Overkade hovar
Om en häst har overkade, långa, ojämna hovar som är något trasiga i kanterna - vad blir då resultatet av detta? Ömhet? Svårt att gå? Hälta?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
I början ömhet, men sen kan det gå över i hälta..
Tack för svar, då är det "förhoppningsvis" det Windy drabbats av oh inte fång. De har inte fått tag i hovslagare på länge nämligen och hovarna är inte vackra, nu är hon rejält öm och har haft boxvila 2 dagar.
Är hon varm i hovarna/benen?
Inte i benen men jämnvarm i hovarna. Trodde det var fång men hon har ingen feber, står inte i "fångställning", kan gå framåt utan större problem, inga problem att vända sig om/resa sig, osv. Väldigt öm helt enkelt bara. Och hovarna ser verkligen inte fina ut…
Åh.. stackars ponnyn :( Jäkla hovslagare, ring honom på direkten :P
Helena
Jag tror de ringde idag, så förhoppningsvis blir det åtgärdat snart!
Windy har ju sån dålig kvalitet på sina hovar. Wilda har inte blivit verkad heller på länge men hennes är fortfarande skitfina, medan Windys börjar bli trasiga.

Har ni så himla upptagna hovslagare? Finns det ingen annan att ta istället?
Kanske är jag bortskämd då det finns överdrivet många hovslagare i Sundsvall… Där kan du få hjälp samma dag oftast!
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag vet inte så mycket, är ju inte min häst ;) Men senast jag pratade med ägarna, igår, sa de att de försökt få tag på en hovslagare men inte lyckats. Men tror dom ringde en idag :)

Ursäkta mig, men jag tror nog isf att det var ren lathet att inte ringa hovis. Eftersom dom fick tag på en när det var akut. Suck! Hovarna ska man vara rädd om. Utan hovar ingen häst.

Håller med Gejsa, man kan inte ringa dagen det är dags att sko och tro att hovis kan komma. man måste ha lite framförhållning. Skor man hästen var 8:e vecka så bör man ringa någon vecka innan och boka tid.

Jag får en ny tid på en gång så är det klart, funkar jättebra.

#11 Jag bokar in nästa tid direkt oxå =)
Och skulle jag råka få en tappsko (har iofs aldrig hänt) så skulle jag ringa ut en direkt!
*** Kärleken övervinner allt ***
#12 Jag med, bokar in direkt.
Och hovis ringer jag samma dag om han har tappsko eller lös sko.
#9 håller med!!
Bara ren lathet att man inte ringer hovis så fort man ser att hovarna börja bli lite väääl långa o så..
Visserligen har luddan haft hyfsat långa hovar nu ivår, men det satt i pengar.. men jag har hittat en billig hovslagare nu så, problemet är löst! Wohoo :D
jag tror nog att luddan o Windy har nog samma "problem" då det gäller hovar.. Då luddans hovar har fuxit alldeles för mycket, och hon blir otroligt hög i trakterna.. så blir hon halt om man inte fixar en hovslagare nog fort..
Ja jag vet ju inte hur ägarna resonerar/tänker, skulle uppskatta om ni inte resonerade runt det ni heller, då ingen av oss vet hur det egentligen ligger till! Ägarna är personer som är otroligt måna om hästarna och jag vet att de absolut aldrig skulle vänta med att ringa hovis/vet i onödan.
Huvudsaken är att det fixas nu så fort som möjligt så hon blir bra igen.