Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 2130 ggr
lisette
0

brago + vagn = sant igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi var nyss ute en liten runda med brago och vagn. tänkte att om det gick bra ute på vägen så skulle jag åka med en liten bit.

klart det gick bra..  ;)

innan, vet hur selen ser ut. men vänta tills alla bilderna är uppe ska ni se skillnadne!

lisette
0
lisette
0
lisette
0
gejsa
0

Har ni sommarväder hos er????? Vi har regn och rusk och bara några grader bara ca 5.

Haha ni ger er inte va?! Trodde ni skulle ha någon häst framför med vagn första gången. Men det gick ju bra denna gången iaf. Grattis!

AusaBausa
0

Grattis t lyckad körning!!!

Här är också fint väder, sol och molnigt omvart annat! Står inne o stryker, inte kul!!!

[slo]
0

Snyggt jobbat, kommer ni upp och kör in Shannon i sommar också? ;)

#4 Här är det sol och varmt, bor man på fel sida landet får man skylla sig själv :P

Zadeira
0

Grattis! Vad kul att det går så bra med honom, han verkar ju hur cool som helst inför nya saker!

gejsa
0

#6# Ha ha ska komma ihåg det när ni har regn och rusk och vi strålande sol.

lisette
0

#4 vet du vilka som ska åka o bada imorgon eller? ;)

nej ingen häst framför, då hade jag ju fått vara själv m brago och det är ingen bra idé. =)

AusaBausa
0

Jag vet!!!! o jag fick inte komma med!!!Hrm!

skoja bara, blev medbjuden, men kunde inte typiskt! Kommer väl fler baddagar…;-D kan komma m när man fått lite mer färg;-P  nu är det nära!!!!

gejsa
0

#9# Nu får du väl ge dig! Inte har ni väl badväder nu och hur varmt är det då i badet? Här spöregnar det just nu. Tog in alla hästar precis. T o m Gejsa stod och frös när hon fick komma in i boxen. Var tvungen att sätta på ett svettäcke så att hon fick upp lite värme. Och då har inte hon haft något täcke på sig alls denna vinter.

Men var inte Petra med dig då?

AusaBausa
0

#11 vi(barnen o mannen) var och badade i havet o sjön förra söndagen…då sa dem att det var 17-18 i vattnet…så SÅmkt kallare kan det ju inte vara nu då det inte varit jätte kallt i veckan…

gejsa
0

#12# Och vi har i vår pool ca 14 grader. Lustigt!

AusaBausa
0

#13 ja det var lite lustigt faktiskt..syrran och dem sa att de hade 30 grader i poolen men då har de också solcellsuppvärmning….

gejsa
0

Ja, vi har ingen uppvärmning alls. Det räcker att det kostar ca 850 kr i el varje månad för att rena poolen.

AusaBausa
0

#15 ingen billig leksak då:-D billigare m hav o sjö…

gejsa
0

Mmm fast den fanns när vi köpte huset. Så vi tycker det är synd att  inte använda den. :) Så när det är varmt länge så blir den ju uppvärmd av solen.

LinaN
0

Tjusigt! Selen satt mkt bättre också. :)

Tur att ni inte bidde avskräckta ^^ Ni kmmer upp o hjälper mig med mosnterhästen snart va? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

#18 Har du sålt Harry då?? ;)

lisette
0

#11 vi har haft jättefint väder hela veckan! vet itne hur varmt det är i vattnet. får ta med lokes badanka och se…

jo petra var med, men hon gick ju vid sidna om o tog foton. vem skulle då köra den andra hästen? ;)

#18 jag undrar varför det blir sån skillnad. vi har inte gjort ngt annorlunda med den,

[Teddy]
0

Det där var skillnad det!! Och hjälm på kusken! I´m impressed!

lisette
0

aldrig utan hjälm.. det är ren idioti… =)

gejsa
0

#20# Fast hade ni inte brytt er om att fota så hade det ju gått att köra den andra hästen. Det var så jag menade.

lisette
0

men petra gick ju vid sidan om hela tiden när vi körde. alltså kune hon inte kölra… =Å)

gejsa
0

Ja och fota ja men hade ni inte fotat så kunde hon ju kört.

gejsa
0

Ja och fota ja men hade ni inte fotat så kunde hon ju kört.

lisette
0

fast då hade hon ju inte kunnat hålla hästen!

Mixie
0

Tror hon menar att hon ville ha någon som gick brevid om det skulle hända något, kameran kan ghon ju stoppa i fickan det går ju inte om hon har en till häst med :) Vad duktig han är!!

//Mickan

gejsa
0

Jasså höll hon i hästen med. Trodde att hon bara gick och fotade.

lisette
0

#28 tack =)

fast iofs KAN hon ju stoppa hercules i fickan, han är ju inte så stor… *fniss*

Mixie
0

Hehe dom är praktiska dom där små :) Det är så skönt när dom väl blivit inkörda och man bara kan slänga på vagnen å köra ut! :)

//Mickan

gejsa
0

borta

lisette
0

#32 var skulle den då sitta? har man inte honom i grimskaft så finns ju ingen anledning till att ngn går brevid. utna ngt att hålla i skulle det inte ha ngn betydelse om han stack.

gejsa
0

Vi hade en grimma på tränset.

LinaN
0

#19 inte en chans att ajg säljer min bebis.

men han är ett mosnter ^^

Guggeflickan
0

Kul att det går så bra för er ^^

Ser ju jättefint ut när han går där o drarSkrattande 

Ett liten grej jag vill tipsa om bara är att ni skulle ha haft en grimma under/över tränset att sätta grimskaftet i(så har vi alltid på unghästarna vi kör in).

Kan bli fruktansvärt fel om det (mot förmodan) skulle hända nåt, om den som går med också drar i bettet…

Inget illa menat, bara ett tips

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

gejsa
0

#36# jag skrev så också men ville inte väcka den björn som sover. :) Ang grimma på tränset. Man får inte sätta fast grimskaftet i bettet. Kan ju slita upp hela munnen ifall den drar iväg. En häst är iaf trots allt en häst. Den är aldrig 100% säker ens om den är inkörd.

LinaN
0

Sen är ju det ingen garanti för att man orkar hålla en häst i grimskaft med grimma utanpå om den sticker heller. Harry för exempel, drar han och jag inte hinner korrigera om min position till fästet i grimman så släpper jag heller än blir släpad efter honom när ha nspringer.

grimma+ grimsakft eller bett och töm, om de sticker och drar, så akn vilket som göra en stor skada….

*den lilla cynikern inom mmig säger* Me nom det nu är så farlgit att köra en inkörd häst och köra in en oinkörd kanske vi ska låta bli att hålla på med hästar överhuvudtaget för man kanske blir trampad på foten eller rentav får brännsår i handen när hästen sliter i grimskaftet….. *den lille cynikern får stryk så den håller tyst*

som sagt, cynikern är befängd i sitt resonnemang men viss sanning ligger det ju i det, det är farligt att leva livet, man kan dö. 

gejsa
0

Tänkte inte på mäniskan i detta fall utan på hästen.

SHV-Pysen
0

Vad mysigt det ser ut! Nu vart jag så sugen på att köra när jag såg er!

pippa__
0

Det här me bett och grimskaft har ju varit uppe och diskuterats innan och då var det ju på det hållet istället att man SKULLE ha träns och grimskaft, ALDRIG nånsin promenera med endast en grimma..lite motsägelsefullt.. :/

gejsa
0

#41# Det beror ju på vem som skrivit det i forumet. Jag har ju inte skrivit att man ska ha träns och sätta grimskaftet i ett bett. Det vet jag. :)

Silenos
0

#41 När barn tävlar i tex Rid och Körklubben Shetland, då finns det "ledklasser" i både ridning och tömkörning. Då går en vuxen brevid för säkerhets skull, och då SKA man leda med grimskaft , antingen fäst i bettet via delta, eller trä grimskaftet genom bettringarna.

Om man ska ha en medhjälpare som ska kunna hålla hästen om den vill dra iväg, då måste det ju vara mycket säkrare att leda hästen med grimskaft kopplat till bettet, då kan du ju få stopp på hästen. med grimma+grimskaft blir bromssträckan längre= mer kan hinna hända.

pippa__
0

#43 Jo det var ju det jag menade lite oxå att folk har förespråkat här innan oxå =) Sen har jag en annan åsikt, men den hör inte hit.

gejsa
0

#43# Men nu fanns inget delta vad jag såg på bilden.