har markerat med rött på ett djur som är överallt på henne. stod och kikade efter löss, men jag vet inte riktigt hur de ser ut. då såg jag dessa flygfän.
är det knott?

Såg ju väldigt angripet ut för att vara knott =(
*** Kärleken övervinner allt ***

hon har kliat sig.
hur ser det ut om hästen har löss+
Ser inte hur flugan ser ut, men det kan inte vara älgflugor eller nåt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Skabb??
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tror mer på pälsätare. Medel för det finns på Granngården.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#5 älgflugor är väl såna stora saker som bits o man blir inte av med dem? dessa ser mer ut som bananflugor!
#7 etotal?

#8 Precis! 
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
så såg Kefir ut ett tag o jag pudrade etotal och det hjälpte…tror det var pälsätare..

får väl ta o skaffa det då.
Fast etotal ska inte hjälpa längre har jag hört då de har tagit bort den ingrediensen som tog död på krypen. Switch kan funka dock, samt champonering med lusschampoo (för hundar).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
knott är ju små rackare dom brukar bita oftast under magen panna o krypa ner i mankanten för bitas, ingen har blivit så där dan av knott, din kanske är känslig för knott? Vet inte alls vad pälsätare är för monster non som har bra bild på dom rackarna?

smittar de från häst till häst förresten?
träffade hon med fjordingarna, den gamla hästen har med problem med dem på våren fram till midsommar ungefär. hon kliar av sin man berättade hon.

Oj som det såg ut idag!!

mm eller hur! vet inte vad jag ska hitta på med det hela…
#14 Kan göra. Väldigt ovanligt dock, då de helst håller sig till värddjuret. Men är det några hästar som är väääldigt närgågna så kan ju oturen finnas att några skuttar över.
Sylgja fick ju pälsätare i vintras när hon kom, och trots att de är nästan 10 hästar i hagen så var det ingen annan som fick dem. Och hon har ändå ett flertal klikompisar ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det är inte fukt-sol eksem eller något sånt. Om dom tex haft flughuva och det varit varmt. Långsökt kanske. Allergi av någon växt?
Har aldrig stött på pälsätare men det verkar ruskigt.
min hade ju pälsätare! fick stora ytor som saknade päls och så kliade hon sig! kan smitta men gör det inte alltid! finns medel på apoteket avantgarde heter det ta den till störst hundar (jag vet men det fungerar på häst) Sätt en i nacken 2 på manken en i svanseen. kostar 200:- och lässen är borta på ett par dagar upprepa efter 2 veckor för äggens skull! Fick detta av min veterinar så slipper man bada dem!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

men hur såg de ut zahara? typ 2 mm långa m vit ovansida?

Kan du inte ta en sådan på en tejpbit och åka till veterinären lisette. Där ser dom vad det är och vad du ska använda för att få bort det Och har fjordingen det så måste dom ju också få det.

det var smart gejsa! men veterinären bor 3 km bort, nästan smidigare att ringa honom o be honom komma o kika imorgon. =)

3 km är väl ingen bit ;) Rid dit :P

inte själv. =)
får ringa honom under dagen o försöka bestämma tid.
tycker så synd om henne bara, det måste ju vara jättejobbigt. jag stod och tittade på henne och borstade henne, hon stod och njöt i fulla drag.

Haha 3 km det är ju springavstånd. Och han har kanske inte med sig mikroskåpet heller. *fniss*

nej det är klart, men han lär ju se hur de ser ut när han ser hästen. tror han varit med om det tidigare.
var kommer de ifrån eg? kan de flyga?

Haha nej dom kryper. Ärligt talat så har jag aldrig sett en häst som haft angrepp eller lusen.
Jo, klart han vet hur det ser ut. Har ingen hittat på internet hur det kan se ut då?
Pälsätare är löss. Så nej, de flyger inte och håller på. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

men dessa sattyg hade ju vingar!
På den här bilden syns det hur Sylgja såg ut i slutet på vintern, pälsätare som vart framme där på halsen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#30 Ja då är det nog inte pälsätare. De brukar man oftast inte se heller…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
FY!!!!! vad äcklig, var det lusen???

Bläää, äckliga djur :-(
Hur behandlas det då?

pälsätaren ja…
men några sådana är det inte hon har…
undrar vad det då kan vara.
kan det inte vara knott då???

Juve är nog rastlös ;)

#37 finns det olika sorters knott då? alex o juve, ni som vet!?
Hahaha Maja.. :P
Japp det finns olika sorters knott.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag fick klåda av denna tråd… Tack Lisette :P
mmmm kliar precis överallt…usch!
Om man säger såhär, svidknotten är de som islandshästar oftast blir överkänsliga mot, som de får eksem av. Antar att svidknotten är nåt slags knott också, men det finns i alla fall 80 kända sorters svidknott i Sverige. Sen antar jag att det finns andra sorters knott också… Så det finns nog en del. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Härligt va Ausa ;)
#46 usch naej, nu tror jag att jag loggar ut innan jag kliar sönder mig helt…:-D Nattinatt!

Söta ;)
Irriterade små äckliga saker.. Brukar väl döda en sisådär 50.000 varje dag när jag är hos hästarna. :P

står att de kläcks vid vattendrag. förståligt eftersom det går vatten genom hagen…
ska ta upp det med han som har betet, vi kanske kan flytta över dem till andra beter redan nu.

Ja, vad gör man annars? Finmaskigt täcke + luva?
Flug/eksemtäcke och flughuva, ja ;)
Absorbine borde väl kunna hjälpa också? Fast kan väl vara svårt att spraya i ansiktet kanske i och för sig.. :/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#54 - Spraya på en svamp och "dutta" :)
#55 Oj vad smart du blev helt plötsligt! :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#56 - Med en sprayhatande älg i stallet lär man sig saker. ;) Något ska hon väl vara bra för. ;)

#54# Man ska inte ha det medlet vid ögonen. Och får dom det på övriga kroppen så hjälper det ändå.
#58 Jo det var därför jag tänkte att det blir svårt att spraya i ansiktet ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, men man ska nog inte dutta med en svamp heller. Det är såpass starkt ändå så dom skyr medlet när det sitter på övriga kroppen menar jag.
Jasså, gör de det? Är du säker?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, jag sprutar inte över hela kroppen på Fille. Bara på utsatta ställen såsom svans, och man och skapet. Ibland över bogen.
Jo men det behöver ju inte betyda att det inte kommer några insekter till de andra delarna? Bara att de inte är lika utsatta, så det inte märks.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Men att dränka in dom med medlet behövs iaf inte. Jag gör det inte och det fungerar. Det är dyrt nog ändå.
Dyrt? Tycker det är rätt billigt faktiskt :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Inte om man har fler hästar som man ger det till. Jag använder det ju även till dom andra. Så en flaska i månaden går det nog åt. PLus horson eller vad det heter som bara Fille får.
Sedan är det väl hur mycket pengar man har i plånboken som bestämmer om det är dyrt eller inte. Din inkomst kanske är bättre än min tex. Det har du inte tänkt på. :)
Jag har ingen inkomst alls, så det är nog tveksamt ;)
Men jag tänker på hur bra den fungerar, och jämför med andra produkter, som inte fungerar alls lika bra… Är ju trots allt en liter man får för ca 200 kr.
Så hur du lyckas göra av med en hel flaska på en månad om du bara sprayar på lite förstår jag inte faktiskt. :P Behöver ju trots allt bara sprayas på en gång i veckan/varannan vecka.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#67# Jag sprayar mer än så. Nästan varje dag faktist. Tycker inte att det håller så länge som det står på flaskan. Och i min affär kostar den 260 kr vet inte om den gått upp i år också. Hade så pass mycket kvar i den från förra året så jag har inte handlat någon ny än. Men måste masa mig ner och se om den finns i affären. Var ju ofta slutsåld när man kom dit.
Men om du inte har någon inkomst hur kan du då betala för inackodering av häst, försäkring, hovslagare osv osv?
#68 Oj, ja då förstår jag att den tar slut snabbt. ;) Jag sprayar en gång i veckan och det fungerar utmärkt. Min flaska köpte jag för 190, fast då tillkom ju frakten också, men så köpte jag fler grejer samtidigt så det vart ju inte så mycket extra ändå.
Betalar med sparpengar, plus att jag lånar från mina föräldrar, tills jag får en inkomst och kan betala tillbaka.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag kommer att ringa han som står för betet, be honom flytta vattentunnan till det andra betet så vi slipper knotten.
men det är ju bara att spraya med mer absorbine, men förhoppnignsvis försvinner ju knotten när vi flyttar dem. täcke tror jag inte funkat i de hagarna pga det är mkt träd. hade bara gått sönder.
annars har jag ett annat tipps till dig! pressa10 klyfter vitlök i 2dl vatten låt det stå och dra i ett par dagar sila bort vitlöken och spraya det över hästen, luktar apa och gammal salami men alla flugor och knott hatar det! jag gör alltid så här och har aldrig problem med flugor och knott längre! dessutom är det billigt…man får spraya ca 2gg veckan och efter regn men det är inget skadligt och inga kemikalier i det!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

blir ju garanterat billigare än absorbinen ivf… =)
tack för tipset!

#71# Har också haft vitlök osv men tycker inte att det fungerar lika bra som absorbine. Det är klart helt bäst hittills.
#69# Kan bli rätt dyrt för dig i längden om du lånar pengar till hyra som du sedan ska betala tillbaka. :)
#73 Ja det vet jag, så det är ju tur att jag har pengar att betala tillbaka det med sen ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mina hästar har reagerat VÄLDIGT MYCKET på knott redan. Fick tips av en vän på hemgjort medel som jag strykit på med svamp på hals, mage och skap. 1 liter matolja, pressa ner 1-2 vitlökar och lite mald vitpeppar som sedan körs i mixer till en jämn smet. Har funkat så förb… mycket bättre än nåt annat jag någonsin provat (",)
#70 - Täcken håller inte ens i en hage utan träd. ;) Det finns alltid klikompisar. ;)
Ja tänk på att man även man kan ge hästarna vitlök i vattnet det är jätte bra dels för flugor å sånt sen måt förkyldnigar osv jag ger året runt vitlöksvatten :) (till en hink vatten har jag 2 klyftor dom jag delar) Mina kusar gillar äta vitlök dom kan jag ge en halv i handen dom knaprar upp det å luktar vitlök sen :) Detta med vitlök,vatten och olja är jätte bra men tänk på inte ta det på ovansidan för blir det för mycket på hästen kan det koka på huden där med brännblåsor och ont det andvänder jag för smeta på dom under magen o mellan benen. Vittlök och vatten som dragit ett par dagar tar jag på hästarna det funkar jätte bra.
#77 - Ge inte för mycket vitlök bara, det är farligt för hästen och tunnar ut blodet. :)
Varför skulle täckena gå sönder för att det finns träd i hagen? :P Här har vi både träd och massa klikompisar, och täckena håller bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#79 - Era hästar är knas. ;) Eller så har vi dåliga täcken och bitande hästar. :P Ofta repor och hål. ;)
#80 Haha men ni har ju en älg i hagen, klart det blir knas hos er då ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#81 - Men det hade vi inte i förra stallet. Dock en welsh. ;)
Hennes håller sig förresten bra, men hon skäms. :P Vill inte gå ut ur stallet den dagen man drar på täcket för första gången. Ställer sig barkom busken och skäms när hon väl är ute.. ^^
Hahaha knäpp :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tror det är p.g.a. den mörkblåa färgen. ;) Rosa ska det vara! ;D

idag såg det faktiskt ut som det jgorde igår. hon har inte kliat sig mkt mer.
men nu är de flyttade ivf. hoppas på att det hjälper. fick även en omgång m absorbine.

#85# Du tog aldrig en lus eller vad det var och åkte till veternären med det och frågade vad det var?

nej det gjorde jag inte eftersom jag själv hittade det.
i just löööv google!

Vad hittade du då?

inlägg 49 =)

Så svidknotten gjorde att hästen tappade päls fläckvis? Nej, det tror jag faktist inte. Dom kliar sig mer om dom har svidknott.

de biter och hon har kliat sig. du ska se som hon ser ut…

Kan du inte visa nya foton?

synd jag inte såg det innan. kan fixa imorgon!