En tanke!
I går kväll fick jag ringa efter en ambulans för andra gången sedan jag flyttade hit för 7 år sedan.
En inackordering ramlade av sin häst när hon stegrade sig. Troligtvis gjorde hon en kullerbytta för hennes hjälm är trasig också.
En förbiåkande såg att hästen sprang omkring på vägen med sadel och träns på sig. Dom stannde för att kolla och hörde då hur hon låg och skrek och grät om vartannat.
Hon hade släpat sig genom halva ridbanan mot vägen. Hon hade tappat minnet lite grand. Visste inte ens vilken dag det var.
Hon fick ligga kvar på akuten över natten. I dag har dom röntgat men inte sagt om dom hittat något än. Dom ska ringa och tala om när dom vet. Ev en spricka på svanskotan.
En liten tanke bara. Hur farligt det är att rida på våra stora hästar.

Hej
-Ja många olyckor kan hända själv har jag skonats trots lite små blesyrer..
ca 2000 så fick jag en spark i magen av en stallmodig häst och fick ligga inne och ca -95 så fick jag en spark i huvudet!! av en ridskolehäst jag skulle linda benen på och fick hjärnskakning men skonades från något allvarligt.
Ja skador händer så lätt därför efterslyser jag säkerhets tänkande i större skala.
-Jag ber ofta mina stall flickor att ha hjälm när de hämtar unghästarna i hagen och i de flesta hanterings situationer och så har vi hjälmtvång.
-Sänder en tanke till henne som trillade av.
MVH Linda

Hej! Ja, du fick ju en spark av Soya också när du hade henne på prov. Glöm inte det. *ler*
Jag har också förskonats från skador. Fastän mitt halvblod reste sig upp när han var arg och vi ramlade baklänges.
Sedan har han ju sprungit över mig med broddar. Blev ju sängliggandes i över 2 veckor över julen bl a. Han har ju även ramlat när han kastade sig på en leråker när bussen kom. Fick ju mitt ringfinger förstört så mina vigselringar inte går på längre. (men har nu efter ca 4 år lämnat in dom för förstoring) kan kanske ha dom igen snart.
Carola

Ja just det då fick jag nog en spricka i revbenet..hmm väldigt arbetssamt att dölja det för mannen../Linda

Det är farliga djur, men jag blir förvånad att det inte händer mer än vad det gör. Vissa som sysslar med hästar har inte någon som helst känsla för vad dom gör. Nu vet jag att en olycka kan hända den bästa när oturen är framme. Vad jag är mer imponerad av det är att inte olyckor händer oftare när så många har häst utan att veta vad om sysslar med.
Jag träffade nyligen en bekant och hon var så glad för hon hade fått tag på en flicka på 8år som kunder rida in hennes unghäst (!) till saken hör att hästen är mycket lite hanterad och inte haft några som helst krav på sig för han är en baby (på 150 cm)i hennes ögon. Vad svarar man? Jag frågade om hon inte skulle göra det själv det var ju hennes häst. Svar o nej hon är så duktig denna flickan och så är hon mycket vigare än jag. Hoppas föräldrarna fattar vad deras dotter kommer att utsättas för.

Ja, det är många som låter sina barn få rida in sina hästar. Har också märkt det. Visst är det farligt.
En häst som är rädd är inte roligt att tas med precis.

hej
-som sagt mer säkerhets tänkande vi kommer bara välja att ha medryttare över 15 år och i enstaka fall yngre om en förälder är med.
Hur har ni det med säkerhets åtgärder hos er?
Kommer ha en artikel om säkerhet vid hantering av häst innom kort/Linda

Jag har haft medryttare som är yngre än 15 år. Men dom har aldrig fått rida in mina hästar.
Har man yngre medryttare så får man ju prata med föräldrarna om vilka risker dom tar. Och gör dom det fortfarande och vederbörande rider bra så är det ok för mig.

Jag arbetar mina hästar mycket från marken, för kan inte jag lita på dom och dom på mig från marken hur ska vi då (censur) kunna lita på varandra när vi rider eller kör. Jag arbetar också mycket med att förbereda dom för olika faror.
Min son kör cross i en hage och hästarna står i en bredvid, det är till och med så att när crossen kommer fram ställer dom sig vid grinden för då vet dom att det är dags att byta hage. I somras fick min son någon sorts knallsmällare så nu är mina hästar skott tränade. Ametist är helt av den övertygelsen att inget är farligt som matte inte är rädd för. I somras på riksutställningen så var det en häst som studsade vid hingst finalen i ridhuset och han tittade först på den hästen och sen på mig också kom sucken som han ville säga, är inte matte rädd så är den hästen bara löjlig. J
Det var det om markträning, men sen måste man också tänka framåt och inte ta några risker. Man tränar hästen för att kunna möta fara men man undviker faran och riskerna i skarpt läge. Men olyckor kan ändå hända och kommer alltid att hända. Tränig och kunskap det kommer man långt med. Ålder på den som är i stallet tycker jag är av mindre betydelse min bekanta (hon med hästen som skulle ridas in) hon är 50+ och har ridit i 9 år och jag är livrädd för hennes hästar/babys, dom hästarna är vana att folk flyttar sig för dom och att hästar får göra lite som dom vill vid ridning. Jag brukar säga att hästarna är ridna inte inridna.
Då har jag nog hellre en ödmjuk 13åring i stallet, själklart har jag kontakt med föräldrarna än denna dam.