Få galopp på travare!
Hejsan
Jag rider en fd travare sedan i maj, och när man är ute och rider så går det jättebra att galoppera, han har liksom lärt sig vilka ställen vi galopperar på.. Men han kan tydligen inte galoppskänkeln ändå, för jag får aldrig galopp på han i paddoken. Nån som har nått tips hur man kan få en fd travare att galoppera? Han är förresten en Nordis på 16 år, men grymt pigg.
Det är jag och han på kortet, hihi :)

Massa tempoväxlingar :D
dvs trav,galopp.trav.skritt,trav,galopp,trav osv

För det första måste han vara stark nog. Då är det tempoväxlingar, skolor och klättring som gäller. För det andra måste du göra rätt. Galopp fattas bäst med vikten/höften, inte med skänkeln. Och för det tredje tar det tid och mycket tålamod att lära en travare att galoppera. Fortsätt bara öva, gärna med tränares hjälp, så kommer det en vacker dag. Bommar kan hjälpa, likaså en skänkelvikning innan fattning.

Hmm, jo det vore ju bra förutom att han kan ingenting om det där.. Han kan skritt o trav, och galopp ute i skogen bara. Och göra halt när man rycker lite i munnen. Han är ganska hård i munnen, och kan hoppa litegrann, vi har hopat 70 cm. Men han kan ingenting i dressyr, varken böja på nacken eller gå skänkelvikning.. Så därför är det lite svårt..
Mangis: Detta med skänkelvikning innan fattning har jag aldrig hört, hur hjälper det till? *nyfiken* Kanske korkade frågor men åt vilket håll ska man göra skänkelvikning för vilken galopp? På rakt spår eller över diagonalen?

men kolla här, min häst är också en fd travare och hon vill inte heller galopera i paddocken, men det är för att hon tycker att hon är för lång och inte får plats att sträcka ut i paddocken. vet ju inte riktigt hur stor din häst är ioch så men endå, kanske är därför? (:

Tessa, lättaste sättet att lära en häst att "komma in" i skäönkelvikning är att man i svängen ut från kortsidan på paddocken/ridhuset är att man bibehåller tanken om att den ska vara ställd innåt, dvs böjd "bananhäst" om du är med på min tanke. Alltså är det då lättare att försöka ha kvar hästen i den delen längs med långsidan. Den behöver ett stöd från staketet/väggen för att inte "trilla ut" ur det du har börjat på. Tänk på att ha stöd på yttern, innertygellite tillbaka mot låret, innerskänkel lite bak och ytterskänkel i normalt läge., precis som när du har hästen på böjt spår på kortsidan. Ta inte hela långsidan till att börja med så att hästen ser allt positivt. Börja med det i skritt, för att sedan övergå till trav när det "sitter". Skänkelvikning i galopp är det svåraste.
Jag har haft hand om en travare på 1,76 som inte kunde galoppera ute, men i paddock/ridhus. Fick honom att tillochmed göra ett galoppombyte till hans bästa sida. Jag är inte mer än 1,54 lång, kan jag ju meddela och kunde fixa det.
#6: tack så jättemycket för ditt utförliga svar.. som jag, när jag läser det tolkar det som en förklaring till skänkelvikning.. hmm eller..? *en smula förvirrad - och trött*
min Kluring var till det mangis skrev i sitt inlägg ang. hjälp till galoppfattning: "Bommar kan hjälpa, likaså en skänkelvikning innan fattning".
Då började jag fundera på hur man gör detta rent praktiskt och hur man kan få hjälp av en skänkelvikning.. =) Alltså hjälp till en galoppfattning.

Ja, Tessa, du hade rätt tanke bakom mitt svar. Det är en enkel förklaring till skänkelvikning om hästen inte kan skänkelvikning sedan tidigare. Jag har själv ridit till den travaren jag hade hand om som jag nämnde i mitt förra inlägg och han kunde bara grunderna innan dess.
En annan tanke när det gäller hjälp till galoppfattning är att ligga på en volt så man har kortsidan till hjälp. Sedan strax innan man "går ut" på långsidan lägger man galoppskänkel för att få mer rätt galopp. Förslag 2 är att man travar lungt in mot kortsidan, fortsätter genom kortsidan för att precis innan utgång till långsidan ställa hästen utåt när man ger galoppskänkel. Dessa har jag själv fått göra när vi har ridit in/till ponnier och hästar i familjen.

Vet också att det är lättare att hjälpa hästen att fatta galopp genom att hppa ett hinder oinnan;)

Det är ju kanske inte smart att låta honom galoppera på de ställena han vill.. :/ Då får han ju sin vilja igenom och inte du

Tessa: fick den hjälpen av en av mina tränare när Mangis slog upp huvudet i fattningen. Om du ska fatta höger galopp kan du rida i höger varv, rida in vid t.ex. A och sedan flytta hästen för inner skänkel ut mot långsidan (du skär av hörnet men kommer ut i samma varv). Hästen flyttar ju in bakbenet framför sig och blir förhoppningsvis dessutom lite mer lösgjord inför fattningen, som görs på spåret. Gör man skänkelvikningen med hästen lite böjd från rörelseriktningen med stödet på yttertygeln kan det ju hjälpa ytterligare inför fattningen.
Jag har läst att det hjälper om du hoppar ett hinder och lägger till "fattningen" precis innan hästen landar. dfet m¨åste ju då vara ett hinder som är såpass högt att hästen hoppar och inte bara travar över.
En annan sak jag hört/läst är att du kan försöka fatta fel galopp på volten, det ska vissta vara lättare för travara e att galoppera i fel varv om du förstår med, då krävs det inte lika mtk av hästen i form av böjning m.m.

Gör en övertydlig galoppfattning de gånger då han råkar hamna i galopp, och på de ställen där ni brukar galoppera.
Förresten, låt bli att galoppera en längre bit av din galoppsträcka, och gör sedan en galoppfattning senare på den sträckan. Så att han inte gör saker för att ni brukar göra det, utan för att du säger det, och just i det läget vill han säkert galoppera och förstår lättare vad du menar när du lägger till skänkeln.
Börja göra galoppfattningar ute, kanske är han inte tillräckligt stark för paddocken?
då jag rider på travarna så bruka vi driva fram dom i backarna
Man kan också lägga in ordet "galopp" varje gång precis när han fattar så kan man använda sig av det i paddocken efter ett tag, när hästen förstår vad man menar. Annars är det markarbete (mycket sidvärtsrörelser åt båda hållen) som gäller ett tag innan han är stark nog att klara galoppen i paddock.

Ridtravare har ofta lättare att fatta galopp från skritt än från trav. Det är mitt tips :)
Testa att fatta galopp från skritt. Det brukar jag få göra med Amor ibland. :)

Hästen måste ju ha bra muskler också för att kunna bära sig i galoppen. Våran ridtravare kan galoppera men vi får inte galoppera med han med oss på förrän han går helt rent i form i både skritt och trav, för att han ska kunna bygga upp sina ryggmuskler, sen är vi på uteritt 3 dgr i veckan och galopperar lite också, han kan galopp skänkeln och så , och ibland så brukar vi släppa han lös i paddocken och smacka lite på han. Det tkr han är jätte kul, då bockar hanå brallar, och då galopperar han samtidigt också :)