Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3029 ggr
jn84
0

Träning dagen innan tävling

På söndag ska jag tävla klubbtävling i dressyr, LC och LB. Om det går bra ska jag fundera över om jag törs ställa upp i min första lokala tävling i juni.

Problemet är att det är hoppträning kvällen innan, ganska hård träning för min lille pålle. Det är Yessica som ska träna och träningen är bara varannan vecka..

Vad tror ni? Fixar han träning på lördagen och kan göra bra ifrån sig på söndagen ändå?

MLphoto
0

Jag tillhör den gruppen som bara tar en kort, avslappnande sväng i skogen dagen innan tävling, för att tävlingen är en ganska hård prestation för hästen, kanske inte fysiskt, men psykiskt. Därför anser jag att det är bättre att hästen får ladda batterierna dagen innan. ;)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

tezzie
0

Jag skulle inte heller dra iväg på en hoppträning dagen innan tävling.

Hellre vara hemma och "ladda batterierna" som MLphoto skrev =)

Lycka till på tävlingen :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Johanna
0

håller med med dom andra :)

Peppe
0

fast en LC och LB på klubbnivå liksom Fundersam jag hade åkt på hoppträningen men tagit det lugnare och inte hoppat så högt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MLphoto
0

#4, fast jag tycker ju tävling som tävling, oavsett tävlings"höjd" så är det en psykiskt prestation för hästen, även om man inte alltid tänker på det själv :P

Peppe
0

#5 höjden spelar inte så stor roll, speciellt inte när det är en dressyrtävling ;) och jo, tävlingens storlek spelar roll. det är ganska stor skillnad på att rida en klubbis och att rida i skandinavium, eller hur? fler hästar, mer publik osv.
och en hoppträning behöver ju inte alltid vara så avancerat, det kanske räcker med lydnadsövningar med småhinder. som jag sa innan, jag hade hopptränat men tagit det lugnare och inte hoppat så högt.

Yessica
0

Har du besultsångest Johanna? ;) Men det är lugnt för mig. Jag kanske kan hoppa någon gång i veckan då istället :) Om du inte vill att han hoppar dagen innan dressyrtävlingen. Men hur var han i söndags efter tävlingen i lördags? Pigg eller trött? Det kan man ju ha lite som riktmärke, blir han stel och jobbig efter hoppningen kanske det är bäst att inte hoppa dagen innan, men vissa hästar kan bli mycket mjukare och finare om dom hoppas lite dagen innan :) Men det är ju så olika, och jag vet ju inte hur han är efter hoppträning/tävling :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Qyenn
0

Njaa, tveksamt om du ska hoppa dagen innan en tävling ;) Jag skulle tatt det  lugnt och skrittat en mysig sväng ist :) Det är jätteroligt det med. Hoppträningar finns det fler av !

Spiritinthesky
0

Jag tar det alltid lungt innan tävling (: en liten sväng i skritt , alltid för mej (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

thilda-
0

Ta en lugn tur :) kanske lite mjukgörande övningar o så :) eller bara leka lite med hästen?

Spiritinthesky
0

#6 det var det micka menade.. asså, att häjden inte spelade nån roll. :P hon sa inget om hur stor själva tävlingen var. och det står ju på #0 att det var en ganska ansträngande träning (:

lycka till på tävlingen :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

muirab
0

Jag brukar skritta dagen innan tävling.

Virtual
0

Okej, hur tror ni fälttävlandshästarna gör? För att inte tala om meetingen? Jag kan tävla mina hästar 5 dagar i sträck, förutom tävlingsmomentet då så rids dom minst 45 minuter två gånger till under dagen… Hästen dör inte.

Qyenn
0

Oj, glömde att säga Lycka till! ;O Hoppas det går bra :D

IdaS-A
0

Håller med 13

Ser ingen anledning till att enbart ta det lugnt, skritta en sväng dagen innan-skritta kan den göra i hagen.

Jag trimmar innan tävling, kanske tar ett par skutt om jag anser att det är nödvändigt.

MLphoto
0

Alla har olika sätt att lägga upp sina scheman, men aldrig att jag skulle träna hårt dagen innan tävling. Men som sagt, alla har olika scheman.

Qyenn
0

Håller med #16. Jag skulle aldrig komma på tanken att rida i annat än skritt dagen innan tävling. Både för att hästen inte ska vara överansträngd, och för att olyckan kan vara framme. Okej den kan lika gärna skada sig i hagen, men hur känns det då för ditt samvete. Inte kul att behöva säga "Jag kan inte tävla imon för att hästen blev halt igår när jag red". Nja inget att rekomendera.

Virtual
0

#17 men tänk på en sak, läste att du skulle till Ponnia cup, där är det ju tävlingar i en vecka väl typ? det kan vara bra att fundera över=) detta säger jag bara för att du ska förbereda dig på det, ingenting elakt eller så=)

elin
0

Skulle helt klart inte hoppat, just för ev träningsvärk samt att det tär på hästen psykiskt på en tävling.

/Elin

Qyenn
0

#18 MEN ( där kom "men:et" ) På ponnia Cup så rider ALLA de där tre dagarna! Då händer det lite småskador och reserverna får rycka in. Det ÄR bara så. 

PS. Ponnia Cup är 4 dagar och jag ska tävla tre :)

Virtual
0

#20 okej=) men det spelar väl ingen roll om det finns reserver? Man vill ju inte skada sin häst=) Men lycka till för dej då, det kommer säkert gå bra! Du kommer märka att om de tävlar flera dagar i rad, påverkar det dem inte så mkt, om det inte är väldigt varmt. Är de väl tränade går det nästan bäst sista dagen=)

[MajaWrangstadh]
0

jag skulle inte tränat dagen innan.

Qyenn
0

21# Jaja, alla har olika uppfattningar :) Det beror ju på hästens kondition typ haha :P

jn84
0

Kan upplysa om att han grejade alldeles utmärkt att göra både och. Var dessutom väldigt mjuk och lättriden på tävlingen.

fridak
0

vad bra!

är en häst i hyffsad kondis och van vid att gå normalhårda-tuffa pass två dagar i rad borde det inte vara några större problem. Om hästen däremot är van vid att vila varannan dag eller ta det lugnare varannan så går det KANSKE inte lika bra.

Peppe
0

#23 klarar inte hästen att ridas i skritt, trav och galopp dagen innan en tävling så veti sjutton om man verkligen ska tävla på den hästen än…

hufi
0

det ska nog inte vara ngr problem skulle jag säga.. jag ska själv träna hoppning med gruppen på fredag o tävla på lördagen hoppning.. har hästen en bra kondis ser jag inget fel med det.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Faktum är att vissa hästar till och med går bättre om de rids ordentligt dagen före en tävling!

När jag var aktiv tävlingsryttare för många år sedan så hade vi ofta tvådagarsträningar för A-tränare. Han konstaterade att min häst alltid gick bättre andra dagen på träningarna och rekommenderade mig därför att hoppa dagen före tävling - det funkade jättebra!

Det bästa är att kolla hur ens egen häst fungerar bäst och inte göra några förändringar bara för att det råkar vara tävling dagen efter. Gör som du hade gjort om tävlingen hade varit en träning…!