Regler för Trab
Vart hittar jag reglerna för traben?
Funderar på att vara med på lördag för första gången. Har vart inne på ridtravare.com men jag hittar inga regler..

Jag ska ta fram reglerna så skickar jag dom till dig =)
*** Kärleken övervinner allt ***

vad är traben??

en ridtravargren
kan ngn berätta vad just den grenen går till för jag har aldirg hört talas om den

Just ja, detta hade jag glömt bort.
Jag har mailat nu och jag får nog alla regler snart =)
I´ll be back :)

#4 det är en kombination av western och vanlig bruksridning. Det är olika grenar som ska utföras. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilka. Men jag var och kikade på en sån tävling i fjol och då var det bla. Man ska kunna göra en framdelsvändning innanför tre bommar, halt x antal sekunder över en bom, kasta saker från hästryggen i en hink, man måste hoppa upp från pall och hästen skall stå stilla mm mm….
Ja, det såg verkligen superkul ut =)
Ska snoka fram mer om det sen. Nu kallar solen på mig :P

Trab-reglementet är lite speciellt. Det innehåller två delar: dels en bedömningsdel och dels själva Trab-momenten. I bedömningsdelen gör domaren en funktionskontroll och granskar skick på häst och utrustning samt hur ekipaget uppträder tillsammans inne på banan. Trab-momenten är olika typer av lydnads- och precisionshinder som häst och ryttare ska "forcera". Precis som vid bruksridning belastas ekipaget med straffpoäng vid misstag. Den här dagen hade vi valt ut ett antal av de hinder som finns beskrivna i reglementet t ex att passera över pressenning…
jahaa en rolig idé!
Vad är det för regler med utrustningen? Vad får man ha och vad får man inte ha? FÅr man rida barbacka?

På ridtravare.com under föreningsdokument finns reglementet. Där står alla regler om Trab. Det är vår "friaste" tävlingsform vad gäller regler med sadling o.s.v. Dock inte barbacka av säkerhetsskäl. Du kommer inte åt TR om du inte loggar in först.
/Hannah = tävlingsansvarig Svenska Ridtravarförbundet.

just ja…
jag har fått alla regler och bedömningar av Ing-Marie. Jag lägger ut de sen! Sitter vid fel dator nu!

#10 Barbacka får du inte vara!
Hur ofta och var förekommer tävling/träning?
Får man ha vilken typ av sadel som helst? (ex. spansk, bomlöst etc)
Låter kul:P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Kolla in på www.ridtravare.com och sök upp ditt distrikt. Där brukar de annonsera ut sina tävlingar. Är du medlem så kommer du även åt TR under Föreningsdokument =)
Det ser verkligen roligt ut, tyvärr har jag inte testat själv ännu!
Här i edsbyn är det många som rider travare. Skulle ju vara jätte kul om det var någon i vårat distrikt som anordnade en sån tävling här uppe.
Skulle då kunna ställa upp som funktionär :)
Det blir ju en liten reklampelare för hur mycket man kan använda dessa underabara travarna till.

#16 Nu har jag lite dålig koll på geografin, men jag antar att ni tillhör gästriklands distrikt. Vänd dig till dom och säg att ni är många ridtravare så kör dom säkert igång en grupp ute i edsbyn :-)