Underlag
Idag var det en tjej ut och tittade till hästen, Ina som just nu är halt.. Inas ägare sa då att hon hade sagt att ett hårt underlag som grusvägarna(nu sommartid) var bättre att rida på än ett mjukare underlag.. Vi har nämligen tillgång till en travbana, underlaget där är sand, som just nu inte är särskilt löst eller så utan hyffsat packat då man inte "harvat" eller vad man skall säga.. Så vad säger ni.. är hårt eller mjukt underlag bäst? Inte med tanke på att hon är halt nu eller så.. men vad skulle ni välja? att rida på mjukt eller hårt?

Variera dig skulle jag nog säga… Bara grusvägar tär mkt på hovar, skelett, etc när det är så torrt och hårt, men det är ju även bra träning i lagom mängd tycker jag. Mjukt underlag är ju bra oxå, fastän det kan bli jobbigt om de blir för sjunkigt eller hur jag ska säga… absolut bästa enligt mig är skogsvägar, de brukar vara lagom fasta. Vilket underlag går hästen bäst på?

Nu när det inte regnat på evigheter och du har grusvägar att rida på så är det ju som att rida på sten. Stenhårt alltså. Inte alls bra att sitta och rida på jämt. Utan som sunglasses skrev variation är bäst. Oavsett skor eller inte. *ler*

#2 Wow! Överens at last! *ler* Kul med lite omväxling

Hon trivs bra i skogen, då hon får lulla på stigar =).. Men jag vart så förvirrad när jag fick höra att dte är bättre att rida på hårt (och nu är vägarna hårda) än mjukt.. Det fick tankarna att snurra i huvudet på mig.. tänkte att bästa sättet att reda ut dem avr att fråga er om era åsikter =D
aäger som övriga, blanda! mn hellre hårt än mjukt

#3# Jo du, jag kan också hålla med ibland. *skrattar*

#4# Hon kanske trodde att du red på mjukt jämt.
håller med sunglasses och gejsa som vanligt :D

Men jag har fått för mig om en häst är lite halt så ska de va bättre att skritta på hårtunderlag, för att stärka. men ja kan ju ha helt fel med…

ett fast underlag som sviktar lätt är det bästa. is och gräs t ex. eller varför inte en skogsväg som föreslagits här tidigare :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ska man träna kondis + bygga muskler är ju en travbana bra förvisso…
anna, det stämmer. när tova varit halt så sa vet att jag skulle rida bara på vägarna.. hon trodde hältan kom från för mycket manege-ridande

Beror väl också på varför hästen är halt, finns ju miljoner orsaker.