopplaloss den? Du skulle ju kunna köpa en lös, ta bort bröstan, och ersätta den med den nye "riktiga" då behöver du inte köpa en helt ny bröstsele som är ordentlig. då får du ju en lös brösta i storleken större samt däcklet i storlek samma som innan iom att du inte byter.
*någon som fattar vad jag dillar om?*
Ska nog göra så själv medden jag har så slipper jag sälja eländet… eller sy om bröstan så den blir lös på den fasta som jag har… *dillar vidare*

Jag blir lite rädd när jag ser hur ni nonchalerar säkerheten. Var hon helt ensam när hästen sattes i vagn första gången?
Fullständigt oförståndigt, enligt min mening.

#24 allt det där är gjort, utom däcket. vi har istället haft riktiga skaklar bakom som vägt en del.
#26 kan man köpa lösa bröstor på det viset då? ska de inte sättas fast i vagnen på något vis?
#27 med vilken annan häst som helst hade jag hållt med dig faktiskt. men brago är så stabil och säker så jag vet att han inte gör ngt. dessutom litar jag fullt o fast på pippa när det gäller min häst och på hennes omdöme.

#28 Jag hade aldrig longerat en häst med vagn inte ens Lady som var körd i sexspann och lugnet själv. att tänka säkerhet är att visa hästen respekt och är vår skyldighet.

#28. Fullständigt oförståndigt och omdömeslöst med alla hästar, enligt min åsikt.
Hästar är levande varelser som man aldrig någonsin kan garantera något om, i synnerhet inte unghästar.
Hade någon gjort så med mina hästar hade jag blivit vansinnig, men alla har vi olika säkerhetstänkade. Jag tycker ni skall vara jäkligt glada att ingen olycka hände.

jag kan bara säga att jag känner min häst och vet vad han går för…
förstår att ni har era åsikter och det får ni gärna ha. gjort är gjort…

#31 ibland (för ofta) är okunskapen stor på denna sida och att longera en häst med vagn är totalt respektlöst. Att longera med vagn brytter mot all respekt mot hästen man kan tänka sig och jag hoppas ingen tar efter detta.

#32. Jag kan bara instämma. Bristen på säkerhetstänkande här är helt skrämmande.
Och hästen i bakgrunden? Är den lös? Står den i hagen där du longerar shettisen? Är det fförsta gången shettisen drar en vagn?
Jag ryser.

#34 han har tidigare dragit tunga skaklar. haft vagnen bakom sig några ggr.

#34 man logerar inte en häst med vagn, det gör man aldrig.

Jag tror nog att både lisette och petra har fått in det i huvudet nu. Ni behöver inte upprepa er. Suck!

Börjar bli lite drygt me upprepningar som gejsa säger..
Lorita: Respekt för hästen eller inte, det beror helt på vem du frågar. Det kan man dividera om i evighet…jag sätter inte in ett skarpt bett i munnen på min häst och stänger igen med 15 olika nosgrimmor. :/ Låter inte heller mina hästar leva på en massa kraftfoder istället för grovfoder i första hand, men sen vad som är respekt och "rätt" sätt att hantera hästen det kan verkligen diskuteras

#38 vad har jag med kraftfoder, skarpa bett och nosgrimmor att göra? respekt i hantering det är att minimera riskerna.
#37 jag tror inte dom inser vad riskerna är men hoppas att alla andra som läser tråden förstår och tänker säkerhet i första hand.
För hästarnas skull, longera aldrig med vagn, alla ni som läser tråden.

vad får dig att tro det lorita??

Jag tror nog att pippa__ har koll på vad hon gör, jag tycker att det räcker med era tillrättavisningar nu!
Många onödiga kommentarer här nu!!!
*** Kärleken övervinner allt ***

#26 "Alla är vi inte utbildade kuskar elelr har mångårig erf av körning"
Nej, det är inte alla, det är därför man lär sig. Men inte kör man in en häst utan den erfarenheten?
Inte låter du någon rida in din häst som inte har flera års kunskaper inom ridningen, eller?
Den lösa bröstan sitter fast i draglinor som fästs i svängeln på vagnen

#42 misstänkte att det var så, men nu har jag ignen svängel på vagnen och jag veet att man bör ha det.

#42 Du frågade, jag svarade ;P
Nu gissar jag bara, men har du en långbrösta till en travsele snurrar du den runt skakeln och fäster den däri. Borde kanske funka som en nödlösning?

Vilken diskussion jag startade, det var ju inte meningen…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Man måste väl få påpeka brister i säkerheten ändå. Tänk om det finns folk som tar efter och gör likadant, inte alls säkert att de har samma tur.

Grattis Lisette ! Lycka till med den fortsatta utbildningen !
Jag blir ledsen här på Forumet ibland. Här är en person som glatt vill visa när hästen haft vagn första gången. Så blir hon fullkomligt sågad och utpekad som vårdslös. Visst kan det vara bra att komma med tips,men ganska ofta går det över gränsen.
Någon ryser när de ser bilden…jag ryser av den tråkiga tonen i den här tråden.

#44 ja det borde ju fungera!
#45 för min del spelar det ingen roll. =)
#46 jag kan ju iofs känna att det finns många ggr som inte säkerheten påtalas som är mycket mycket värre…
#47 tack! =) men som jag sagt tidigare, jag känner min häst och vet vad han klarar av och inte. folk får gärna ha sina åsikter, sen om jag håller med. det är en annan femma. =)
#42 Jag har kört in en shettishingst en gång, det gick bra, och jag hade aldrig gjort det förr. Jag hade väl innan dess kört häst max 10 gånger.
Jag ska köra in min shirekorsning, jag ska dessutom rida in honom själv.
Man måste börja lära sig någonstans, precis som du säger, och sålänge man försöker tänka säkert så ska det itne vara någon större fara. Jag har inte satt linor eller skacklar på min töntas ännu, men det kommer.
Trial and error i viss mån, men inte så hästen tar skada.
Nu tycker jagatt vi tar och coolar ner temperaturen en skvätt… Det är aldrig kul att bli totalt nedrackad när man är glad över att man nått framgång.
Man kna ju tömköra på volt/longer/tömköra på volt så varför itne med vagn och på travet finns ju voltstarten.
Man bör se till varje häst och dess individ, jag tex longerar inte Harry för att det fungerar inte för oss i dagsläget. o Brago har gåt tsom en klocka varje gång jag sett honom gå på linan.
Japp Brago är en suveränt lugn liten grabb(dem ggr jag mött honom i olika situationer) som tar allt nytt med ro o verkar vara mkt lättlärd..

#49 om det händer vad kan man göra då, med en häst som siter fast i en vagn. Har du sett några körolyckor, jag skulle aldrig OCH jag menar ALDRIG longera med vagn och första gångerna bör man vara minst tre stycken. Till skillnad från dig så har jag kört mycket och med kunskap så blir man mer försiktig, man vet vad som kan hända även med den lungaste hästen.
Jag tycker just nu att regeln med hjälmtvång på bilder är väldigt löjlig, jag menar den som rider trillar ju inte av på bilderna, varför ska man då rida med hjälm?
#49 Ursäkta att jag säger det, men din okunskap är väldigt stor. Man tömkör på volt, och travhästar voltstartar….
När man kör in en häst är ett svårt moment för hästen, att första gången känna skakeln. Den känner sig trängd, och kan skutta undan för skakeln, bara för att finna att det är likadant på andra sidan. DÅ är det jätteviktigt att man är en person på varje sida som kan hjälpa hästen att gå rakt fram, OCH en person bakom som håller i tömmarna. Första gångerna man kör är det viktigt att vara på en plats som är öppen, och där man kan svänga STORT för att undvika tvära vändningar, så att hästen inte behöver känna sig trängd.
Du kanske förstår hur olämligt det är då att longera med en vagn bakom. Du har nog aldrig sett en riktigt skrämd häst som far iväg, men det har jag. Jag skulle ALDRIG komma på tanken att sätta för en häst själv, jag gör det med mina gamlingar som är körda flera år, men ALDRIG med en unghäst. Det är viktigt just vid anspänningen att det sker samtidigt på båda sidor - alltså en medhjälpare på varje sida PLUS en som håller i hästen.

Det är INTE farligt osv. att longera med vagn, en kmpis till mig vart t.o.m. tillsagt av TVÅ veterinärer att göra det en gång när hennes häst skulle lära sig att köras. den hade vart konvalic. och tränades upp. Ville bara säga det!
Men riktigt kul, välldigt fin häst :) Hur gammal är han? ^^

Va kul! Han är så söt lilla Brago!

detta är lite OT, borde kanske starta en egen tråd (ska kanske göra dt tom om felr vill diskutera vidare?)
Men… VARFÖR tycker så många att det är ok att man kör in en häst när man har väldigt lite erfarenhet av just körning? Menar inte trådskaparen nu, utan uppfattningen i allmänhet.
Hur många tycker att det skulle vara ok om jag köpte mig en unghäst för att rida in själv efter att ha ridit ett 10tal gånger?

#53 han är tre år gammal snart! =)

#55 Men om man kan rida och har flera års erfarenhet av hästar och en gnutta sunt förnuft är det inget problem att köra in hästen.. Jag har ridit hela mitt liv, kört lite grann men aldrig kört in en häst.. jag köpte en tvååring och har kört in henne själv..
Har dessutom varken långbrösta, draglinor eller svängel.. fy på mig!!!
//Mickan
# 53 du begrep inte min liknelse. Men ingen fara. Det är tillåtet, inte alla som reder att följa mina virriga tankegångar alltid. ;)
Senkänner inte du mig, du har ingen aning om min kunskap om hästar, jag är långtifrån någon guru, men sunt förnuft har jag en rejäl spannfull. Och jag är itne så dum som jag ser ut och inte heller hälften så korkad som jag verkar.

när man kör in en häst behöver man ha KUNSKAP och ERFARENHET om vad som kan hända. går inte att likna vid att rida in en häst.
#53. Tror du själv på det? Jag tror inte veterinärer har så dålig kunskap om körning.
#53 skulle ALDRIG andvända de vettarna igen. helt sjukt va de kan komma på, vettarna är generellt bra på medicin INTE på körning!
om hästen varit konvalicent så är det ju inte heller det bästa att gå på en volt direkt eftersom de ofta sne belastar då.

#59 citat från #49 "Jag har kört in en shettishingst en gång, det gick bra, och jag hade aldrig gjort det förr. Jag hade väl innan dess kört häst max 10 gånger." Perfekt signaler att ge till nybörjare, körning är farligt och går det sen snett så kan det gå redigt snett.
Jag funderar på varför jag har en ridhjälm jag har ju faktiskt inte trillat av på 9 år nu. Att tänka efter före och alltid veta att man reder ut situationen om det går snett, är A&O när det gäller hästhantering.
#60 jag fattar inte vitsen, och veterinärer kan hästmedicin inte ridning och körning då anlitar man ridlärare eller körutbildare. vad tror du skulle inträffa om hästen blir skrämd, orkar man hålla den i linan, om man gör det vad händer om man då drar hästen för snabbt och kraftigt mot mitten av volten. Har du sett en vagn välta med häst, det har jag.

Här gäller det verkligen att hålla i hatten när man försöker visa upp nånting..tänk er för lite gott folk innan ni börjar bossa. Visst kan det vara svårt att alla inte gör lika "rätt" som ni, men då måste man även ge en förklaring till det hela inte bara döma…:/
Om du frågar mig (?) om jag sett en vagn välta, så har gjort det vid ett flertal tillfällen. Jag har tom suttit i en vagn som vält. JAG förespråkar inte att longera med vagn, hoppas du har missuppfattat inläggen.

#64 Longerade du när du välte?
Jag tycker kanske inte heller att dett är optimalt att longera med vagn, men jag skrev det tidigare och jag kan skriva det igen… Jag är säker på att Pippa__ vet precis vad hon gör med Brago!

Alltså jag fattar faktiskt inte varför yngre alltid kommer in i bilden, vi kan väll inte ta ansvar för om dom tar efter eller inte, och om vi verkligen skulle tänka på att yngre kan ta efter ska man inte skriva som man gör här inne ibland (läs: ganska ofta).
och jag tror nog att budskapet gått fram till alla
Man ska inte longera på volt med vagn bakom.
av nån anledning som jag har svårt att fatta.

vet en som råkade hamna i en sitution som blev som longering med vagn. hästen travade, ju mer vagnen kasade i sidan som den kan göra om du longera, destomer sprang hästen resultatet va då att vagnen flög i luften runt. tills den lyckades tippa över hamnade uppochner efter hästen, sen försvann den hästen…..
klarade sej med skador som gick att läka ut

#65 jag har inte vält med vagn med sett det några gånger och alla gångerna så berode det på okunniga människor.
Jag har faktiskt aldrig sett någon longer med vagn och jag hade fixat så att den övningen avbröts.
Nu är det så att en häst med vagn inte kan svänga hur snävt som helst, och skulle hästen bli skrämd och man lyckas hålla den så bli det en snäv sväng och då välter vagnen. Lyckas man inte hålla hästen så forsätter den rakt fram tills något stoppar hästen. Vilket som är värst kan man ju fundera på.
man måste tänka igenom alla om innan, nu räddar hästarna oss ofta från vår obetänksamhet, men att tänka måste vi lära oss om man vill sysslar med säker hästhantering.
#63 Förstår du inte alls varför vi reagerar och vad om kan hända även den lugnaste hästen?
Kan man köra så spänner man aldrig fast hästen först gångerna utan medhjälpare går vid sidan och håller skaklarna så man kan släppa om hästen skulle bli skrämd. Det är samma som när man rider in någon leder hästen och man skyndar långsamt.

#63. Ni kan ju lyssna på dem med erfarenhet, tex på Teddy som är en mycket erfaren kusk. Men ni väljer att ta det som elakhet från de som vill påtala säkerhetsbristerna. Himla trist attityd från er sida, kontrar jag med då.

Hejda er lite nu va! Jag ser inte att Petra eller Lisette har sagt att någon är elak. Ingen dålig attityd heller. Dom har tagit det till sig och sedan är det bra.
Jag tycker däremot att väldigt många upprepar sig och det tycker jag är överdrivet. Nu gick det bra, Petra hade tur säger jag då. Håller med om att man inte ska longera med vagn. Men jag upprepar mig inte iaf.
Och ärligt talat, jag tror inte att hon gör om det ens.
Dom flesta här har nog läst att det är inte ok att longera med vagn. Så jag tycker att vi släpper detta nu.

#70 som vanligt, så får man inte ståupp för hästens rätt om någon (som tillhör forumet) skulle ha gjort något som inte är lämpligt.
Förlåt mig men varken Lisette eller Petra har ens antytt att dom begripligt vad som kan hända. Vi som människor har inte rätt att utsätta hästar för onödiga risker. Och som värd för en sida med så hög mora att hjälmlösa bilder tas bort så bör man nog tänka säkerhet i fler led. Risken nu är ju stor fler nybörjare gör om detta misstag…..när man läser om olyckan i tidingen, vem tar då ansvar?
Nu så vill jag faktiskt få fram att det är olämpligt att longera med vagn (vem som än gör det) för jag ser till hästens rätt att hanteras säkert.

Det är redan skrivet snart ett hundratal gånger. Så vi behöver inte upprepa oss. Folk har fått in det i skallen och även dom.
Håller med dig ang hjälmlösa bilder. Det borde tas bort. Det har jag tyckt ända sedan frågan kom när vi skulle rösta.
Det är många här som jag tycker gör mycket fel men det är yngre barn/tonåringar. Och jag vet att jag blir nerröstad om jag skulle skriva vad jag tyckte. Det är värre tycker jag. Att man inte får kritisera dom yngre. Och dom kan ju inte ens "ta" att man kritiserar men det har både Petra och Lisette gjort nu tycker jag.
Det är väl bara någon som tillhör forumet som visar foton och filmer här antar jag. Vem skulle annars kunna komma in och göra det?

#72 det finns inte en gnutta medgivande att det är fel att longera en häst med vagn. Jag tänker skriva för hästens rätt för dom har ingen talan själv och risken är stor att någon upprepar handlingen, vilken jag tycker är långt värre än att rida utan hjälm (även om jag själv alltid har hjälm)
Hur är det själv skulle du komma på tanken att longera med vagn? Varför? varför inte?
Vad händer om någon annan gör samma sak och hästen välter och skadar sig, sen länkar någon till en tidningsartikel? Eftersom det inte är någon här på forumet så får man ju vara kritisk….eller? har inte alla hästar rätt att behandlas säkert?

Självklart skulle jag inte longera med vagn. Jag har kört in 5 hästar så jag vet hur man gör. Men att sitta och upprepa mig gör jag inte. Så nu slutar jag här. :)

#74 Det är bra då tycker inte du heller att longering med vagn är något att rekommendera 

Se inlägg 24

#76 det är bra kan du se något inlägg där Lisette eller Petra nämner eller antyder att det är olämpligt att longera med vagn? Vad ger det för signaler?
men snälla lorita, jag tror faktiskt att du kan sluta nu, jag vet att budskapet precis som så många andra har påpekat, har kommit fram nu.
och jag tycker det är onödigt att ödsla mer tid och energi med att sitta och peta på någon för att denna inte gjorde som alla andra tyckte.
jag kan nästan lova dig att petra visste vad hon gjorde, och om hon inte visste det, så lär hon blivit medveten om det nu, kan vi inte bara låta det stanna där istället ?

tycker jag med…. å är det nån som undra vad som bla kan hända så läs #67

#78 jag hoppas hon inte viste vad hon gjorde, när hon longerade. framförallt hoppas jag ingen gör om det.
Till tezzie: nej jag longerade INTE när vagnen välte. Eftersom jag är över 50 år och har hållit på med hästar i 40 av dom så har jag sett och gjort mycket dumt. Jag har sett häst på körtävling som kliat av sig huvudlaget och skenat iväg med kusken hjälplöst slitande i tömmarna, jag har sett ett par som slitit sig och sprungit med vagnen tom bakom sig, jag har sett hästar som på inkörningskurs fått panik och skenat, jag har suttit bakom min egen som fått panik av en baksele och skenat och slagit, Jag har sett ekipage på tävling som vält, jag har sett flertalet olyckor på youtube, ska jag berätta mer?
MEN SÅ KORKAD SÅ ATT JAG LONGERAR MED VAGN HAR JAG ALDRIG VARIT OCH ALDRIG HÖRT TALAS OM FÖRRÄN NU!!!

jisses… snacka om att spåra ut.
jag har sett bilder på betydligt värre saker som ingen har reagerat över! tänker inte ta upp vilka, men det finns gott som exampel.
#77 jag har skrivit tidigare att jag vet vad MIN häst går för och det vet jag. läs nr 28…

#82 Jag var rädd för det, vad händer när något händer?
När man kört länge så reagerar man faktiskt kraftigt när man åsidosätter säkerheten och när man sen inte begriper faran, då är det bara att beklaga. Hoppas andra har förstått innebörden i att inte hantera hästen säkert.

#81 Jag har också sett en hel del riktigt allvarliga olyckor med vagn, även fast jag inte har dina 40 års erfarenhet.
Nu får alla tänka på HUR vi skriver och bemöter varandra härinne!!

#84 att man kan göra fel är ju en sak, men att sen försvara och något som är så mot all hästvett är för mig obegripligt.
Det är farligt att longera med vagn även om hästen är snäll.
Vist kan man göra fel men när vi som kört mycket och länge reagerar, då är det väll bara att ta till sig det och "köra" vidare en kunskap rikare utan att någon kommit till skada.

Men Lorita, det budskapet har ju gått fram nu, att det är farligt/dumt/korkat… Kalla det vad ni vill. Det hjälps inte att upprepa och åter upprepa!

Jag tycker inte det framgår av dom svar som kommer, sen är det ju bara att sluta skriva för jag skriver inget nytt om ingen annan skriver och försvarar longering.

fast lorita, ju mer någon tjatar. desto mindre lyssnar man. även om man vet att ngt är fel…
det går in, tro mig.

#88 tack, det var det jag ville höra och från dig 
Tycker det är konstigt att den person som gafflar mest, tycker att det är helt okej att rida ut själv med föl på lina.
För mej är båda sakerna lika illa. Så jag förstår inte hur man i ena fallet blir helt rabbiat och säger att vad som helst kan hända även den lugnaste hästen. Men i det andra fallet totalt blundar för detta faktum…

#90 jag rider inte utan hjälm, jag tycker bara fotoregeln är så löjlig när man inte tänker på annan säkerhet.

#90# Där satte du huvet på spiken.
Detta är typiskt ridsportforumare. Någon lägger in en bild och är stolta över sin häst, någon reagerar på något fel/opassande och sen är det igång. Det räcker aldrig med att säga "vad roligt, men har du tänkt på detta och detta som du kanske borde gjort annorlunda", det ska alltid dras upp och förstoras upp, en liten grej blir plöstligt allt alla ser, inte intentionen med bilden/tanken bakom.
Vid det här laget vet vi ju att alla gör olika och har olika åsikter på vad och hur man arbetar med sin egen häst. Det är ju uppenbart att ingen gör det medvete för att skada hästen, och då kanske man behöver en trevlig påminnelse om vad man ska tänka över till nästa gång, inte en massa tjat på hur fel det man gjort är.
#93 du tog orden ur mun på mig!
Håller med!
GO PETRA GO PETRA GO PETRA GO PETRA! :)
/Elin

Vad kul att du fått han för vagn ^^
Hoppas ni får många fina körstunder framöver
Jag hade nog inte ongerat första gången heller, men det är det redan sååå många som tjatat om så jag tjatar inte mer om det!
Grattis iaf 
Det spelar stor roll med erfarenhet och kunskap för att köra in en häst… MEN, alla börjar någonstans! Förhoppningsvis är man extra noga och försiktig första gångerna. Noga och försiktig ska man alltid vara men det kan många gånger gå på rutin när man hållit på med något mycket. Man vet ju att det kan hända med den lugnaste och mest ruitnerade häst på rak väg. Man ska ALDRIG lita på att det inte kan hända saker, oavsett hur rutinerad inköraren/hästen eller kusken är! Ärligt talat finns det nog inte någon som kör in en häst som kan utsätta den för precis alla objekt som kan skrämma hästen längre fram i livet.