Väldigt dåliga hovar
Nu behöver jag tips och råd. Har en häst som tappade två skor, det tog ca en vecka innan hovis kunde komma ut och hovarna hann bli i riktigt dåligt skick under tiden. Stora bitar lossnade och han hade ont. Sen fick han skor igen men då hovarna var i så dåligt skick var det svårt att sätta på dom, fler bitar lossnade. Men han hade iaf inte ont. Vid senaste skoningstillfället rådfrågade jag hovis om detta och han så då att vi kunde testa att ha honom barfota en period för att stärka hovarna då han nu ändå går på bete plus att han bara rids ca 1-2 ggr i veckan. Det är nu ca en vecka sen och han är fortfarande väldigt öm i hovarna. Och då menar jag väldigt öm. Att rida är inte att tänka på om man inte rider på gräs och då är det bara skritt som gäller. Idag lossnade en stor bit hov till. Vad ska jag göra? Rida kan jag vara utan ett par veckor om han behöver stärka hovarna genom att endast gå i hagen. Men är det det bästa? Eller bör man sätta på skor igen? Känns bara som att hoven kommer gå sönder ännu mer ifall man börjar sätta fast skor.

Men du kan ju ge han biotin..och ta tjära på han hovar. och har du kollat i "Nordpost" tidningen som ges ut av Lantmännen där i finns det bra grejjor om man vill stärka hästens hovar :) http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1063550&Ggart=165233
Fanns mer grejjor i tidningen oxå, men som inte finns på hemsidan.. Men beställ hem tidningen, den är gratis, verkligen värd att titta i :) http://www.nordpost.se/
Tack för tipset! Det ska jag absolut göra!

Om hästen fick ont av att inte ha skor på sig så måste ju hästen ha skor. Då kan man ju inte ta av dom.
En del hästar klarar inte att gå utan skor. Det måste man acceptera tyvärr. Och går hovarna sönder så slits dom ju jättemycket när du rider också. Rider du på grusvägar eller vad har du för terräng när du rider dom två ggr i veckan? Grusväg sliter otroligt mycket. Jag tänkte låta min islänning vara utan skor när jag började rida in honom. Men hans hovar slets ner så mycket så vi var tvungna att sko honom.

Prova Alosin hovsalva, funkade jättebra på min kille som hade mycket sprickor och så i hovarna. Bara ett tips :)

enzion får en häst i stallet för att hovarna ska växa bättre.

#3, Fast nu tog h*n ju inte medvetet av skorna, utan hästen tappade dom. :)
Min förra häst kunde knappt gå utan skor han heller, blev väldigt, väldigt öm. Men sen på sommarbetet så tog jag av honom skorna i varje fall eftersom då reds han ingenting och det var ju fint underlag i hagen.
Efter den sommaren hade hans hovar stärks väldigt mycket p.g.a det (+ nästan regelbunden användning av alosin som jag tipsade om) Inga sprickor i hovarna efter det och han kunde gå utan skor utan att ömma det minsta, tillochmed vid ridning.
Nu kan det här ju ha varit enbart på min kille kanske, men jag tycker absolut att det är värt att testa. Burken kostar ynka 120 kr om jag inte minns fel! :)

#6# Nej, först tappade hästen skorna sedan tog dom av skorna för att pröva. Har jag skrivit något annat eller?

steel joint ska ju vara bra sägs det.
detta blev jag tipsat om av grannen. de gav det till sin häst och hovslagaren märkte skillnad på ngr månader. väldigt dyrt bara.

#8# Örter och sånt har jag prövat. Tror inte så mycket på sånt. Men vad kostade det då listette.
Jag köper kiselgur det är bra för hovar med och är inte alls dyrt. Fungerar tillfredställande med. Gobban har ju dåliga hovar och hans har blivit bättre sedan jag började med det i höstas. Fille har ju fått nästan hela sitt liv eftersom han har eksem.

jag kommer fakiskt inte ihåg, men det var dyrt!

pris på B. Ursonne:

Det står att 2.5 kg räcker åt en häst i en månad. Så det var kanske inte så dyrt om man jämför allt annat som finns. Men om det är lika bra har jag ingen aning om. Kisel kostar iaf ca 95 kr liten burk och lite större kostar ca 120 kr. Räcker väl i 3-4 månader åt en häst.

ja iofs. men har man då flera hästar så blir det genast dyrt att ge alla. fast alla behöver ju kanske inte heller.

#13# Nej, det är ju oftast bara dom som har särskilda behov som börjar köpa medel som är bra. Annars bryr man ju sig inte.

det måste vara nåt riktigt fel om hästens hovar går sönder, ömma brukar många hästar göra när dom verkas av en hovslagare och går barfota men inte ska dom gå sönder…
låt hästen stå i vattenbad, häll ut vatten i stallgången när du borstar hästen eller där du brukar borsta. det är billigt och naturligt =) men det kommer antagligen inte lösa problemet, för som sagt. nåt måste vara fel…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det är väl inget ovanligt att hästar får trasiga hovar?! Men jag tycker det är lite konstigt att din hovvis föreslår att ta bort skorna när han blev värre av det.
Jag skulle ha skor, smörja nåt på hov och kronrand och även ge nåt uppifrån, som ex biotin!
Det tråkiga med hovar är ju att det är inget som kirras i ett naffs… ha tålamod och byt inte behandling för snabbt.
Är dålig på hovar, men kan man inte ha typ easyboots?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Biotin hjälper bara efter många måndare och så är det inte ens säkert att det hjälper. Har pratat med många veterinärer och utbildade hovslagare och foderrådgivare och dom alla säger att biotin är inget att lita på. (jag har själv en häst med väldigt dåliga hovar).
Smörj inte på en massa oljor och fett för det kan bli risk för att det hovarna torkar ut mer.
Många hästar har problem med hovarna nu efter denna vinter och sommar som har varit. Sulorna blir mindre och hovarna torkar ihop.
Jag håller med Peppe, kör på vanligt vatten bad. Det är naturlig och hjälper oftas bättre än dyra oljor och fetter.
Jag skulle köpa några i stil med Old mac's (finns på hööks) och blanda i biotin+kiselgur i maten. Det är ju väldigt svårt att slå på skor när hovarna är trasiga, men det är inte schyst att låta han gå barfota om han ömmar.
Sen stärker rörelse hoven (ökar blodcirkulationen) så till och börja med skulle jag ge den hagvila och sen när hästen mår bättre skulle jag börja skritta lite försiktigt på gräs.
Hoppas att pållen blir bättre!
/Amanda som oxå har häst med dåliga hovar

#18# Du skriver:
Smörj inte på en massa oljor och fett för det kan bli risk för att det hovarna torkar ut mer.
Nej, man ska aldrig smörja hela hoven. För då täpper du för så att hoven får ni fukt. Däremot som Molla skrev, att man ska smörja kronranden med fett är jättebra. Detta säger flera hovslagare och det fungerar faktist.

…sen ska man hålla hoven blöt, ta en svamp med vatten och blöt upp hovarna ettpar gånger/dag.. då blir de lite finare om man gör så länge. jag gör det varje dag och min häst's hovar håller sig fina och hela, även om han tappar skor..
Sen är men lite ego här, jag gillar inte hovoljor osv. de flesta torkar ut mycket mer än vad det sägs och vad man kan tro..
#20 Till mig har flera hovisar sagt att man ska olja HELA hoven, även undersidan.
Jag oljar Lyriks hovar varje dag nu när det är torrt och varmt, även annars oxå. Vegatiblisk olja.
Lyrik äter nu nyponskal, kiselgur och Biotin (ÖB). Har fått fina hovar nu, förrutom att de är torra och spricker från skokanten.

#22# Ja, det är helt fel då täpper du ju för hoven så den inte kan ta in fukt.
#23 Gör som hovisarna säger, även Ultuna-hovisarna. Min kompis gör likadant med sina pållars hovar.

oljan gör väl också att vätska inte dras ut från hoven? Så genom att olja så bevarar man fukten som finns i hoven.

Fast man får inte in något nytt eftersom det täpper för.

Har aldrig hört att man ska olja hela hoven, hovranden däremot. Men oljan täpper faktiskt igen porerna så jag förstår inte hur det kan hjälpa?
Ställ hästen i spolspiltan och dränk golvet i vatten, låt han stå där en timme så hovarna får suga åt sig fukt medns du borstar och pysslar med han!
*** Kärleken övervinner allt ***
#27 Om man inte har någon spolspilta då?
Jag har oljat Lyriks hovar i snart 12 år, inga problem där. Men man ska inte använda hovfett mm utan veg. olja.
Det enda jag tillför hovar från utsidan är vatten, så att hornet behåller sin elasticitet. Skulle inte få för mig att smörja med olja eller fett. Enligt mina lärare på hovslagarskolan är detta det rätta. Men det finns flera läror, var och en blir salig på sin tro.
Vad gäller sköra hovar och barfotagång, som ursprungsfrågan handlade om, så är det totalt onödigt att plocka av skorna för några veckors bete bara. OM barfotagång ska vara till nytta så bör hovarna vara utan skor i bortåt ett helt år, så att man verkligen ser effekten av barfotagången på det nyutvuxna hornet. Vissa hästar klarar av att gå barfota, andra gör det inte.
En häst som blir öm av att gå barfota och dessutom ska ridas tycker jag ska få ha skorna kvar på sig.

jag har börjat ge lillan olja i fodret. har dragit ner kraftfoder och står (hon står på halm så hon kan pilla ändå). och tillsatt rapsolja.. ca 3-5 dl per dag. fick reda på att massoer av fett försvinner i torkningsprocessen av hö och tänkte att vad gör vi om vi är torra - vi smörjer. vad händer om vi äter mycket fett (tl.ex. chips) vi får fet hy. smörja inifrån.
obs. detta är helt ovetenskapligt och det har inte gått så lång tid att jag kan utvärdera det ännu, men jag återkommer om det!
Fett är inget hästen behöver i sin foderstat.
Vi smörjer huden om vi blir torra, men faktum är att det inte är fett som ska tillföras människohud heller, utan fukt, fuktgivande och fuktbevarande ingredienser…

Ge hästen nypon, det hjälper att stärka upp hovarna.

#28# Fast din hästs hovar är ju inte bra skriver du ju. Så varför fortsätta i 12 år och tro att det hjälper med fett då.
#33 Nu har hans hovar blivit fina och bra. Växer bättre, har fått hårda hovväggar.

#34 Men är det av oljan, kiselguren, nyponskalet eller biotinet som han fått fina hovar?
*** Kärleken övervinner allt ***

#7, Var inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Jag missade biten med att hovslagaren hade sagt att skorna skulle av och trodde du menade att ägaren medvetet tog av skorna i början, ett missförstånd från min sida.
jag passar på och tacka för bra tips har gett flera bra tips till en vän som har stora problem med en av hennes hästar hovar. Hon har köpt bots till honom för att ha i hagen (spara på hovarna) och köpt en del saker nu skulle hon testa nått som ni har gett ut :)

#36# Det är helt ok! :)
#35 Vet ej. Har inte oljat hovarna varje dag, mest på sommaren.
Han har även käkat Enzion i drygt 1½ år innan jag gick över till ÖB-Biotinet. Innan Enzionet käkade han Vimital biotin.
Har även äntligen hittat en bra och kunnig hovis. Jobbar deltid på Ultuna, resten av tiden skor hon privathästar. Skor Lyrik korrekt, med hans specialskor och hoofpad i fram. Har även nu sidokappor runt om. Varmskor enbart. Har haft henne sedan oktober förra året, nu ser både hon och jag att han har fått fina hovar, med hårda hovväggar (var spröda förrut).