Kolik-Fantomen
Jahapp! Idag fick då Fantomen kolik igen, det var inte alls längesen han fick det(11 Mars) Men det konstigaste är att jag hade ridit i ca 40-45 minuter, Jag märker typ efter 35 minuter att han inte vill trava och rätt som det är går han saktare och saktare, sen lägger han sig ner
0_o Trodde först att han dummade sig bara för att få av mig.. Men sen försökte han lägga sig ner igen. Nu har det iallafall gått över.
Men vad läskig det var när han bara la sig ner sådär. =S Tänk så hade han hunnit rullat sig innan jag hann hoppa av, då hade jag nog varit mos nu. Det känns som att det är mitt fel att han fick kolik, jag vet att han inte går så många lektioner, men ändå brukar jag bara rida typ 40-50 minuter…
(Bild: från idag)

Var tacksam att han blev bra…Kolik är inget att leka med. Det är bara 12 dagar sen jag fick ta bort min älskade Daisy då koliken övergick i tarmvred på tunntarmarna….-99 fickjag också ta bort min häst i tarmvred så jag vet precis hur allvarligt det kan sluta. Får han kolik ofta råder jag dig att sätta igång tankeverksamheten rejält och försöka lista ut vad som gör honom sjuk. Hoppas han inte blir sjuk fler gånger

Men det är inte så lätt för mig å göra, eftersom jag inte äger honom. Och jag tar inte hand om honom varje dag..

Otäckt, skönt att det gick bra ändå!
*** Kärleken övervinner allt ***
Usch, skönt att det gick bra den här gången också.
Tipsa ägaren om paraffinolja, om han/hon inte redan ger honom det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Att ge betfor lite varje dag med extra mycket vatten kan också vara bra. Hade hästen nyss ätit hö eller så? Eller har dom inget vatten i hagen när dom är ute?
Många hästar som dricker för lite då är det lätt hänt att dom får kolik.

Den hagen som ridskolehästarna går i finns det vatten, men jag har aldrig sett att dom dricka där. Men kan det bero på att dom går i sandhagar?
Det kan vara så att han han dricker förlite, dom har en sån där automatisk vattengrej, så man kan ju inte avgöra om dom dricker eller ej..

du kan kanske ge honom en hink med vatten före och efter ridning? Vet inte om det hjälper men om han inte dricker av det så borde han dricka tillräckligt med vatten ute i hagen, och dricker han av det så får han i sig lite vätska.

går han i sandhage kan det ju vara sandkolik, går de o pillar mkt i sanden?
Skulle nog säga åt ägaren att kolla upp varför hästen får kolik.
Lyrik fick svår kolik i januari, fick åka in akut till Ultuna. Först efter 3 dagar visste veterinärerna att han skulle klara sig.
De hittade inget fel, bara att han antagligen var rejält förstoppad. De vet ej heller orsaken till koliken. Var inlagd på Ultuna i 6 dagar med intersivvård. Så man är orolig att han ska det igen.
loppefröskal låter som något ni kanske borde testa, speciellt om dom går i sandhagar och kan få i sig sand.

#9 Ja vissa hästar gör det, Fantomen letar ju mat hela tiden..

Hästar dricker ju också mer om dom får en hink att dricka ur mot att dricka ur en automatisk vattenkopp. Så har man en sådan är det bra att även ge dom en hink med vatten till natten. Om dom även har tendenser att få kolik ofta så ska man se till att dom dricker. Nu vet jag ju att det inte är din häst osv. Men ägarna kanske inte känner till vad som behövs göras.

#12 då kan det mkt väl vara anledningen till att han får kolik!