Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7914 ggr
MalinSandman
0

Varmblod...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför är det alltid så att varmblod blir kallade travare ?

Min häst Dominate Crown är inte änns kvalad, men är frysmärkt.
Men ändå blir han kallad TRAVARE. inget dåligt med det men hallå ?
han är juh en ridhäst, SOM ETT HALVBLOD TEX ?
Ridhäst är han och Ridhäst skall han förbli , men ändå travare i andras ögon ?

Ridhäst av rasen Svenskt Varmblod..

INTE TRAVARE.. någon mer som stör sig på folk som säger TRAVARE? 
Samma sak som med min 4åring ? hon är ett varmblod, hon är inte änns inkörd..
Vet inte vad jag ska säga till alla som säger travare…
ojojojoj….

Eve
0

Fast Svenskt varmblod är ju Halvblod? :P Så din är säkert Amerikanskt eller Franskt varmblod.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

MalinSandman
0

Nu menar jag Varmblod. det svenska varmblodet som är framavlat för att springa på trav..
Han har både amerikansk och fransk stam men har svensk också ^^

Johanna
0

snygg häst!

MalinSandman
0

tackar :D

Eve
0

Jo, fast det finns ju inga linjer inom Sverige så.. Man säger ju Amerikanskt eller Franskt varmblod om det är "travare" ett svenskt vamrblod är ett Halvblod. Men jag förstår vad du menar.. Jag har också en varmblodstjej, blanding mellan am och fr..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

MalinSandman
0

jo jag vet men jag menar dom varmblod som är med svensk stam tex min häst mamma , Alamanda , uppfödd i sverige.. Så menar jag :P  ,

Skit samma , stör mig fortfarande att varmblod blir kallad travare :S

På bilden : jag och dominate crown(lukas) hoppar 115 :)

Sungria
0

Är det inte så att själva hästrasen heter Varmblods Travare? Har själv en travare (aldrig gått på travet heller, varit ridhäst sen han var 4 år gammal) och jag har för mig att det är vad det står i passet. Men jag kanske är helt ute o cyklar :P

Jättefin häst :)

chik
0

Jo!!Det står svensk Varmblods Travare i paPperna.

Men jag förstår vad du menar, för jag säger aldrig Varmblods Travare,Utan bara svenskt Varmblod..

Lena.P är jag i verkliga livet.

fridak
0

rasen som kallas halvblod heter svensk varmblodig häst. så svenskt varmblod är egentligen ett halvblod.

varmblodstravarna heter varmblodig travare så därför kallas även de hästar som inte går på travet för travare, för det är ju rasnamnet.

Repoort
0

jo, men en varmblodstravare kan ju aldrig bli halvblod bara för att de inte är startad. En travare är ju alltid en travare.
Då någon frågar mig vad jag har för häst så säger jag att jag har en travare - som jag rider på

fridak
0

#10 exakt. ridtravare kan man kanske säga också även om det inte är en ras så fattar folk att det är en travare som rids.

lisette
0

en travare är inte framavlad för att rida och därav namnet kanske?

känns inte som om det är ngt att haka upp sig på. hade varit stolt över min tosan om jag haft henne kvar och kallat henne travare.

även om hästen aldrig är kvalad så är det ändå en travare.

_Jag_
0

#12 hört talas om monté? travare är framavlade som  hästar som ska kunna springa snabbt. sadel eller vagn är ovesentligt i sammanhanget. Var stolt över era travare det är extremt vackra djur =) Precis som vilken häst som helst.Skrattande

lisette
0

jotack jag har hört talas om monté, men när kom det egentligen? det är en viss skillnad på att rida monté och dressyr…

hästen är avlad för att sprigna fort som du själv skriver och det är ju just det jag menar. den är itne avlad för att ridas som vi gör på den nu…

lisette
0

jag och tossi

divansson
0

jag säger "travare" såfort ja ser en häst med frysmärkning på halsen.. ;P vet inte varför, de är ju reggade innom travet när de har frysmärkning, varesig de är inkörda, kvalade, startade eller ej.. reggade är de alltid om de har frysmärkning, därför kallar jag de travare endå skulle jag vel tro..   Och på ridklubben här har de en tävling varje vår "travar-dressyr" alltså för hästar som är reggade innom travet, många har alldrig haft vagn på sig alls av de.. men fortfarande travare..

lisette
0

jag tycker inte man ska ta travare som ett skällsord. man ska vara stolt över sin häst, vad den än har för bakgrund!

chik
0

Lisette..Du har helt rätt.Jag är stolt över mina varmblods Travare…Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

AusaBausa
0

använder själv varmblodstravare t min grabb eller ridtravare utan o skämmas. Han är superfin o jag ärvmkt stolt över pålle min!

BeatriceHolmberg
0

Jag skäms inte heller för att kalla Besse ridtravare eller travare :) En så lättlärd häst som Besse har jag nog aldrig suttit på…

AusaBausa
0

nej precis…inte rasen som bestämmer hur bra dem är…finns alla sorter i alla raser…:-D

Peppe
0

jag säger travare för att det annars kan röra ihop sig eftersom halvblodet numera heter svensk varmblodig ridhäst… blir ju lite knöligt att hålla reda på och dessutom vet ja alla vad man menar när man säger travare…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mazze
0

Svenskt varmblod är många travare som är registrerade som. Halvbloden ska väl vara reg svenskt varmblodig ridhäst om jag har fattat det rätt. I mina papper på min förra "travare" stod det svenskt varmblod.

E_hjo
0

Har aldrig någonsin stört mig på att folk säger travare för det är ju det dom är. I Maggans pass så står det ju Varmblodig travare vilket betyder att hon är en travare. Punkt slut.  :)

MalinSandman
0

På lukas pass, Dvs min häst, Står det Svenskt varmblod.. :S
Men ändå så är han "travare" som alla säger. .

Det jag igentligen stör mig på är att alla på våran ridskola kränker Ner våra TRAVARE , eller ja, ridtravare ..
och det är något jag stör mig  på .

jag är stolt över att ha ett varmblod, det var en orsak till att jag skaffade ett , för att jag bara älskade dom! .

BeatriceHolmberg
0

#25 Sånt finns på min ridskola också tyvärr… För några år sen kom det en ny ridskolehäst dit och hon var väldigt lik en travare i kroppen, så jag frågade om hon möjligtvis var det. Det jag fick till svar var "nää sånna hästar vill vi inte ha här".

Då red jag för denna ridlärare, men gör inte det längre utan har bytt till en som behandlar alla hästar lika oavsett vad det är för ras.

Detta har jag även fått höra från läktaren när jag hade med mig Besse: "att hon inte köpte sig en riktig häst istället" osv… Denna människa tystnade när Besse och jag gjorde perfekta skänkelvikningar gång på gång, "där fick du" tänkte jag :P

MalinSandman
0

det där har jag också varit med om , när en hoppryttare kom fram till mig  och sa " att du inte skaffar dig en bättre hästras" ,

Jag sa , varför det, min häst är juh bättre än din ? .
och då blev hon tyst, för att hennes hopphäst hoppade "bara" 110 ,  efter det vägrade den ,,, FEG , löshoppning som med ryttare på, vägrade på 111 och upp ..
 min häst hoppar 155 ..

efter det blev hon tyst, och när hon tävlade emot mig på hopptävling så sa hon , nu ska du se att halvbloden är bättre..
och sen gick hon in på banan .. det resulterade att hon fick 5 nedslag och en vägran..

Min häst och jag blev 4:a…

HAHA sa jag till henne när jag kom ut från prisutdelningen..

NathalieN
0

#27. haha.. det är rätt åt henne XD , Bra GJORT! :D

[slo]
0

Jag har för mig att jag läst nånstans att det ska ändras så halvblod registreras som "svenskt varmblod av ridtyp" och travarna blir "svenskt halvblod av travartyp" eller liknande… Men är inte säker :)

bubbelbubbel
0

#29, det har jag också för mig, då du är inte helt ensam om att vara ute och cykla i sånna fall :P

[slo]
0

Bra bubu, då kan vi cykla vält tillsammans :D

bubbelbubbel
0

bara du har en lika snygg cykel som jag ;)
min har årsmodell -54 :D

bonde
0

Men rasen heter ju varmblodig travare. Så oavsett om de är startade, inkörda eller går monte, så är det ju den rasen de tillhör.

Jag förstår inte varför du stör dig på att folk kallar din häst travare? Han är ju det…

Jag har själv haft varmblodiga travare som ridhästar och har aldrig skämts för att kalla dem travare.

MalinSandman
0

jag stör mig inte på det i just llmän het utan att dom menar att en TRAVARE inte skall vara ridhäst.. när dom säger travare klankar dom ner rasen ..

Det är därför .. annars så kalla jag honom också travare ibland.. :P  men det är bara när vi är ute i skogen och långtravar och intervall tränar :)

AnnaLundin
0

Travhästen är en travare även om den används för ridning.

Welshponnyn är en welshponny även om den är född i Sverige.

Ardennerhästen är en ardennerhäst även om den inte är född i bergen Ardennerna.

Varmblod är en hästtyp. Inom denna hästtyp finner vil bland annat Svensk Varmblodig travhäst och Svensk varmblodig ridhäst, där man lite slarvigt kallat den senare för halvblod i många år. Halvblod ska bara användas för benämning av avkomman som blir när man korsar varmblodig ridhäst med fullblod… (50/50 alltså - "halvt fullblod" blir halvblod)
Det finns inte någon ras eller stambok som heter "Svenskt Varmblod"

Det som styr vad hästen har för rastillhörighet är den stambok hästen är född inom. Vad man sen väljer att göra för något av hästen spelar ingen roll i slutänden.

Jämför:
Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH)
Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT)

tezzie
0

Men vad gör det att man säger travare?? Det är ju en varmblodig travare, avlad för trav, frysmärkt… Oavsett om den är kvalad eller inte så är det en travare… Eller menar du att han bara är en travare när ni långtravar?

Jag skäms då inte för att höra att jag har en travare, för det är precis det jag har, en ridtravare!!

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#35# Aha! Så Gobban som är 50% halvblod (pappa Eminent) och 50% fullblod är alltså halvblod?!

Mari
0

Håller med #35 & #36
Varmbloden är ju avlade för trav och inte ridning så det är ju klart att man kallar dem för travare := Fast jag brukar alltid säga varmblod om de inte går på travet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fridak
0

#35 men heter rasen som felaktigt kallas för halvblod verkligen svensk varmblodig ridhäst, jag trodde den hette svensk varmblodig häst, utan rid före häst.

Ahnna
0

Jag säger "travare" om varmblodstravare och "halvblod" om varmblodig ridhäst. De är ju två HELT skilda raser (om man kan kalla halvgblod för ras, eftersom de i sanningens namn är korsningar) och därför kan man ju inte säga att en varmblodstravare är detsamma som ett halvblod. För det är ju ren och skär lögn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#39 - för att skilja den från travhästen benämner man dem som varmblodiga ridhästar, men annars har du rätt - ASVH heter ju  "avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen"

tezzie
0

Man kan nog inte undgå att se att jag har en travare, det står ju Svenska Ridtravarföreningen på både schabrak och jacka =)

Hade jag tyckt att det var jobbigt att ha en "travare" hade jag köpt mig en annan ras, utan frysmärkning!

divansson
0

jisses va störd man blir :P

min åsikt är att klarar man inte av att få sitt varmblod (reggad som travare) kallad för travare så ska man inte ha en då!

Man ska vara stolt över det man har, själv är man bara stolt när folk undrar "åh, är det en travare?" när man är ute och rider. Förresten känner jag en lite halft som vann KM överlägset i dressyr -07 med sin fd. travare, alla vart chockade eftersom hästen la av med travet som 5åring (alltså 2005) och då aldrig haft en sadel på sig. Hon var jättestolt över det, udda om man inte skulle det tycker jag. De mötte dessutom väldigt Bra ekipage.

som ovan säger "Hade jag tyckt att det var jobbigt att ha en "travare" hade jag köpt mig en annan ras, utan frysmärkning!"

Man ska stå för det man har, tycker man inte om att sin häst blir kallad "travare" när man har en reggad ska man nog inte ha en heller! :P

Maja
0

Varmblodet i stallet är en travare och ingenting annat. Travtränad, startade ett lopp, men ingenting mer. Hon är och förblir en travare. :P

tezzie
0

#44 Åhh, vilken härlig färg :-) Efter Tap in???

Maja
0

Jepp! Sedan blir hon brun-brun andra halvan av året också.

Tusen
0

Det är tragiskt hur fördömmande folk kan vara. Vet en varmblodstravare som gick som korsningsponny med okänd härstammning bara för att uppfödarna inte ville att den skulle kallas för vramblodstravare. Den användes som dressyr och hopponny men nästan alla dressyrdomare såg att den rörde sig som en "travare" ändå. Att man gillar olika raser för vissa speciella orsaker tycker jag att alla har rätt till men att tala om att någon är sämre än den andra då tycker jag man har spårat ut totalt.

Jag har haft halvblod med fantastiskt fint steg men då jag och barnen red ihop red dom ifrån oss då deras shettis (ponnytravare) travade och min galopperade så fort hon kunde. Är den ena rasen bättre än den andra då? Nej, de är bara bra på olika saker.