Manen??
Nu har Troyas man växt kanske 5-10cm på drygt fem veckor. Vet inte alls vad jag ska göra med den.
Hur har ni manen på era hästar?
Lägger ut en bild på Troya när jag kommer hem, annars finns det i mitt fotoalbum.
låter mina väga fritt :) rycker till den när den blir för ojämn bara ..tycker det är fint med långa manar och nu till sommaren behöver de den :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#1 - Troya är ett kraftigare hbl, vet inte riktigt om hon passar i lång man? Men vill samtidigt inte ha den där raka korta manen.
du kan ju testa att ha den lång ? passar det inte henne är det ju bara att klippa eller rycka, och om hon inte passar i det heller, så får du ju låta det växa igen :)
jag gillar ju när det är vildvuxet, så mycket som möjligt typ :)

Klippt tycker jag att det ska vara på hbl =)
Kallblod och araber ska ha lång man =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Säger som tezzie, klippt ska det vara :)

Men hur kort?

En handsbredd tycker jag!

Inte klippt..ryckt tycker jag =)

Jag klipper först, sen klipper jag upp som sjutton =) Inte rakt av klippt tycker jag om!

Manen ska växa sig så lång som möjligt, toppas nån gång ibland så den håller sig jämn.sedan stubbas den precis bakom öronen. Svansen klipps så den är ungefär lite nedanför kotorna, inte så noga, men de ska inte trampa på den.
Det tycker jag är klart snyggast.

Tycker att ryckt kort man är snyggast på halvblodsmodellen =) "knoppman" eller vad man kan kalla det:P

#12 Stubbad bakom öronen tycker jag är det fulaste som finns! =P
Tycker också du ska ha kort man, som Tezzie säger, en handsbredd ungefär.

Stubbas bakom öronen är ju väldigt typiskt på travare, när jag fick Folly var hon stubbad 1½ dm, skitfult!! Nu klipper jag bara precis så att tränset ligger bra, kanske 1½-2cm =)
klipper inte och rycker bara om manen blir ojämn…gillar mkt man!!!
klipper inte manen vid öronen men gjorde det på min gamla shettishingst när jag var skötare t honom…

Jag klipper inget vid tränset. Delar på pannlugg och man istället och ser till så tränset ligger i skarven. Kanske är skillnad om man har en häst med tjock man

Va fin hon ser ut Linnea! Det ser ut som om att magen blivit lite mindre? :) Ang. manen så vet jag inte riktigt, på Heman brukar jag klippa manen (samma metod som Tezzie), så att den går ner till/över frysmärkningen ungefär :) Troya skulle nog passa i klippt man, ca en handsbredd, som dom har sagt längre upp :)

jag har ett halvblod och en grov travare båda med långa manar och jag tycker det ser hur bra ut som hellst :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#20 Tror inte jag hinner innan sommarlovet, men det är iofs bara mindre än en månad kvar tills dess :) Nån gång då?

Det är mkt praktiskt när man har träns på, manen är inte ivägen för käket och dessutom blir dt MYCKET snyggare om manen är klippt bakom öronen när man gör en segerfläta.

tillägg, så som #17 klipper gör jag med, det blir klart snyggast
#23 Segerfläta? Är det samma sak som turfläta?
#25 om du tittar på min bild på inlägg #17 så ser du en Segerfläta

Då kanske jag ska fråga vad en turfläta är?
Men jag menar en sån som thilda menar

Varför gör man en segerfläta?

För att det är snyggt såklart :D
Och så ska det väl ge tur antar jag, det heter ju SEGERfläta.
Man brukar göra en fläta med ett par band (jag har sidenband) i samma färger som hästens övriga utrustning, finns lite olika sätt att göra dem på. Jag brukar ta en bit man och fläta samman med sidenbanden som en vanlig fläta.
#8 När jag klipper Mandels man så tänker jag mest på vad som blir snyggast när man har knoppar ;) Så ca 1 ½ handsbredd ;)