Märken på bra flugtäcke
Tips på bra märken när d gäller flugtäcke? Har kollat på ett fint brunt från euqiline utan hals, vill inte ha elis fina man bortsliten..
Varför skulle manen bli bortsliten för att det finns en hals på täcket?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

det är ju nästan värre att ha ett täcke utan hals. då brukar manen slitas bor.t

för att d sliter ner manen, har varit med om d på andra hästen där manen "försvann" när han hade halstäcke.. inte annars.
Måste ju vara ett väldigt knepigt täcke… Har ju eksemtäcke på min, och där är det ju hals upp till öronen. Ingen sliten man där, inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

hm konstigt för jag har varit med om jätte många som fått sin man sliten av att ha halstäcke..:S och det vill jag inte att elis ska bli..inte så konstigt väl? Så åter till frågan om bra märken, utan hals eller där man kan plocka av halsen o prov använda?
Isåfall är ju halsen eller täcket för litet. Jag har ett Amigo-regntäcke med hals och det skaver inte bort. Har ett annat också och inte heller det skaver, och inte ulltäcket med hals. Så om det skaver bort manen sitter halsen ju helt klart för tajt.

då kan du ju nästan ta ett vanligt bomullstäcke och ha på honom?
Hur varma blir hästarna i flug/exemtäcken egentligen? funderar på att skaffa till Blacky eftersom han är så känslig men vill ju inte att han ska koka bort… bor i en väldigt varm håla (svenskt värmerekord till och med
)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

nja.. jo d kan ju mkt väl va så. men jag tror inte jag vill ha med hals hur ska den sitta uppe? då jag inte har tänkt ha grimma på honom.. då vi har akog i hageno jag inte vill att han ska hänga upp sig med den..nä. Har hittat ett finmaskigt nät täcke som e lite hårdare som släpper igenom luft skulle inte va så lätt för bremsar att bita igenom då vi har värsting insekter här :P mackan hade ett vit horseware täcke av tyg som skulle skydd mot solen men d blev han jätte varm i. så vill gärna ha ett som andas i släppper igenom luft…
#8 mitt täcke till Isak är jättebra! dragkedja vid halsen och man stoppar i öronen i 2 "hål" så håller sig halsen uppe (det gör den iaf eftersom det är dragkedja). hade likadant till andra Isak (b-ponnyn), det var lika bra! man kanske ser lite på denhär bilden iaf. den enda jag har.

#9 vart köpte du det? pris?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#7 ett bomullstäcke andas ju inte på samma sätt som ett flugtäcke gör.
Har 2 flugtäcken till Lyrik. Ett från Haglunds, ett från Hööks (märke vet jag ej). Båda har hals med karrborrband. Tycker att de funkar bra, förrutom att båda är trånga i bogen, och stor över rumpan (modell kjol). Skaver något på manen, men det gör även hans andra täcken oxå, även de utan hals.
Nu har han ett tunt bomullstäcek på sig, tills flygfäna kommer…
#7 De blir inte varmare än utan. Är ju extremt tunna täcken så det gör ingen större skillnad. Så länge man inte har ett svart i alla fall. ;)
Undrar hur www.frtab.se/Shop/Index.php?sArtId=123436-95 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">ett sånt här täcke skulle kunna skava bort manen? Det är ju trots allt bara lite tunt tyg som ligger emot, det sitter ju inte ens åt över manen.
Själv har jag www.frtab.se/Shop/Index.php?sArtId=123580-95 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">ett sånt här till Sylgja (halsen går dock ända upp till öronen och sitter kvar där, vilket inte syns på bilden) och hon har all man kvar i alla fall. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
hur funkar dessa flugtäcken vid regnväder?
#14 De blir blöta ;)
Men vid kraftigt regn brukar det ju inte vara värst mycket flugor ute, så då ska väl hästen klara sig rätt bra utan :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#15 tänkte mest ifall det börjar regna och man inte är hemma och ta av hästen täcket. om det blir som ett våtvarmt omslag eller om det rinner av och torkar bra
Flugtäckena vet jag inte så mycket om, men blir det sol och varmt sen (och det inte verkligen öööösregnat en lång stund) så torkar väl eksemtäckena rätt så snabbt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#17 är inte flug och exsem täcken samma?
eller är de olika?

Ett flugtäcke torkar mycket fortare mot ett eksemtäcke. Tycker iaf jag. Det är ju luftigare.
#18 Japp, de är olika :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

de täcket jag har kollat på tror jag torkar rätt fort då de andas, d är liksom håligt. D mackan hade som va av helt tyg blev genomblött om d regnade..
#19 #20 jaha, där ser man… trodde de va lika ;)

#22# Ha ha då hade man ju hellre köpt ett flugtäcke ifall dom var lika. Du har väl sett prisskillnaden bl a. Sedan är det en annan modell och tyget är ju så att knott inte kan tränga in i eksemtäcket.
Men jag trodde också att dom var rätt lika innan jag kollade på dom.
#16 Lyriks flugtäcken torkar hyfsat fort, men inte om det har ösregnat. Har därför ett reserv, så ett kan torka.
#19 Inte mina. Tycker att de är rätt så tjocka. Till skillnad från det eksemtäcket Sally hade/har, det är tunnare, men torkade sakta.

#24# Dom flugtäcken som mina inackorderingar har haft här är iaf en stor skillnad på torkningsprocess mot eksemtäcket. Vet inte vad du har för konstiga flugtäcken.
#25 Har Haglunds flugtäcke + ett från Hööks. Vet ej märke på det. Det från Hööks torkar långsammast, det från Haglunds torkar fort. Ser likadana ut.
jag har aldrig kollat så noga på dom eftersom jag aldrig behövt ett förut. Men i år så kanske jag måste ha ett på Wambezi, för han hade det jättejobbigt förra året med knotten