Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3639 ggr
LinneaG
0

lektion

Igår på morgonen gick jag till stallet vid halv åtta. Jag och Anna skulle iväg till granngården för att rida lektion. Tyvärr så spöregnade det fram till halv tio, men lektionen började inte förrän nio, så det var väl mest uppvärmingen som var lite jobbig.

Hon började med att förklara lite smått..

bilder kommer…

wewwa
0

Okej, gick det bra? Vad var det för typ av lektion?

LinneaG
0

jo, det gick bra! Eftersom jag själv inte kan så mycket så höll vi mest på med sitsen. Försöker ladda upp bilderna men det fungerar inte,

wewwa
0

Kul. = ) Lycka till med ridningen!!

LinneaG
0

DSCF0561.JPG

LinneaG
0

någon som ser bilden?

__iE
0

nepp, ser den inte Linnéa ;/

LinneaG
0

Bild 1 - först gick hon igenom vad vi skulle tänka på..

LinneaG
0

Värmer upp lite..

LinneaG
0

Rida utan stigbyglar, så jobbigt!

SarahPeace
0

Fina bilder =) , rider ni lektion på GRANNGÅRDEN?asså affären granngården?? lr vad :-O

LinneaG
0

Sen vill instruktören provrida honom..

LinneaG
0

En till..

LinneaG
0

en till..

LinneaG
0

och en sista när hon red..

LinneaG
0

en var det min tur igen, det gick ju inte lika bra..

LinneaG
0

Så då träna vi mest på sitsen istället…

LinneaG
0

Känner mig som en nybörjare när man blir longerad..men det var för att han ville följa efter den andra hästen hela tiden..

LinneaG
0

Lite framåt lutad!

LinneaG
0

Lite bättre sits?

LinneaG
0

Öka farten lite..

LinneaG
0

en till..

LinneaG
0

en till…

LinneaG
0

Sen var vi klara för idag.

LinneaG
0

En bild på hon som jag red med kanske =)

hjullan
0

tänkte precis samma sak, granngården ? gamla odal ??

Sandra
0

Nä, granngården som i gården brevid såklart! Affären granngården stavas dessutom med STORT G i början för att det är ett namn…

Fina bilder det va Linnea. Tittade på alla bilder i kameran. Såg ut att ha gått riktigt bra ändå. Men Annas fasa… rida utan stigbyglar =)

hjullan
0

hahaha. okej :D

Kratern
0

#24 Måste säga att det såg betydligt bättre ut när du red. Jag menar den ridläraren har mycket att lära själv. Kan ju ändå vara bra på att lära ut…..

sweet_candy_
0

#9 KUL!!=D är vad jag tycker ;P

Mandysan
0

Jag håller med #28, det ser mkt bättre ut när du rider då hästen går bakom ridlärarens hand på många kort.

/Amanda

ps jag avskyr oxå att rida utan stigbyglar;o)

LinneaG
0

Hehe, som Sandra sa. Det var på grann gården som vi red.

#28 - hur menar du? förstår inte riktigt =)

Kratern
0

#31 Precis som #30 säger. Hästen går mycket bakom hand. Ryttaren ser ut att "dra ihop" hästen.

Jag är ingen ryttarexpert och det är svårt att bedöma på bilder. Jag kan väl säga som så att av det jag sett skulle jag inte "anställa" den ryttaren som medryttare till min häst.

hjullan
0

#32. kan bara säga att skulle hon rida jullan sådär skulle hon sitta på backen j-ligt snabbt. skulle jullan aldrig tillåta.

dock vill jag inte kritisera henne, hon kanske rider bra, men lite väl hård på hand som ni redan påpekat.

elin
0

hälen e för långt bak också.

/Elin

LinneaG
0

Någon som kan kommentera min sits, något ja ska tänka på?

E_hjo
0

Jag tycker att du sitter bra me ryggen! Oskyldig Men lita inte på mig för jag kan inte mkt om sitsen faktiskt… Fundersam

LinneaG
0

själv tycker jag att jag ska bak mer med axlarna och titta uppåt..

wewwa
0

Jag håller oxå med #28.

Anna Johansson
0

Japp upp med hakan, var lite stolt Skrattande

__iE
0

o ner med hälarna, om jag inte såg fel :)

emsems
0

bye bye sandy - i och med min instruktörsådra nu hoppar in.. försto och främst, rid inte med gympaskor! oj oj oj så illa det kan gå.. skulle alrig tillåta min elev med sådana skor. sedan håller jag med om att din lärare kanske ska ta några lektioner själv. hästen går bakom lod (vilket innebär att hon pillar för mycket med handen och stör hästens egna balans). du kanske ska tänka på att flytta bak underskänkeln. du har kanske hört om att lodräta sitsen skall ha en lodrät linje mellan axel,höft och häl?

hoppas det ger dig något tips. be gärna om mer hjälp om du vill

LinneaG
0

ems - har letat hur mycket som helst efter ridskor, men har inte hittat några, ska till hööks idag och kolla.
Ridläraren sa till mig att jag skulle ha foten precis bakom sadelgjorden, så de ska fram en bit.

Kan också tillägga att jag aldrig suttit ner i traven tidigare..

emsems
0

jag tror du ska ifrågasätta din lärres utbildning om hon säger att du ska fram med foten.

ja men va härligt för dig att lära sig något nytt! jag säger ju inte tips för att du ka förvara dig, utan för att du bad om tips.

wewwa
0

#42    Ridstövlar är oxå bra, det ger bra stöd. Hoppas att du hittar skor eller stövlar snart.

hjullan
0

#42.  men det är väl rätt att benet ska vara precis vid sadelgjorden? man kan ju inte ha den för långt bak heller.

jag bollar över det till ems.

emsems
0

rätt sists är att sitta i lodrät sits. alltså axel höft och häl i lodrät linje. det kanke känns onaturligt när man inte är van, förmodligen för att du har fel sadel (inte en ordentlig dressyrsadel), och vrider benet på fel sätt. (samma sätt har hoppningen sina linjer, tex i lätt sits så har du en linje mellan axel knä & tå).

se bild här: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.equinet.it/img/dressage.jpg&imgrefurl=http://www.equinet.it/discipline/discipline.aspx%3FID%3D6&h=304&w=326&sz=19&hl=sv&start=82&tbnid=ntlILp3Xp8vv6M:&tbnh=110&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3Ddressage%26start%3D72%26ndsp%3D18%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN

Sussi
0

#33 Kom på att tänka på min isis när hon reds av min förra ridlärare, hon fick ett rapp med spöet av läraren och nästa sekund låg hon på marken avbockad (läraren alltså)Skrattande

LinneaG
0

#47 - hehe, den va bra!

#46 - ska man sitta lite bakåt lutad? (kan iofs alla svara på, inte bara ems)

emsems
0

nej, du är rak i ryggen, om du sitter bakåtlutad så måste ju foten flyttas fram för att behålla korrekta linjen, och du tappar balans. som sagt, lodrät linje mellan axel, höft och häl.

läs mer här: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/grunder/sittsen.html

LinneaG
0

Det kändes som att ja fick lite bättre balans när jag lutade mig bakåt, men det kanske var för att jag satt framåtlutad innan?

lisette
0

linnea, kan du inte minska dina bilder innan du lägger ut dom? jag kan inte se dom för det tar sån himla tid för de att laddas ner… :(

LinneaG
0

Okie, har redan minskat de från 17 mb till 1,40. men ska se om ja kommer ihåg hur man gör =)

LinneaG
0

tycker att jag sitter framåtlutad!

LinneaG
0

en till…

emsems
0

byebyesandy- ja du sitter ganska frammåtlutad. e till att din lärare hjälper dig att komma till en bättre sits för att hitta balansen.

önskar att jag hade bott närmare, då hade jag gärna hjälpt till!

sweet_candy_
0

ByeByeSandy- Vad jag tycker om sitsen på den bilden är atrt du ska kolla frammåt, vilket redan många påpekat:P och att du ska stänga handen om tygeln(la märke till det, eftersom jag själv gör samma fel, och alla tjatar om det:P), och att lossa knäna från sadeln, och slappna av:) hoppas du förstog hur jag menade=D

LinneaG
0

förstod allt utom att lossa handen. Vet jag sitter väldigt spänt, men det är mest för att jag inte riktigt hittat balansen än, va första gången jag travar utan stigbyglar..

Eve
0

Jaså, du rider också för Camilla? Hon är jätteduktig, hon hjälpte mig med Pepini, och nu tränar vi Lykka :)..

Vet inte vad de andra har sagt om din sits, men jag tycker att du ska vrida hela benet, då brukar även hälen lägga sig rätt. Vrid om benet bakåt, så att du tar tag i bakre lårmuskeln och drar bakåt.. när jag hade dålig sits i början så fick jag överdriva det. camilla la mina ben bakom sadeln, för att jag skulle fästa muskelminnet där, då gorde det inget om jag gled framåt, för då satt jag som jag skulle. Mycket handlar om balans, och det fick jag ju hur bra som helst när jag galopperade runt med benen bakom sadeln ^^.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

LinneaG
0

Eve - rider du för henne nu?

Eve
0

Linnéa - Jajamensan :).. Skulle ridit för henne igår, men Lykkas framskor var spruckna :/.. hion kommer ut till oss.

Till er som inte tycker att hon ser ut att rida bra - Vad hon gör på bilderna är att hon tänjer hästen i sidorna för att sedan bli mjukare. hon är defenitivt inte hård i handen, men hon är väldigt noga med stöd på yttertygel. hon överdriver gärna hjälper i början för att hästen ska förstå vad hon menar, sedan minskar hon och gör mindre hjälper, allt för att undvika missförstånd.

LinneaG
0

eve - okie, ja ska se om ja kan rida på måndag, om kapzel fått nya skor då. Ja tycker hon är bra då hon först o främst tänker på att man ska vara snäll mot hästen, att den får några försök på sig att förstå vad man menar, tex med skänkeln. Jag tycker också att det är bra att hon är så lugn och sansad. Tar ett steg i taget.

Eve
0

linnéa - precis :)..

LinneaG
0

ska ha andra lektionen idag =)

Wiemona
0

Hoppas lektionen går bra, vad kul att du bjuder på dig själv så här och lägger ut bilder på er! De bästa ryttarna måste väl ändå vara de som  vill utvecklas och kan ta hjälp utifrån, då spelar det väl ingen roll om man tar hjälp av longerlinan eller hur?

Lycka till idag

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hehe, tack tack! Ja tycker det är kul att fota, men inte lika kul att var med på korten. Men eftersom jag just börjat med lektioner så kan jag ju räkna mig som nybörjare, och om någon eller några månader så kanske man kan se lite förbättringar, så varför inte låta andra se det också! =)

För att skylla bort longerlinan så hade vi den för att jag skulle tänka me på sitsen än på hur hästen gick..

emsems
0

sitsträning på lina är faktiskt väldigt bra! jag tycker det ska bli kul att se hur nästa träning bilder ser ut =)

LinneaG
0

Självklart har jag en fotograf med mig =) Älskar_hästar följer med som sist och fotar!

NinaToy
0

Hejsan! :P har gjort två bilder! MINA EGNA ÅSIKTER. :P

Wiemona
0

Där fick hon…

NinaToy
0

Du! :D

Struten
0

#58 asså ska man lägge benet bakom sadeln? faller man inte fram då?(kanske tänker lite fel just nu men de var de första ja kom o tänka på) o tycker inte hästen de är lite obehaglit om man ha benet bekom sadeln för skänkeln hamnar ja liksom för långt bek tycker dom inte de är obehaglit när man skänlkar/driver  då?

emsems
0

#71. detta diskuterades längre upp i denna tråd.

Struten
0

okej nu hittar inte ja de Generad men blir de inte att man faller fram om man lägger benet bakom sadeln sådär som eve skrev?tänkte de skulle va en bra övning för mej kanske för att få mina ben o ligga bättre  men ja har annars åxå lätt o falla fram då ja har hafft en mindre bra tränare/ridlärare och har svårt för att dra bak axlarna och sträcka på ryggen faller offta fram i galoppen o så..

Peppe
0

jag hittar faktiskt inte heller de…alltså "faller man inte fram då?(kanske tänker lite fel just nu men de var de första ja kom o tänka på) o tycker inte hästen de är lite obehaglit om man ha benet bekom sadeln för skänkeln hamnar ja liksom för långt bek tycker dom inte de är obehaglit när man skänlkar/driver  då?" vart står svaren på det? hittar bara där det står att någon gjort så…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Struten
0

#74 samma här de va däffö ja fråga:)

Peppe
0

sen tycker jag det är helt fel av er att kritisera tränaren! många skitduktiga tränare kan inte rida själva, finns ju en topptränare som aldrig ens suttit på en häst! man behöver ju inte vara dålig på att lära ut för det.det är ju olika, vissa kan inte rida men lära andra, sen finns det dom som kan rida men inte lära andra. jag har jättesvårt att lära andra för det är känsla för mig, jag kan inte säga exakt hur jag gör, det kommer naturligt och det går inte förklara.

Eve
0

#71 -Nej, skänkeln störde inte, eftersom att jag drev med sitsen. Eftersom att det var lite balanströning så var jag tvungen att sitta ordentligt, fast att benen låg så konstigt. Jag kan garantera att det inte förstörde nånting, snarare tvärtom

emsems
0

läs #46 och #49. om ni tänker att man flyttar bak foten och man faller fram, så tänk efter, är ni så stela? man håller den lodräta linjen. som sagt, läs vanmända och säg till om ni inte förstår.

#76. ja visst tränare kan vara bra på lära utan att fixa det själv, det finns alltid undantag. men i så fall aksnke du itne ka sätta dig upp på hästen? sprolla, hur som helst så blev det bara ifrågasättningar på hennes sits, men visst, hon kan absolut bara duktig ändå.

Struten
0

ja tro itne ja är så stel men ja är stel i höfterna typ  den vägen man går ner i spagat så om ja ska sätta bena långt bak så kommer ja falla fram om de är en rundare häst tro ja iafFundersam ingen aning har inte testat men de låter som att ja sku göra de

tessa
0

#68: Bara en liten fråga - om hästen går under lodplanet som du skriver på bilden, vad gör man för att hindra detta..? - ökad drivning..?

emsems
0

#79. testa! men det krävs lite träning innan det blir bra. många blir chokade när jag visat hur skänkeln ska ligga, men efter ett tag funkar det!

#80. nu svarar jag på någon annan fråga, men det kanske funkar ändå. att hästen går bakom lod så beror det ofta på att man "pillar" för mycket emd handen. testa att hålla helt stilla hand.

Struten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej nu ha ja lekt konstnär hära:D ne men klottra bara lite snabbt asså ska benet ligga bakom sadeln ungefär såhär när man tränar så asså som nedre delen av de här "benet" ligger eller längre bak/fram?(hoppas man fattar iaf lite av bildenHemlis

heorspawer
0

#81 men om hästen drar upp huvudet varge gång man håller handen helt stiolla…hur får man den att fortsätta gå bra då? förstår du hur jag menar?

heorspawer
0

Har haft jätte svårt med att hitta en bra tränare som passar både mig och plånboken…

tessa
0

#82: Tyvärr vet jag inte.. - min egna funderingar går åt andra hållet - kan uppleva att Yrla som är väldigt känslig och mjuk i munnen, nästan "dyker" med halsen och huvudet och "försvinner" allt för långt/lågt ner… - någon som förstår vad jag menar kanske? =) eller är detta ok, hellre gå i lägre än högre form? eftersom hon inte är i form (saknar kondition och framför allt muskler) och trots allt har lite kämpigt med orken..?

Ska kanske tillägga att jag ridit i nio år.. för ungefär lika många år sedan, så jag är minst sagt ringrostig ;)

SarahPeace
0

Här kommer ja me en fråga :  Hur mkt kostar det på ett UNGEFÄR att träna för tränare ?  vad är vanligaste priset vad är dyrt och billigt för en tränare att ta typ) , o om du tränar för tränare så hur mkt betalr du ?

Struten
0

vet inte riktigt de är mamma som gör upp priset me min tränare då de rä hennes kompis men ja tror de ligger nånstans från 100 upp till 3-400?

tessa
0

#86: En del träningar kostar 100 kr per gång på ridskolan har jag läst, - då det är små grupper i hoppning för instruktör och liknande. - man tränar varannan vecka, och kan man inte komma, får man fixa ersättare eller betala ändå. om jag förstått det hela rätt =)

Yrlas tidigare ägare erbjöd sig vid försäljningen att ge oss privatlektioner, en timme varannan vecka för 150 kr - och med tanke på att han bor ett antal mil härifrån så blir det i princip bara bensinpengar.. men han gör det för att han vill och tycker det vore roligt =)

Peppe
0

#78 jag har inga problem med det, jag påpekade bara att jag inte heller hittade det. ingen verkade ju bry sig om struten.

men som någon sa här tidigare så böjde hon igenom hästen tydligen. då kan det ju faktiskt se lite kul ut, och en bild är ett ögonblickverk, inget man kan dömma någon efter. ni vet ju inte heller hur hästen är. skulle vilja se er alla som klagar så mycket…så kunde vi andra få kommentera det.

Struten
0

hallå?#82 tänkte de stog i #58 att hon la din fot bakom sadeln va de typ sådär hon la den? (grymmt dålig bild o svårt att se men tänkte bara på ett ungefär) för ja skulle åxå behöva träna på att få benet att ligga rätt

heorspawer
0

#85 jag vet vad du menar min häst går ofta med huvudet väldigt högt och när han går ner på tygeln  går han ner alldeles för mycket..men jag tror att det handlar om träning han går lite bätre varge gång

Kratern
0

#76 Om du scrollar upp till #28 så ser du första kommentaren om ridläraren. Läs!

emsems
0

#82. nej nej, självklart ska skänkeln ligga i sadeln. det är svårt att få rätt sits utan en ordentlig dressyrsadel.

#83. varför slänger hästen upp huvudet och du inte stör den? rä det av lathet eller blir den orolig eller? svårt att säga utan att se hästen. testa att träna att rida den riktigt låg, så den vänjer sig att jobba i ordentlig form självmant. rid så att du leder ner hästen i låg form och sedan stilla, så fort hästen slänger upp skallen så tar du direkt ner den igen… åh, önskar att jag kunde komma och hjälpa dig..

#85. låt hästen då med lågt huvud, på detta sätt bygger hon om så hon får bättre muskler. hästar arbetar sig själva upp i en högre form när dom är redo för det. att tvinga hästen gå högre än den orkar gör bara att häten fuskar och du kommer få felaktiga muskler och spänningar i hästen.

#86. väldigt olika beroende på vad du har för tränare. jag har tränare för allt medllan 500kr/30min till 150 kr/45min. i dressyr alltså, i hopp brukar det vara billigare efterom att man ofta är flera.

Hoppas ni får lite tips nu!

Struten
0

ok:) men tänkte på va som stog i #58  Vrid om benet bakåt, så att du tar tag i bakre lårmuskeln och drar bakåt.. när jag hade dålig sits i början så fick jag överdriva det. camilla la mina ben bakom sadeln, för att jag skulle fästa muskelminnet där, då gorde det inget om jag gled framåt, för då satt jag som jag skulle

Peppe
0

#92 inte bara du som kommenterat tränaren. du skriver ju att hon kanske är bra på att lära ut. men många andra har oxå vart på henne. det är ju byebyesandy som vill ha kommentarer om sin sits, inte tränarens.

emsems
0

#94, jo precis, hon kanske la dom där, för att överdriva och för att man ska få in känslan.. finn ju många sådana knep, tex så kan man ju ibland rida med ridspö bakom armbågarna för att träna på att hålla armarna rätt, men du ska ju itne ha så sedan när du rider… hoppas du förstod. ska se om jag hittar en bild till.

Struten
0

ok men då tro ja vi båda menar samma sak de va de ja mena att man kan träna på att sitta så för att få in känslan men de va de ja undrade att om man skulle ha benet som på bilden när man sku träna de:P

emsems
0

http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=555589 lite bilder på duktiga ryttare från min klubb

emsems
0

#97. jaha, ok då förstår jag. du kan testa träna så för att få in känslan. har du en bra sadel så behöver du nog dock inte det.

Struten
0

jojo men de va just som du skrev i #96 för ja sku behöva träna lite på o få benet rätt placerat fö ja ha de lite fö långt fram om du nu misstolka innan för de va de ja menade då när ja sa att man faller fram om man sätter benet sådär bakom sadeln som när man sku träna för att fåå inn känslan eller va man nu ska säga för de borde ju bli lite så iaf om man är lite stel:P

Struten
0

ojj de där innlägget kom lite sent:) men jo ja tro sadeln är rätt bra de är en bates australia tro ja en dressyrsadel (vet inte riktigt har ingen egen häst utan har medryttar häst eller va man nu ska kalla de o ja ha inte så bra koll på va hon har  fö sadel:))

emsems
0

haha ja, nu vet vi iaf vad båda menar och jag tror vi förstår varandra! hahha lycka till!

Struten
0

jo nu kom vi överens:) jo ja ska testa de där ida kanske:)tack:P

LinneaG
0

#86 - ja betalar 140 kr för 40-60 min..

hjullan
0

#93 En duktig ryttare ska kunna sitta i en lodrät sits UTAN en ordentlig dressyrsadel.

emsems
0

#105. ja absolut, men om man inte är ordentligt tränad till att rida rätt så är en dressyrsadel det bäta sättet. en sadel som är gjord för att ge ryttaren bästa möjliga sits, är ju självklart det bästa valet, men så klart, du kan inte slänga upp vem som helst i en dressyrsadel och vänta sig stordåd.

däremot en hoppsadel hjälper dig ju till en sits som främjar hoppningen (3-punktssits), och gör därmed att det blir svårt att sitta bra i en lodrät sist.

NinaToy
0

#80 Man ska inte ha stilla hand. :P Man ska driva och plocka upp hästen, fast det är ju lättare att plocka upp än en häst som går med huvudet i himlen. :P

Ottino
0

#106 Om man är nybörjare tycker jag man ska börja i en vanlig allroundsadel annars blir man bortskämd från början och tappar sitsen direkt utan stöd.

#80 Klart man ska ha en stilla hand så fort hästen går rätt! Varför i allsin dar ska man plocka och störa hästens mun i onödan, då blir den ju bara förvirrad och vet inte alls vad du menar! Låt hästen vara ostörd när den gör rätt så lär den sig direkt.

Ottino
0

#76 Jag tycker visst att man får kritisera ridläraren om hon själv har valt att hoppa upp på hästen "för att visa hur det ska gå till". Tyckte inte att hennes sits var mycket att hurra för och något som jag skulle kopiera direkt.

hjullan
0

hurrar du inte emmi?

Peppe
0

jag har aldrig sagt att jag tycker hon rider vackert, men man behöver inte kritisera henne för det. hon kanske lär ut jättebra.

LinneaG
0

#109 - hon hoppade inte upp för att 'visa hur det går till', hon skulle prova hur han var,…

Älskar_hästar
0

Hoppas alla som skriver att dom tyckte ridlärarens sits var "dålig" har läst det här :
"Till er som inte tycker att hon ser ut att rida bra - Vad hon gör på bilderna är att hon tänjer hästen i sidorna för att sedan bli mjukare. hon är defenitivt inte hård i handen, men hon är väldigt noga med stöd på yttertygel. hon överdriver gärna hjälper i början för att hästen ska förstå vad hon menar, sedan minskar hon och gör mindre hjälper, allt för att undvika missförstånd."

Jag var ju med och fotografera och jag tyckte Kapzel , hästen gick jättefint och ridläraren inte alls var hård i handen , det kanske var jag som fångade lite dåliga kort bra .. (Fotografen)
Man ser ju inte allt på kort .
Säg bara inte till mej nu att jag inte kan ngt bara för jag är liten , hehe :P Jag var ju med ..

emsems
0

#108. tja det är väl åsikter som går isär. jag anser ju att det är bättre att lära sig ordentligt från början.

hjullan
0

#113. personligen så tycker jag hela den där taktiken är åt helvete. Man ska börja med så små hjälper som möjligt och öka på därefter, inte tvärtom. Tycker att det är en rejäl underskattning av hästen i annat fall. De känner av minsta rörelse man gör, men ignorerar det mesta om man gör på det sättet som beskrivs. Eftersom de inte får nån uppskattning för det de gör och tillåts inte att tänka själv.

emsems
0

#113, 115. diskussioner om olika sätt att komma till samma resultat, finns alltid. huvudsaken är väl att vi vill att hästen ska gå så bra som möjligt för att hålla bra och vara frisk, och att vi ska göra det på bästa sätt. jag tycker att alla sätt är bra utom dom dlåiga så att säga =). så länge ingen gör något orätt mot hästen så tycker jag att dom får göra vad dom vill.

jag hade personligen lärt upp mig i engelska skolan och tyckte det var enda sättet, men nu efter att ha ridit för "riktiga" dressyrfolk, som bla tävlat gran prix så har jag ändrat min uppfattning.

hjullan
0

116. huvudsaken är inte bara att hästen ska hålla o vara frisk. det allra viktigaste för mig är att hästen trivs med sin uppgift och förstår det man kräver av den.. Ingen fysisk träning kan kompensera ett trasigt psyke.

horspawer
0

Tack ems!! du har hjälpt mig mycket var rädd att det var fel att hästen gick med huvet för långt ner men det känns fel att dra upp det och jag märker skilnad varge gång tar han ner huvudet lite mindre…            ja synd du värkar kuna mycketGlad

emsems
0

#117. självklart skall hästen tycka om sitt arbete. utan en engagerad häst så kommer man ingenvart i in ridning. men det antog jag att du förstod.

#118. jag är bara glad att kunna hjälpa till! du får komma upp till umeå så kan jag hjälpa dig ;) . Precis låt den hålla hucudet lågt, men självklart finns det ju gränser därmed, den behöver ju inte ha huvudet mellan fötterna haha =) men låt hästen gå lågt och bygga upp sig ordentligt =) hoppas det funkar för dig!

tessa
0

hmm.. Jag ställde en fråga om detta med att hästen kan gå under lodplanet (inlägg #80) och ville veta lite om mer om detta..

jag (?) har fått svar som handlar huruvida handen ska vara stilla eller inte, men handen min är inte direkt något problem då min Yrla är oerhört känslig i munnen, - jag upplever det (nu i början iaf) som att gör jag rätt, går hon rätt men blir jag på något sätt hård i hand eller "krånglar", reagerar hon också direkt på detta.

Min tanke kring det hela är att jag upplever henne som gå väldigt lågt, och om detta var ok.. och om inte, vad jag kunde göra åt det. sedan tror jag inte att hon går under lodplanet, men tänkte att det hela kanske ändå på sätt och vis hänger ihop, inom samma kategori.

Kan försöka få någta foton då jag rider, kanske skulle hjälpa.

emsems
0

Tessa- förstod inte riktigt vad du undrar, men det gör inget om hon går lågt med huvudet, precis som jag svarat till andra tidigare. att "lyfta upp huvudet" är ingen idé för då arbetar hästen fel. det är bra att hon går i låg form så hon lär sig att arbeta rätt och ed rätt muskler. att hon går lågt, och du håller en rtkigt stilla hand (speciellt om du har en känslig häst) så hon går lågt och avslappnat, är bästa vägen till framgång.

bakom lod är ju alltså när nosen är inböjd, istället för att hela nosväggen är en rak linje från marken. hoppas du förstår.

visa gärna bilder och berätta vad du undrar så ska jag försöka hjälpa dig så gott det går!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.