Hopptävling
**Jaa, ibland kan man ha tur!
**
Idag var jag med på en liten clear Roun med ridskole ponnyn Timon!
Vi hoppade bara 50 cm!
Men vi flög över alla hinder till sista hindret när han troligtvis blev rädd för det röda planket,han vägrade, men jag satt kvar, men eftersom jag inte korsade min egna ridväg så gick jag felfri :)
Nöjjd 
kul.
men hur kan du gå felfri om han vägra?

#1, För att jag inte korsade min egna ridväg!

om hästen hoppar från stillstående räknas det väl inte som vägran? själva vägran blir när man gör en volt mot hindret för då korsar man sin väg.

men han stog väl still?
Jag fattar inte, en vägrabn är ju en vägran med 4 fel. Man kan ju inte rida felfritt med en vägran på halösen. även omman inte korsar sin egenridväg. även om han stannar framför hindret och står där, så är det en vägran.

men om en häst stannar framför hindret och sen bestämmer sig för att hoppa iaf så räknas det väl inte som vägran? att den stannar upp för en sekund typ…

Visst, det är godkänt om hästen stannar och hoppar från stillastående, bara den inte tar ett steg bakåt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

jaa… men dom var lite extra snälla, eftersom han sprang åt sidan och inte bakåt, så kunde jag gå åt sidan igen och hoppa utan att han klev bakot…. jag vet, jag blev också ganska förvirrad XD
om hästen hoppar från stillastående och inte tar ett enda steg bak så räknas det ej som en vägran.

Konstigt. Jag tkr en vägran är en vägran, även om hästen hoppar stillastående :P

7# & #9 precis, så länge hästen inte tar nått steg bakåt när den stannat så räknas det ej som en vägran… finns ju de hästar som stannar till innan de hoppar (tex min gamla ponny som saknar hopptalang) och då skulle ju de få vägran på alla hinder…