Foderexpert utlåtande, tack ;)
Jag ska resa bort i 5 dagar o mina föräldrar ska ha hand om Nisse o hon kommer därmed vila.
Hon har gått på 8 dl kraft nu när jag ridit nästan varje dag.
Kan jag gå ner till 5 dl när hon ska stå i 5 dagar då?
tacksam för snabbt svar
/elin
/Elin

Har han mycket gräs i hagen och står ute dygnet runt så tycker jag inte han behöver något krafft alls. :P Men om han är inne så minska ner till 4 dl. ;)

Jag har ju sagt detsamma. Att hon antagligen inte ens behöver någon dl även när du rider. Isf är hon väldigt svårfödd fjording om du måste ge så mycket sommartid.
Tänker inte ta bort all mat förstår ni.
/Elin

Men varför fråga oss här då elin? Du bryr dig ju inte om vad man skriver när det gäller fodret.
Men ta det inte så ! :-(
Jag ville höra om ni tyckte de va en lagom mängd o minska så mkt.
/Elin

Nej, jag tar det inte så särskilt men jag tyckte att du verkade göra det. Vi svarade att vi tyckte att hon inte behövde något nu när hon går på betet. Då sa du att du inte tar bort något förstår ni…
Hon kommer säkert bara att bli tjock när hon inte rids och får ändå kraftfoder. Jag tycker nog att det räcker med bara 1-2 dl tillsammans med mineraler och vad du ger mer.
okeey, då gör vi så
/Elin

Bra! För min fjording som är lättfödd har blivit så fet nu så det är synd om henne snart. Men ställa henne själv i en grushage är omöjligt. Hon behöver ju äta gräs för att stabilicera sin mage också. Hon blir ju dålig av hö vintertid. Hon får bara hö inne nu när vi ställer in dom för natten.
Du skulle väl ställa ut henne snart också? Då ska hon väl vara fin i kroppen.
Ha så skönt på din resa. Så hörs vi.
Och ja gkommer med en avvikande åsikt… Är det inte mer än 5 dagar vi pratar om så ser jag ingen anledning alls att förändra foderstaten.
Hästens tarmflora är "inställd" på den mat den är van att få. Det tar ca 3 veckor att förändra tarmfloran. Att göra två förändringar i fodergivan inom en vecka gör bara att man skapar ett onödigt kaos i tarmfloran.
Hästen blir inte fet av att inte ridas i 5 dagar på den foderstaten. Låt du det vara som det är nu, medan du åker bort!
håller nog med anna.lundin där, faktiskt.. Kan inte så mkt om foder, men rör det sig om så lite verkar det inte lönt..
oj oj, nu kanske jag är van andra hästar än ni diskuterar här, men man ska absolut inte ge samma foder under en vila. möjligtvis under en dag, men inte mer. har ni hört talas om vad man kallar "måndags-sjukan" (en häst som fått gå regelbundet, och sedan vila med samma mat). kan leda till korsförlamning och masa annat.
nu vet jag inte om fjordingar är mindre känsliga, men jag skulle ta bort all mat, eller bara typ 1 dl, om hon blir leden när dom andra får och inte hon.

Man ska alltid sänka lite vid vila. Sedan tyckte jag att hon skulle få det hela tiden det lilla som jag skrev. Det är alldeles för mycket för en lättfödd fjording. Det är skillnad det.

Det är skillnad på att ta bort och lägga dit olika foder inte att sänka lite.
FRAM MED GROVFODRET!!!! VARFÖR ÄR FOLK SÅ RÄDDA FÖR ATT GE SINA HÄSTAR ETT BRA HÖ MED BRA VÄRDEN?? ÄR DET BÄTTRE MED HALM OCH NÅGRA HINKAR HAVRE?
absolut håller jag med, men det var ju inte riktgt det som var i diskusionen…
ilsken: varför ska jag ge min häst hö mitt i sommarn? :S
/Elin

#14# Ingen som har pratat om hö eller hövärden i denna tråd. Tycker förresten att du ska byta namn. Det låter inget trevligt. Såvida du inte alltid är ilsken jämt förstås. *ler*

#9 … Man ska absolut inte ha samma foderstat om hästen går och sedan vilar… Man ska minska ner.
Fast… nu har energin i gräset minskat väldigt… ilsken: vissa hästar/ponnyer har lätt för att få fång…

hur kunde jag gissa att man skulle hitta dig här gejsa

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#19# Ja, kan du tänka dig. *ler* Fast å ena sidan finns jag nästan överallt ju. Gillar att hänga med lite.

ja men just foder, det verkar du ju gilla ;)

Ja, det gillar jag faktist. Du ser mig aldrig kommentera en ridstil eller ridning. För det tycker jag andra kan göra bättre.
#18: men att ändra foderstaten tillfälligt - pratar vi om längre vila eller bara en dag - ett par dagar?

Ja, du behöver ju inte hålla på och ändra för några dagar. Men jag tyckte ju tex att Elin gav för mycket fast hon red.
Men står någon häst och är halt tex konvalecent så borde man gå ner i energi alltså mj:n.

vihar en d-ponny i vårt stall som är otroligt fet (rullar fram) och nu när ägaren var i norge fick hon trots att hon bara gick i hagen i 1 vecka 1,5kg havre, 8 dl betfor, 3,5kg hö av bra värden. hon lär ju aldrig gå ner i vikt. sen kan ju tilläggas att hon har mycket problem med kolik, men ägaren är lite koko och lyssnar inte någon som säger att hon får för mycket. när hon rids får hon 2.25kg havre, 8 dl betfor. och hon rids inte hårt.

Om man ger mycket hö så får dom mindre risk att få kolik. Då får tarmen jobba.

ja säg det till henne…många som vart på henne ,men hon tycker hon har helt rätt.

Stackars häst.

mm…hon mår inte bra…går ut vid 11 vanligtvis, för "hon måste ju borstas i 2 timmar först", sen in igen vid 4. täcke har hon hela sommaren och ibland upp till 3 på vintern. fatta att vi har bråkat :) *ler*

Ännu mer stackars häst. burr

#25 Stackars häst! Mer hö, mindre kraft. Skulle min få den kraftfodergivan skulle jag ligga i backen flera ggr om dagen.

mm, men vad kan man göra? det är ju hennes häst och hon är helt övertygad om att hon tar hand om henne på bästa sätt..

Verkar ju lustigt att hon inte lyssnar när fler är på henne. Hade det varit i mitt stall hade jag vägrat att ge så mycket och hade hon inte lyssnat hade hon nog fått flyttat. För så länge hästarna står i min vård ska inga hästar må dåligt iaf.

Det är ju det som är så jobbigt att dom inte vill förstå. Men det viktigaste är ändå att man har ifrågasatt varför så man inte bara står o ser på.

mm stallägarna har funderat på å slänga ut henne, hon har redan blivit utslängd från ett tidigare stall, men det är av annan anledning. dom kan inget om hästar så dom vet inte hur det är. svårt att förklara, vårat stall e lite skumt. stallägaren har ju inte häst så dom äldre i stallet sätter sina egna regler. men jag ska byta stall snart.

Ja, det skulle jag också göra om jag var dig. Vara inackorderad hos någon som inte kan något om hästar låter lite ruskigt! Tänk om hästen blir sjuk. Ser dom det då?
#36. du det kan jag svara på åt henne gejsa.. Det suger jullanjuver, precis som anders! Vi straffa han genom att klippa bort grindarna som vi köpt när vi drog därifrån ..

nä men vi är ganska många i stallet. 10st rättare sagt. tyvärr är inte platsen ledig än, en häst skulle säljas därifrån men den fick kotledsinflammation och då kan dom ju inte sälja den…

Vad då! Hade ni sönder grindar för honom? Hade ni köpt handtagen själva eller? Isf hade ni väl kunnat ta bort dom och ta med dom när ni gick.
Nee vi hade inte sönder nånting.. vi hade köpt handtagen, o det va precis det vi gjorde.. tog dom med oss. vi har ju inte lust att bjuda honom på nånting när han tog mer i hyra av oss än alla andra.

Ok, då förstår jag. Hade nog gjort samma sak faktist.