OT: Hundvakt
Andra dagen som hundvakt lider mot sitt slut. Fram till den 10 juni har jag nu hand om en snart tvåårig rottispojke vid namn Zeus. Känns ganska sjukt, jag som har noll hunvana bor plötsligt med en monster-hund. Har börjar få skavsår i händerna av kopplet, han är ett jävla muskelpaket och drar mer än gärna iväg när något luktar gott eller är spännande. En annan sak som redan känns rejält är också att
han behöver minst tre timmar promenad om dagen, och jag går väl typ en halvtimmesrunda själv annars. Benmusklerna är något trötta.
Tänkte bara dela med mig av detta, många av er har ju hundar själva verkar det som.

Ja, nu är ju just rottis INTE min favvo-ras efter mycket dåliga erfarenheter :( Men skoj att vara hundvakt iaf :)
Men ingen hund behöver tre timmars promenad, de behöver bli trött mentalt. Min hund skulle kunna springa två mil sen vila i fem minuter för att få tillbaka all energi igen :) Fast det är ju trevligt med prommisar oxå ;)
*** Kärleken övervinner allt ***
Nej, jag gillar inte heller rottisar sådär övermycket, men vad gör man inte för sina vänner?
Jo, men han blir ju lite mentalt stimulerad under promenaderna, alla lukter och hundar han stöter på och sådär…Om inte annat så är det inte fel att gå så mycket. Känns dessutom säkrast att göra som ägarna säger.
Nåt tips på annat jag kan göra för att stimulera honom mentalt? Just nu ligger han mest och sover när vi inte är ute och går, sen leker vi kanske en halvtimme om dagen också men annars är han rätt seg.

Gömma godis funkar ju alltid =) Man vill väl inte lägga ner hur mycket tid som helst när man är hundvakt… Men göm godis/torrfoder som han får söka upp. Fyll en ½l pet-flaska med torrisar som han kan få kämpa med ett tag…
Äsch, jag vet inte, haha!
Lycka till. Han var ju väldigt söt trots sin ras ;)
Hehe, well, det gjode de i tomma toarullar när han var mindre, och idag hittade han en sådan på toa som han slaktade och spred ut över heeela lägenheten *suck*
Well, jag blir ju här en månad, så jag antar att jag kommer behöva göra något med honom mer än dessa promenader och leka med bitdäcksleksaken.
Haha, sprider dom inte ut torrisarna över hela golvet då?
Fotot är från isommras, så nu är han ju ganska mycket större och muskligare.

Sprider ut?? De äter garanterat upp dom ;)
Nått som underlättar då du ska gå med honom är att du gör en liten grimma utav kopplet :)

Cykla me honom! =)

cykla brukar jag också göra med min labbe men den gången hon såg en katt då du ! xD Asså jag flög kändes de som xD
höh, tror inte jag cyklar med honom om han drar som en tok bara vi går.. känns som livsfara

Simma =) Har du ingen liten sjö han kan plaska i, det blir han garanterat trött av ;)
det finns en damm här i närheten ;)

Ja, låt han simma lite där, kasta ut en flytande boll eller nåt som han får simma efter :-)
#6 då blir det ju som en halti.. jättegrovt, och då måste man vara jätteförsiktig.. skulle jag inte våga om det inte var min hund iaf.
Helena
nej då det gör inte alls ont :) jag bruka göra sådär på mina kompisars hundar då jag blir less på att dom hela tiden drar ikopplet.. sen så vet jag faktist vad jag gör då vi har haft en ganska stor uppfödar kennel på jakt hundar ;)
"Grimman" ska inte sitta åt sådär jätte hårt. jag trär bara runt den lite löst. och det har funkat utmärkt!
Jag har även provat det på en utav mina mosters hundar ( Draghund ) och det funka super! den slutade och dra på en gång!

kasta ut ett gäng godisar i gräset, se till så att han luktar att du har kastat dem i gräset. sedan får han nosa sig till dem.
hugin älskade det.
#14 Man gör som man vill, men jag hade inte vågat. Bättre med sele isf.
Helena
Jo helt klart :) faaast jag bojkottar selen då våra hundar alltid kröp ur dom ^^ haha
Någonting som hundar brukar uppskatta och som även är bra för benen är s.k. "korvträd". Skiva en varmkorv (går lika bra med köttbullar eller någonting annat smaskens som hunden gillar), sätt bitarna på olika ställen i trädet (max så att hunden når när den står på bakbenen och lutar framtassarna mot trädstammen). Välj ut ett lite större träd, kanske till och med ett som har grenar som börjar långt ned? Då blir hunden tvungen att använda luktsinnet för att känna var korven/godiset är någonstans. Dessutom tränas bakbensmusklerna och ryggen!
Det älskar min lilleman. :)

hmm titta på ceasar millan på tv4 plus om hur du får promenaderna lite lugnare. man ska inte behöva få skavsår tycker jag! =)
Vad har du för halsband på voffen? Strypkoppel är ju bra så ska det sitta långt fram. Då får man mer kontroll på hunden och den drar inte. Alla proffstränare (även cesar som #19 nämnde) gör så.
Dessutom måste jag påstå att han är gudomlig!!!! Jag älskar rottisar och alla andra biffar! Jag och brorsan vill skaffa en snarast möjligt!!

Ett tips är att inte låta honom gå med dig…du ska bestämma, ha inte dragkamp med honom det stärker bara hans nackmuskler ännu mer, ryck en gång ordentligt i stället när han drar, det gör bättre effekt. Du ska få honom att följa dig….vänt oväntat helöa tiden och hoppa lite och plocka upp hans uppmärksamhet…han kommer glömma och dra, han kommer hålla fokus på dig istället …undrar när hon vänder nästa gång…tar tid innan dom hajar det ordentligt men träna på.
Jag skulle undvika allt va grimmor och selar heter, det är bara ett sätt att komma undan det igentliga problemet.
Jag vet att det måste vara jättetufft att passa en sån stor hund särsklit när man inte är hundvan.
Men lycka till

Håller med #21 i allt :)
Hehe, tack för alla svar. Dock ser jag redan på Cesar, och försöker göra allt som han gör det när samma problem uppstår. Det är bara svårt när hunden är ouppfostrad, man själv inte har nån direkt hundvana och sådär.
Våra promenader går generellt bra, jag brukar kunna ha honom på långt koppel och att han inte drar. Dragpromblemen uppstår vid situationer som att han får syn på andra hundar eller kastar sig mot ett träd som luktar gott. Då rycker jag till en gång rejält, så fattar han i två sekunder sen får jag rycka till igen och igen. Jag segdrar inte, utan "snappar" till, men när han är fokuserad på nåt lyssnar han knappt på det. Tyvärr. Vi har lite att träna på.
Jag kan inte heller ha honom lös ute, och vi har ingen trädgård, så mycket som man hade velat träna kan man inte. Får väl gå ner till hundrastgården när ingen är där och testa lite av det ni tipsat om.