Fång av havre?
En häst i stallet har drabbats av fång och jag är rädd att Maillan ska få det också.. Jag vill inte ge henne mer kraft nu, för nu behöver hon det inte längre. Nu har hon jättefint hull och klarar sig bra på betet. Men jag skulle vilja ge henne havre efter ridturer för att hon ska orka… Borde jag göra det?

Jag skulle inte ge havre. Ta hellre bara betfor och lucern-hack. Några har jag hört kan INTE ge sina fånghästar lucern, men det var det enda min kunde gå på när hon fick det. Så det är uppenbart helt individuellt.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
ja dom kan få fång av det även en häst som har haft det ska inte äta havre.

#1# Det var inte Eves häst som fått fång! :)
Har ni mycket gräs där hästen går? Får dom inget hö eller så utan bara gräs? Varför ge just havre? Det är ju en energikick för stunden mest tycker jag. Ge hellre några dl nya groov 125. Lite betfor är ju också energikick men är bra för magen för dom som tål det.
Gejsa - Ja, det är hyfsat med gräs, i alla fall så de klarar sig utan hö. (de bryr åtminstonde sig inte om höet när vi lägger ut). Jag ska testa ta bort allt helt, och blir hon för trött så får jag väl hitta på nåt då. Hon var lite gallig i bakbenen idag och jag fick för mig att hon gick kort med alla.. tog in henne i corallen så jag fick se henne gå där inne, då var det inget konstigt, hon travade glatt på tom. hoppas verkligen inte att hon också ska få fång nu. då vet jag inte vad jag gör, orkar inte mer sånt nu, alltså.
att hon var gallig kan ju bero på att hon har stått i ett par dagar..

#4# Det finns ju hästar som får gallor av havre och korn så det kan ju vara det också.
Äter dom bara gräs så tror jag nog det räcker så här i början. Det är ju vår och det är starkt. Så pröva ett tag du.
En del hästar får ju även gallor i början av betet pga överansträngning. Dom vilar inte lika bra som i box över natten.
Andra hästar får gallor av för mycket protein.
En del får gallor av att stå utan att bli ridna.
Så det finns ju mycket att pröva. :)
Havre är inte det bästa i fångsynpunkt, nej…
Men tänk även på att foderbyten kan orsaka fång, så ta det väldigt sakta och vänj henne, minst två veckor. Och det gäller både nytt foder och sånt som ska bort!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst