Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1038 ggr
Mariaairam
0

När två föl blev ett..

Hej,
I måndags alltså den 15 maj fölade ett av stona i stallet. Peggys föl blev ett sto! Dock så fölade hon ca 14 dagar för tidigt, hon var beräknad till den 26:e maj. Sedan på natten till tisdagen fölade även det andra stoet, Pilan. Hon fick också ett sto som föddes 10 dagar för sent, hon skulle haa fölat den 2:e maj. Men allt gick bra och jag blev jätteglad när jag fick reda på att båda stona hade fölat! På tisdagen åkte jag till stallet, kameran var laddad! ;)  Peggys föl, Ametista Troll, var ganska så nyfiken och vi fick komma ganska nära. Pilan däremot gick bara ifrån oss.. :P
Vi red de andra hästarna och sen skulle vi hjälpa Anette att ta in fölstona, och det gick bra! :)
Idag när jag var i skolan hade Anette ringt till mig, när jag kom hem ringde jag till henne. Det hon hade att säga var inte kul att höra.. Jag blev ledsen, men jag började inte att gråta, jag blev typ stum och kunde inte säga så mycket.. :/  I morse när hästarna släpptes ut så skulle de gå tillsammans, och det var ett tag sen sist. De hade börjat trava omkring lite, men inte mer.. Helt plötsligt låg Peggys föl på marken, orörlig. Hon hade blod som rann ut näsborrarna, men hon levde fortfarande. Antagligen så blev hon sparkad på huvudet utav en av de andra hästarna.. :( Anette ringde veterinären men när hon kom tillbaka ut var hon död.. Jag tycker så synd om dem, om Anette och om Peggy och fölet. :'(  Det hände vid sjutiden i morse och Peggy har stått där vid hennes sida hela dagen. När jag skriver det här kan jag inte sluta gråta, jag tycker så himla synd om henne, ord kan inte beskriva. Stakars, stakars, älskade Peggy <3

Vila i frid, Ametista Troll

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f7b09b24-6b68-4552-90a0-a8cdd4f01282&Filename=Peggy, Pilan föl & Skolan 017.JPG)

LinneaG
0

Usch va hemskt! Så tråkigt att sånt händer! Hemskt för stot!

Vi ska antagligen ha föl nästa sommar och då kommer stot och fölet få gå själva i minst 1 månad.

gejsa
0

Usch vad grymt. Men jag skulle aldrig sätta ihop föl och sto med andra hästar så pass snabbt. Tyvärr är det ett ögonblicksverk.

Mariaairam
0

Nae, visst inte. Men stona där har alltid gått tillsammans med de andra hästarna när de fått föl. Tyvärr hade de gått i olika hagar en tid nu. O tyvärr blev det lite uppståndelse, kanske hade det varit bättre om de gått tsm hela tiden. :(

Marija
0

Hemskt, lider med dej Ledsen

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Peppe
0

Fy vad hemskt!

men måste ändå säga att ni kan ju anmäla er till ammajouren! finns säkert nåt föl som mist sin mamma som behöver en ny! så kanske ni räddar ett annat liv istället =) självklart frivilligt men tänkte iaf tala om det så ni vet

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mariaairam
0

#5 Tack för tipset, men det är redan gjort! ;) Skulle vara bra om Peggy fick vara mamma ändå! :)

eamus
0

;(

tezzie
0

Beklagar :(

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

Stackars människor!

PimTheGreat
0

men åhhh….Gråter…så trist kring de små fölen…. nu detta dött och Wilmas lilla föl som inte mår så bra….. det knyter sig i magen på mig fast jag inte träffat nåt av fölen….

mazze
0

:( Det var oerhört tragiskt! Men jag hade aldrig släppt in stona till varandra om de hade varit ifrån varandra en tid. Sen så tycker jag att det är oerhört viktigt att sto och föl får knyta an till varandra de första veckorna.

Mariaairam
0

#11 Va`? Vad menar du?

Molla
0

Usch det är så hemskt! Förra året dog ett av våra föl på liknande sätt. Man får se det som en stor olyckshändelse, säkert ville bara stot varna eller få bort det andra stoet och den lilla kom imellan. Hoppas att mamman mår bra efter omständigheterna!

Mariaairam
0

#13 Ja, det är hemskt.. :( Fast jag tror inte att det var stoet som sparkade, troligen ngn av de andra.. :/

Till alla er som säger att de borde ha gått ensamma en längre tid:
Tror ni att fölet skulle klara sig bättre om det blev sparkat på liknande sätt när det var 1 månad? Skulle inte tro det.. Antagligen skulle det ha blivit värre om de hade varit ifrån varandra längre. De blev glada över att vara tillsammans igen och de började springa lite..

gejsa
0

Ett nyfött föl är mer känslig och så står det med vingliga ben. Ett föl som är över en månad rör sig fortare och förstår att man ska flytta på sig. Men visst kan det även hända ett föl på en månad. Men det är oftast när dom är nyfödda som sånt här händer.

Min granne en bit bort släppte in föl och sto i ridhuset. Tog in ett annat snällt sto. För att dom skulle träffas. Fölet var inte ett dygn ens. Mamma sto sparkade mot det andra stoet för att hon inte ville att stoet skulle komma för nära. Och då stog givetvis fölet bredvid. Så hon sparkade sitt egna föl. Det bröt benet så dom var tvungna att åka och avliva fölet. Hade det varit lite äldre hade det säkert inte stått så nära sin mamma. Dom är ju lite mer alerta ju äldre dom blir.

Molla
0

Våran Darling var 4 månader när hon blev sparkad och dog. Dom hästarna hade stått tillsammans  flera månader i samma hage. Så vad som hände kan man ju bara spekulera kring. Synd att sparken tog så illa bara!!!