Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1780 ggr
Zadeira
0

Förbeta - hur mkt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förbetar ni hästarna innan ni släpper dem på sommarbete? Hur gör ni iså fall? Hur länge och mycket?

På jobb har betesschemat kommit upp, och de började beta 10 minuter varje dag förförra veckan, förra veckan 10 minuter/dag, denna 15 minuter och så ökar de på vecka för vecka, fram till 2 timmar vecka 24. Vecka 25 släpps de sen på bete om inget oförutsätt inträffar. Är inte det väldigt lång förbetningsperiod? 6 veckors förbetning, 10 minuter till 2 timmar innan de släpps ut på riktigt bete…

När jag var fodervärd på gamla ridskolan fick de väl 2-3 veckors förbetning 10 minuter till 30 minuter, sen släpptes de ut dygnet runt. Så hur gör ni? Vad har ni för betningsrutiner innan sommarbete?

gejsa
0

Jo, det var otroligt lång period. Vi tar ca 10 dagar längre och längre period. Sedan släpper vi dom några timmar på betet efter deras eftermiddagshö. Dom ska vara mätta när vi släpper dom och ha hö i magen.  Så ökar vi på i hagen varteftersom. Det blir ju jättejobbigt att behöva gå och handbeta hästarna så där länge.

Lyrik
0

Lyrik gnager i sig det gräs som kommer upp i vinterhagen.

Brukar låta honom beta på stallplanen 30-60 min varje dag. Ibland blir det längre, ibland blir det inget alls, beroende på hur mkt tid jag har.

Brukar då släppa honom och hans kompis Blenda (de är bara 2 nu) på stallplan, bara att sätta för med snörena. Medan jag mockar och fixar till Lyrik. De vet exakt att nu blir det kalasgräs när jag kommer…Förvånad

De ska även gå i liten hage där det växer ganska så mkt gräs, innan de släpps i försommarhagen.

LinaN
0

Hästarna där jag står nu går i kossornas vinterhage, då den intre är söndertrampad. så där finns smågräs o tugga på. tillräckligt för att det ska bli blöta bajsar som är gröna.

igår betade jag Harry ute på gärdet i kanske en halvtimme-timme, hade itne så bra koll. medan knotten höll på att äta ihjäl oss. han barskalade ungefär 4-6 kvadratmeter medan jag satt där  otjöta i telefon och titta på honom.

Ska ev försöka beta honom en sväng idag med, beror på tiden jag akn lägga ner då jag ev inte har ordinarie stallsällskap med mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jn84
0

Vi handbetade Dandelion i tio minuter varje dag i förra veckan. Sen gick han i hage med gräs i kanske en halvtimme i helgen. Kommer att låta honom stå gräshagen medan jag mockar fram till han ska ut på bete, eller släppa honom där när jag ridit sent så får han stå där tills han går in. Brukar funka ganska bra.

Zadeira
0

#1. Jag antar dock att det är bra för hästarna att det är lång period att vänja sig. Jag menar, de har gått utan något som helst gräs i 6-7 månader. Fast ja, det kanske är lite onödigt lång tid.

gejsa
0

#5# Ja, visst är det bra men jag tror iaf att det är onödigt länge. Två veckors period tror jag räcker.

tezzie
0

Jag började förbeta Folly förra veckan (tre vekor innan betet). Ca 10 minuter per dag, men kommer att utöka detta till ca 60 minuter om dagen sista veckan.

*** Kärleken övervinner allt ***