Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1764 ggr
Mandysan
0

Det har löst sig!!

Nu har det löst sig!:D:D Står mera i #28.

hjullan
0

OMG!  får dom verkligen göra sådär?

Therese_Melberg
0

de kan ju inte få så mycket privathästar kvar om de gör sådär..

Struten
0

säger som therese, o de va ju inte lite dom höjde heller:S

emsems
0

hmm… var dom nära att måsta slå igen eller? det var mycket pengar, måste ju varit kris.

hur ofta måste man jobba för att få gamla stallhyran då?

Linda
0

Nä det var det värsta, det måste ni protestera mot.

-Inte en chans att det är lagligt med sådann % höjning av er hyra, kolla upp om ingen i er närhet är jur. kunnig.

Vänligen/Linda

Eve
0

Känner igen det där, tyvärr.. sådär gjorde de på Frötuna när jag stod där, höjde med 700 kr. ALLA flyttade.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

SarahPeace
0

#6 , det var inte här va ? http://www.slattlandet.se/overst.html

Hoss dom var ja på ridläger för typ två år sedan .. fast då bodde dom inte där , utan nära oss:P

ps. titta på hingstar och på "ofsi..", ihi han har ja klappat XD

och såklart om ni kollar på "våra hästar" och LÄNGST ner då så är det en häst som heter "Birkir…., han såg ja som föl:P

gejsa
0

Tror faktist inte att man får höja så där snabbt. Bara på en vecka som du skriver. Fast å ena sidan är det väl iaf ca 3 v för hyran för augusti måste ni ju ha betalat ordinarie pris. Sedan blir det den 1:a september som dom höjer. Men det är ändå för snart.

När jag höjde min hyra med 200 kr sa jag till på våren i april att jag skulle höja hyran efter betet. Då kunde dom som ville hinna se sig om efter en annan plats.

Och vad då! Har du bara en spilta??? Det är ju ockerpriser.

Flytta om du kan.

Asagard
0

Oj, det är en höjning med 36000:- i månaden om det är 40 hästar i stallet.

Hände något liknande i privatstallet där jag jobbade. De bestämde att antingen fick man jobba en helg per häst, eller så fick man betala extra hyra. Hästägarna blev sura och vägrade betala extra eller jobba. De löste det genom att "hyra" in extrapersonal som tog hand om hästarna på helgerna, morgon + lunch och sen tog alla hästägarna in sina egna hästar på kvällen. Och inte till en kostnad av 36000:- i månaden? Kanske ett förslag? Det var 30 hästar och det var beräknat att jobbet skulle ta två timmar på morgonen och en timma vid lunch (om man var två personer) och man fick 90:- i timman, alltså totalt 270:- per dag man jobbade, eller dubbelt om man var tvungen att vara ensam (vilket inte hände ofta).

Totalt betalades 4320:- ut på en månad med 4 helger, fördelat på 30 hästar = 144:- per hästägare.

Nu var det ju dock tyvärr så att det var "svarta" pengar, MEN, det måste ju gå att lösa det på något likande sätt i ert stall??

Eve
0

#7 - Nej, det var inte där :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

j**lar vad dyrt!!!! vi betalar 330kr i månaden! men då sköter i ofs allt själv och köper egen foder men ändå! det blir mycket billigare hur eller hur. jag hade flyttat om jag vart du (förutsatt att det finns någonstans att flytta då)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Sedan hade du lite andra problem också peppe. *ler*

Det blir oftast så när det är riktigt billig stallplats. Dom som blev över står där om du förstår hur jag menar.

Peppe
0

fast vi har billigt överlag här. bor ju lite på landsbygden. det stallet jag ska till kostar 400 och är ett mindre stall där stallägaren har häst och sätter reglerna. finns bara 5 boxar så då blir det ju mindre tjaffs emot dom 15 boxar med respektive hästägare som är nu. och visst har vi problem. hon som jag berättade om förut som släpper ut så sent och allt de där, hon vägrar samarbeta med någon. hon tror inte att vi klarar av att släppa ut hennes "bäbis". så det har blivit några mindre grupper i stallet. sen har 2 st lösdrift, vissa släpper ut vid 5, andra vid 8,9 och 11. helknäppt. jag själv samarbetar med 2 st och vi släpper ut tidigast och tar in senast. vill inte att min häst ska påverkas av allas olika tider mer än nödvändigt. men som sagt, längtar till den dagen stallplatsen bli ledig…. en stor fördel med det stallet är att ägarna bor på gården och har pool som ingår i hyran FlörtCool

Mandysan
0

Nu har vi bestämt oss för att flytta, vi har fått plats i ett stall i närheten..Men jag kommer verkligen sakna ridskolan..Det har typ varit mitt andra hem så länge jag har ridit…

gejsa
0

#13# Ja, sånt där är jag väldigt noga med. Mina inackorderingar får följa min tid som jag har satt. Inga andra tider gäller. Mat och in- och utsläpp vid betsämda tider mår hästarna bäst av. Sedan ruckas det kanske ibland på en halvtimma ibland en timma. Men det är väldigt sällan. Vi är ju inga robotar som bor här precis. *ler*

gejsa
0

#14# Vad skönt för dig och hästen då. Undrar om dom kommer att få några kvar. *ler* Tur att du var snabb att söka en ny. Antar att fler gör så.

Mandysan
0

#16 Ja fast det var bara 4 familjer som blev berörda av det här…

Peppe
0

vadå?? höjde dom bara för 4 st eller var ni bara 4?

gejsa
0

4? Du skrev ju 40 hästar i stallet.

Mandysan
0

#19 Om vi jobbade så skulle vi få ta hand om ca 40 hästar. Det hade ju varit skillnad om det bara var de fyra privathästyarna ,men nu var det ju Ridskolans hästar oxå…

#18 Ja vi var bara fyra kvar i det stallet. Den 5:e flyttade ut för ett tag sen.

Mandysan
0

#4 Då skulle vi fått dela på alla helger…Mellan 07.30 och 16.30. Det skulle lixom inte funka för oss pga att vi har väldigt mkt i skolan…

Mandysan
0

#8 jaa där fanns det bara spiltor…

Men nu får vi stooora boxar!:D Så jag kan ev betäcka Foxen till våren! :D

Struten
0

är foxen ett sto? ojdåGenerad trodde d eva en valck..oops..

Mandysan
0

#23 japp hon är ett sto….

Struten
0

ojj så de kan gå:P ehe..men tyckte foxen lät som en valack så ja fick tänka efter lite när du skrev att du sku betäcka henne:D

Mandysan
0

#25 Tanken är att jag ska betäcka henne men jag har lite svårt med att välja hingst ;P

Kram

Struten
0

ok:) hoppas du hittar nån fin;)

Mandysan
0

Nu har det löst sig!:D Vi ska stanna kvar på Ridskolan då det vi har fått höra har vi fått höra av en i styrelsen. Men nu ringde vi ridskolechefen och har fått höra hennes verision.:D Anledningen till hyran är dels att elen kostar väldigt mkt i det stallet samt att mockningen ska ingå!:D Aldrig mera mocka!:D:D Men om man väljer att jobba (som jag iaf tänker göra) är det ca 1 helg i månaden. Jag är så glad över att kunna stanna kvar!!:D:D Men men endel tänker iaf inte stå där…Men men nu kan jag fortsätta träna!:-D

emsems
0

härligt! 1 gång i månaden är ju inte så mycket, å speciellt om du slipper mocka varjedag så jämnar väl det ut sig!

gejsa
0

Precis ems tänkte detsamma.

Asagard
0

Så skönt att det löste sig till slut! Allt löser sig alltid på något sätt. Flört