Solkänslig häst
jag behöver tips på vad jag kan göra för att hjälpa min lilla albino flicka i sommar, hon är så solkänslig att hon får exem/solskador på mule & runt ögonen.. smörjer nu med solhelosan men det verkar inte riktigt räcka till..
jag provade att ha på lite solkräm med skyddsfaktor 40 för småbarn på mulen idag, får se om det blir bättre eller värre av det..
behöver även tips på en bra sorts flughuva som skyddar hennes superkänsliga ögon mot både solen & insekterna…

Aloe Vera-gel använder jag till mina skimmlar med rosa mule som annars trasas sönder.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Hon är ingen albino, hon har dubbla gulanlag.
vad du kan göra är att du låter henne stå under tak på dagen och gå på bete på natten.
#2 det alternativet finns inte eftersom hon går på lösdrift och ingen box finns att tillgå..
#1 smorde faktiskt på aloe vera gel idag innan solkrämen.. så vi provar det :)

man måste ha en sjukbox om man har lösdrift 1-10 hästar. kan du inte stänga in henne i lösdriften på dagen? Om inte så kanske du ska fundera på uppstalningsformen.

prova zinkpasta :P det brukar jag ha på mina läppar för att slippa munsår ifall solen är riktigt stark… den är så tjock så att inga strålar kommer igenom :) zinkpasta tror jag iofs kan vara lite uttorkanade så smörj mulen med något mjukgörande på kvällen så den inte blir torr :P
#5 ja givetvis FINNS det en sjukbox på stället, men jag har ingen möjlighet att åka ut till betet & släpa hem henne till "stallområdet" varje morgon, de går ju på sommar bete nu dessutom! så därför vill jag ju först och främst ha tips på alternativ som gör att hon kan ha kvar den enda livsstil hon trivs med! alltså utegång 24h/dygn..
för att tillägga, det här är första sommaren som hon är min egen och alltså första sommaren som jag får prova olika alternativ för att hjälpa henne, och vill alltså inte beröva henne friheten som första alternativ, då skulle jag ju även vara tvungen att stänga in en häst till & det finns det ingen som går med på..
#6 ja det kanske är en idé som nästa alternativ att ta till på de mest utsatta delarna.. tack för tipset!

Det finns väl huvor som skyddar mot sol. Då borde det iaf täcka ögonen. Lite svårare med mulen kanske. Men jag har nog sett huvor som går hela vägen ner och hänger över mulen med.

Nåt sånt här kanske?

*** Kärleken övervinner allt ***

Precis vad jag tänkte på! Inte illa med en KKK-medlem i hagen ;)
Fast vet inte om den har uv-skydd? Kan du inte länka tezzie?
#10 En sådan har Lyrik + en vanlig huva. Den funkar bra, skyddar hans känsliga näsborre. Slet upp den för 5 år sedan, blev sydd med 20 stygn, både utanpå och inuti. Så hans nos är känslig för sol. Han har den långa huvan när det är dundersoligt, den vanliga när det är mildrare väder. Men än så länge behövs ingen huva eller flugtäcke här.
Smörjer med Helosan Sol på näsan varje dag under sommaren.

Såna tråkiga sidor som inte går att länka till utan att man hamnar på startsidan…
http://www.hastshopen.se/ Denna har UV-skydd, 139 kr
Denna verkar ju riktigt bra, men var dyrare, 499 kr.
http://haglunds.e-butiken.se/ Också uv-skydd, bara 98 kronor

Men om jag hade en solkänslig häst så skulle jag nog satsa på den dyrare, man får vad man betalar för oftast. Den hade löstagbar nosflärp oxå :)

Tezzies första länk direkt till huvan
Tezzies tredje länk direkt till huvan
(Du högerklickar på produktsidan och väljer Egenskaper. Där finns länken direkt till sidan)
Jag hade inte valt den dyraste. Sånt där fint nät går sönder så himla lätt oavsett kvalitet och det är lättare att köpa ny när det är billigt XD

#0 Kan hända att du kanske har samma som jag använder. Men den Aloe Veran jag använder finns även i sprayflaska. Vet inte var man kan köpa dem annat än hos en bekant till mig som köper från tillverkarna. Pm:a gärna om du vill ha hennes nummer.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
haha vad hon kommer att se ut i en sån huva!!! men det är värt att prova iallafall! hon är expert på att ta av sig dem tyvärr..
men just dessa har jag ju inte provat så vi får se! verkligen bra & användbara tips! tack så mkt!
#17 vilket märke är det du använder då?

Att ha en riktigt solkänslig häst kan vara dyrt… Iallafall, smörj mycket och använd den där huvan som dom andra tipsar om!