Hästar och järnvägsspår
Som de flesta förmodligen redan vet är järnvägsskenor ofta strömförande:
- På elektrifierade järnvägar är den ena rälen (skenan) återgångsledare.
- På signalreglerade järnvägssträckor finns en signalström mellan rälerna.
Nu har jag hört berättas att hästar ibland fått ganska kraftiga stötar i samband med att spår har korsats, då hästskorna bidragit till att skapa bättre kontakt med rälen. Är det någon här som själv varit med om detta eller känner till något fall?

Va??? Är det sant??? Än luftledningarna då? Går inte strömmen där?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Ja, nu låter det som om du pratar om spårväg? Järnväg är väl inte strömförande? Eller är jag helt ute och cyklar nu?!
I ett vägguttag sticker du in en propp med två stift, för att det ska bli en krets, men över järnvägsspåren finns bara en ledning. Den motsvarar det ena hålet i väggen. Rälsen motsvarar det det andra hålet i väggen.
I ledningen ovanför spåren är det 15 000 V och i de vanligtvis tre ledningarna i toppen på stolparna är det 22 000 Volt. I rälsen går återledningen.
Emellertid går det även svag ström mellan rälerna. Signalerna fungerar så att när ett tåg kommer på en sträcka kortsluts denna strömkrets av tågets hjul eftersom de är av järn. Vill det sig illa skulle en häst samtidigt kunna trampa på båda rälerna och därigenom kortsluta signalströmmen.
#2 Spårvägar sällan någon signalström mellan rälerna. Där löser man ofta signaleringen. Tunnelbanan, som i princip är en förväxt spårväg, har dock ett säkerhetssystem grundat på kortslutning av en strömkrets mellan rälerna, men det har inte mycket gemensamt med järnvägens system.

Nej du, nu verkar det mysko. Om något så är rälsen "jord" eller nolla. Mycket liten chans att du skulle få någon form av ledning mellan de två spåren. I så fall bör du vara tillräckligt nära ledaren (tåget) för att den i sig ska vara faran. Men hör ganska tydligt när tåget kommer tycker jag…
Aldrig nånsin hört talas om eller upplevt. låter lite konstigt.

Vad är rälerna??
Tunnelbanan har väl sin strömskena helt öppen parallellt med spåren?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Låter konstigt, men jag rider å andra sidan inte över järnvägsspår heller så jag behöver kanske inte oro mig =)
*** Kärleken övervinner allt ***
har varken hört om detta eller upplevt det, dom flesta platser i norge får togen elen från vajer i lufte och inte rälsen, medan tbanan i norge går fortfarande på strömförande skenor på mark många platser
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

nej jag har inte varit med om det, däremot fastnade en shettis men hoven emellan rälsen/kanten när han skulle över. alla går alltid med sina hästar vid sidan om för att inte fastna, men just den gången skulle hon gå där eftersom hästen ska köras in och då måste gå där och självklart fastnar han. gick dock bra, kom loss efter ett par sekunder bara men man hann ju bli rädd
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#7 Tunnelbanan! Tack! Visste att det fanns ngn stömförande via marken, men hade glömt t-banan. Man bor verkligen i en småstad…
#7 Rälerna är de skenor som tågen går på. Man skiljer vid järnvägen mellan S-rälen och I-rälen. Så här skriver Banverket i skriften "Järnvägens elanläggningar":
"Spåret ingår som en del av strömmens returkrets för både BT-systemet och AT-systemet. Blir det avbrott i returströmskretsen så kan en farlig spänning bildas över avbrottsstället. Vid spårarbeten måste därför strömmen ledas förbi avbrottsstället innan räl kapas eller rälsskarvjärn lossas. Driftjordningar, som är en förbindelse mellan räl och återledning för returströmmen, är anslutna till räl och får inte brytas innan en ledare monterats över avbrottsstället."
"Returströmmen från loken medför att S-rälen blir spänningsförande i förhållande till omgivande mark."
#9 Vi talar om två olika strömkretsar. Sverige och Norge har samma system för kontaktledningen. Svenska lok kör utan problem in i Norge och norska går in i Sverige.
Strömkretsen mellan rälerna är en svagström, som påverkar bommar och signaler; den har inte med drivningen att göra. När ett tåg kommer in på en spårledning (ett separat spåravsnitt med ström mellan rälerna) fälls bommar och signaler går till "stopp" bakom tåget.
Denna signalström lär hästar uppleva som obehaglig, om de samtidigt trampar på båda rälerna. Det var därför jag undrade om någon hade erfarenhet av detta.
#10 Det är ett problem att hästar lätt fastnar på övergångar, men det är svårt att lösa, eftersom det på insidan av rälerna måste finnas tillräckligt utrymme för hjulflänsarna.