Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3393 ggr
Anna
0

Ang fång

Hur vanligt är det att en häst klarar sig ifrån ett "fång-anfall", så att säga?

Är helt superorolig för Windy, hon är öm båda fram och har stått inne hela dagen för de misstänker fång… Men hon är inte ens släppt på bete än… Men hon är jämnvarm i båda fram och något varmare i båda bak… Ingen feber. Rätt pigg allmänt.

Tilläggas bör kanske att hon inte har verkats på ett bra tag, de har inte fått tag på nån hovslagare, han har visst haft fullt upp. Så hovarna är rätt långa och ojämna… spec fram. Kan det vara därför hon haltar? de ska ringa hovis imorgon..

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

dominic
0

Känner du nån puls i benen? Är hon hård i mankammen? Min hovis säger att ett av de första tecknen du kan se på fång är att de blir hårda i mankam, nacke när du känner där. Hoppas att hon klara sig. Har hon tidigare haft fång?

Anna
0

Hon har aldrig haft fång tidigare och har gått på rätt kraftigt bete ända sedan förra sommaren. Hon är 13.

Hann inte känna efter puls, var bara där en snabbis. Kan göra imorgon.

annaattlid.se

bell
0

Kommer inte ihåg hur det var när de blev "mjuka" på/i sulan. Har för mig att det var ett tidigt fång tecken men är osäker. Kanske var det tecken på att de redan hade fång? Någon som mins bättre?

Hoppas att det inte blir något allvarligt.

Lorita
0

Läs här kunskap är det bästa du kan ge en häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anna
0

#4 Har läst mkt men står mest om "akut fång", vilket detta absolut inte verkar vara. Hon har varit öm sedan i lördags men inte haltat på riktigt förrän i söndags. Idag var hon väldigt stel men kunde helt klart röra sig. Och hon står inte i den klassiska fång-ställningen.

Så det kanske inte är fång? Fång brukar väl "gå framåt" mkt snabbare än såhär? Hennes hovar är som sagt inte vackra, kan det bero på det? Hoppas hovslagaren kommer så fort som möjligt…

annaattlid.se

lisette
0

hovbölder?

Anna
0

#6 Har tänkt på det också.

Nåja, är inte mkt jag kan göra åt saken, men är så himla orolig =( De skulle vänta någon dag o sedan ringa veterinär om det inte blev bättre, så nu är det väl bara att hoppas.

annaattlid.se

gejsa
0

Är hovarna varma mm och hon ser ut att ha ont så tror jag nog att ni skulle ringa omg. Är det fång så behövs medel som stoppar upp det direkt. Väntar man för länge så pågår proccessen till utvecklad fång om jag har förstått det rätt.

Anna
0

Tyvärr är det ju inte min sak heller, men deras förra ponny som jag också var medryttare på avlivades ju i fång, så jag tror nog att de är väldigt oroliga - och ringer såfort de kan.

annaattlid.se

Sunset
0

ett russ som jag va medryttare på för flera år sen fick fång och han klarade sig, men dom sålde honom sen för de inte hade några hagar som han kunde gå i.. antar att han inte fick äta för mkt gräs efter fånganfallet.

Lorita
0

Ni ska ta ut en veterinär, ju fortare behandlingen startar ju bättre prognos. det kan gå veckor innan hästen får så ont att den ställer sig i fångställning och ju ondare den får ju större risk för hovbensrotation.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Colt
0

Ring hovslagarn, han kan säga på en gång om hon har fång eller inte när han verkar henne.

Peppe
0

Anna behöver ni tips på hovslagare så har jag några stycken, vissa bättre än andra. om ni inte får tag i nån alltså

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Granatapple
0

Min första sommarhäst var fånghäst, en av stona i det stall jag rider var fånghäst och min kompis häst är fånghäst = alla hästar lever ett elt normalt liv idag. Upptäcker man det i tid finns det goda chanser att bota.

Cavello
0

Flera hästar på ridskolan hade fång dock med återfall, tror den ena fick avlivas tyvärr :(

Men Disa hade fång för några år sedan men nu mår hon prima förutom lite annorlunda hovform. Och hon får inte under några omständigheter äta hästgodis eller frukt osv. Men hon går på lösdrift och äter en hel del gräs men hon klarar av det nu verkar det som.

Ledin
0

har kört en liten shettis som varje år fick fång fast hon gick på typ grus så hitta hon gräs längst staketet, hon fick även fång av höet så det va en känslig liten sak. Hon klara sig bra det brukar dom ju göra men man måste se till att dom inte får för mycket gräs. Nu finns det ju ätmunkorgar för fång o tjockisar men tycker det e ganska grymt men så tänker man på hur dom skulle uppleva att skillas från sian bästisar grymt det med så jag skulle säkert köpa en sån munkorg men inte slöppa ut kraftigtbete utan ta hage som e nerbetat o mindre hage jättesvårt är det ju synd om dom drabbade.

Anna
0

#13 tack!

Har inte pratat med ägarna idag då de inte var hemma, men var i stallet för någon timma sedan. Hon verkar lite piggare idag. Pigg i blicken och i sättet, spetsar öronen, gnäggar osv. Ingen feber. Ingen stark puls i frambenen(kände iaf ingen när jag försökte hitta den), jämnvarm båda fram fortfarande och samma båda bak. Lägger tyngd på alla fyra benen, verkar inte ha några problem att vända sig/resa sig upp i boxen, ledde henne en vända på stallplanen och hon kan gå rätt normalt nu i skritt tycker jag, men öm är hon ju. Kände på mankammen men hade svårt att avgöra om den var "för" hård, jämförde med Wildas och kände ingen större skillnad. Hon har alltid haft ganska "stor" mankam så att säga.

Ska SMSa ägarna senare och fråga hur de ska göra och vad de tror.

annaattlid.se

oliviakarelius
0

Min ponny fick kraftig fång för några år sen. Men då kom en vetrinär och gav henne sprutor och sen hörde mamma tallas om några örter som man skulle ge hästar som led av fång och när hon ätit dom blev hon hel frisk sen ! Nu går hon på specielt kraftfoder för fång hästar och är super fin. Vår förra hovslagare sa att hon aldrig sett en häst som fått så fina hovar efter fpng.

KickanLilja
0

#18 Jag har en shettis med fång och är lite nyfiken på vad det är för kraftfoder som ni ger henne

oliviakarelius
0

Vi ger henne ett Dodson & Horrell foder som heter safe & sound. De gick inte att länka från hemsidan så jag kopierar in texten om de :

Ett resultat av forskning och utveckling av foder för hästar och ponnyer som är i riskzonen för fång. Safe & sound har en formula som erbjuder ett flertal näringsmässiga egenskaper inklusive örter för en förbättrad hud & hovkvalitet, MSM för dess lindrande egenskaper, QLC som ger antioxidantstöd och biotin för understöd till hoven. Dessutom innehåller Safe & sound en unik tillverkad 'nutri-nut' för att se till att maximera tuggandet och förlänga tiden för ätandet.

KickanLilja
0

#20 Tack! Vart köper man det här fodret någonstans? ger ni henne bara detta eller kompletterar ni med mineraler och sånt också? Jag har hittills inte hittat något foder som fungerar bra på min shettis…

oliviakarelius
0

#21 Varsegod , Vi köper de enkelt av min tränare. Vart bor du ?

Vi ger henne 3 dl betfor och 1½ liter sånt som kraftfoder ( men igentligen så kan dom klara sig på bara de ). Sen har hon alltid en saltseten i boxen och hagen. Och de har hon klarat sig bra på och hon tränas varje dag ! Sen när hon ska släpas på bete så ger vi henne några andra örter som också ska vara bra men när vi släpper henne på bete ¨så får hon gå i en liten liten hage med lite gräs som hon kanske första dan går i 5 minuter sen ökar vi på nån minut för varje dag så till slut så får hon gå där en längre tid. Så har vi gjort nu i några år och de har gått perfekt.

Anna
0

Det var inte fång, tack och lov!

Har varit orolig hela dagarna sedan jag fick veta att hon var dålig men nu är hon bra igen och går ute i hagen, såååå skönt!

annaattlid.se

tezzie
0

Vad var det då??

*** Kärleken övervinner allt ***

Anna
0

Antagligen hennes dåliga hovar som spökade igen. Hon har ju hovproblem sedan tidigare, varit öm och halt mycket i sina dagar, och nu hade hovarna växt som ogräs på kort tid och de hade blivit lite väl långa och ojämna. Nu är hon verkad igen.

annaattlid.se

Marija
0

Skönt att det inte var fång i alla fall! =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

sophiia
0

#25 vad skönt. ponnyer som har lätt för att få fång har ofta en tjock mankam, fick reda på de genom veterinären förra årei

tezzie
0

Vad skönt =)

*** Kärleken övervinner allt ***