Connemaror
Hej, jag skulle vilja diskutera en sak med ni som är här inne.
Hur ser en rastypisk connemara ut?
Det kanske inte är så viktigt för er men för mig är det de då vi har en lite grövre connemara och många anser att han inte är rastypisk. Men det många vet är att Connemaror kan skilja väldigt mkt ut vad det gäller utseendet. Men då vi har fått höra så mkt skit så undrar jag nu vad eran egna uppfattning om en Connemara är, vad är det som gör att det är en connemara? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få vara en connemara?
Kram Amanda
Ni får gärna berätta lite om ni har en Connemara!:D
jag tycker inte att den ska se speciell ut eller nått ^_^
bara att den ska vara en bra ridhäst/ponny :)
jag har hört att de är väldigt trevligt och stabila,
och på några bilder har de liknat araber litegrann.
jag skulle ha skaffat connemara, men de är
ju så svåra att få tag på (!) >_<
/elin ~
Viktigt för att hästen ska räknas som connemara? Att den har connemara föräldrar ^^ Nej skojar bara.
Det var länge sedan jag red "vanliga" hästar men jag har alltid tänkt på connemaran som en trevlig allround häst. Inte så mycket just på hur den ser ut eftersom den, enligt mig, är bara så "vanlig". Vet inte hur jag ska förklara egentligen.. men ni som läst Wendy och MinHäst kanske har lagt märke till att ponnysarna i tidningarna liksom bara är en häst med fyra ben, man och svans? Lite så ser jag på connemaran, det är liksom en ras som bara är så typisk. En typisk häst liksom. Sen har alla andra raser små detaljer som skiljer dem från connemaran.
Det är inte så konstigt om ni inte förstår min lustiga förklaring men bättre än så kan jag inte förklara det.

Snygg häst det där! 
Connemara
Rasbeskrivning av Connemara
Connemaradistriktet på Irlands västkust har givit namn åt denna ponny som i så mycket präglats av sin bakgrund. Connemaraponnyn har använts i arbete ända fram till våra dagar. Arbetsuppgifterna har varit varierande från packhäst, dragare och ridhäst. Man anordnade också kapplöpningar på stränderna för att dryga ut de knappa inkomsterna. Det berättas om ponnyer som finansierat husbyggen och skolgång. Man har efterfrågat en stark, arbetsvillig och lätthanterlig ponny och dessa egenskaper väger fortfarande tungt vid avelsvärdering. De första connemarorna kom till Sverige 1964. 1923 bildades The Connemara Pony Breeders Society (CSBS). Första uppgiften var att inspektera och stambokföra avelsdjuren. Stamboken stängdes på 60-talet. Den svenska föreningen bildades 1965. Connemaraponnyn är utmärkt för ridsportens alla grenar. Även connemaror som växer över ponnymåttet är eftertraktade allroundhästar.

Mankhöjden är mellan 138 och 145 cm. Tillåtna färger är skimmel, svart, brun, gulbrun, i mindre omfattning även konstantskimmel, fux och isabell. Den skall vara en kompakt, välproportionerlig ridtyp, starkt byggd med gott djup och rymlig bröstkorg, stående på korta ben över mycket mark
mandysan : dvs stark , kompakt, korta stabila ben.. inget som liknar arab med andra ord :D
#8 Alltså har du och jag samma uppfattning. :D Men det är de inte många här runt omkring som har samma som vi:(
ne men det där är rasbeskrivningen o det kan man inte tycka vad man vill om .. så ska en typisk connemara se ut, vill man att den ska se ut som en arab får man köpa en arab eller en svensk ridponny istället.
Jag läste min häst alldeles nyss. Där frågade en om en connemara orkar bära 75 kg. Som svar fick hon att 70 kg brukar vara gränsen.
Detta låter som otroligt lite tycker jag. :/ Men men hon kanske har väldigt smäckra connemaror.
/Mandysan

vet inte riktigt va ja tycker är typiskt connemara utseende ja vet itne heller om ja känner nån renrasig san men ja tro min sköthäst är korsning fullblod connemara:) o hon e trevlig:P

de enda som kopplar till dom för mej är att dom pssar till typ allt hoppning dressyr fält ja mer vet ja inte allround ponnysar heltenkelt
#12. kan bero på storleken på connemaror , 138-145 cm. tycker det är bättre att sätta gränsen för långt ner än för högt upp.. är det en c-ponny så kan man ju inte ha en alldeles för lång ryttare heller. Sen beror det ju på individen också, styrkan, konditionen o ryggen.. Skulle inte sätta upp nåt över 60 kg på min ponny. inte för att jag tvivlar på att hon skulle klara det, men ser ingen anledning till att hon ska bära "sin maxgräns" :D Själv väger jag 50 kg o det räcker bra, det är bara jag som rider henne.. syrran har gjort det en eller två ggr.
#14. det som är det fina med connemaror ;)