vad händer...
… om man inte har fått passet och hästen insjuknar och måste avlivas? det är ju inte mitt fel att inte passet kommit… kan veterinären säga "nej jag vägrar att hjälpa hästen"…?

Har det hänt något lisette? Hoppas verkligen inte,
Instämmer med Gejsa, hoppas inget hänt!
men detta med pass och avlivning, handlar inte det om kroppen ska gå till livsmedelsproduktion eller vad det kallas..?! Om man väljer att inte göra detta måste väl en vett kunna hjälpa en även om hästen saknar pass? eller är jag helt ute och cyklar..

nej det har det inte gjort… :D men jag bara undrade eftersom väntetiderna är så otroligt långa nu. vad gör man om man står där med en illa skadad häst?

jag tänker inte skriva in hästarnas pass att de inte får användas till livsmedel. dels för att jag inte tycker att jag har rätten att välja det till eventuella nya ägare (har inte tänkt sälja mina gossar, men man vet aldrig). dels för att jag inte är hundra på att jag hade haft råd att lägga ut 6-7000 på destruktion.

Finns nog ingen veterinär som nekar att avliva en häst pga inget pass finns än att se. Behöver en häst avlivas pga skada så gör dom ju det. Det är som tessa skrev mest för att det ska gå till kött osv som passet ska finnas.

nej jag kan inte heller tänka mig att de skulle neka en häst att bli av med lidandet.
nej, jag har hört att en veterinär inte får neka om djuret lider.

Jag har ockås hört det. Om ett djur har ont så får inte en veterinär neka djuret till behandling.

Tror inte heller att någon idi..t skulle hitta på en lag till om att man inte får avliva pga att hästen inte har pass. Det är ju bara så att den hästen får inte gå till kött. Men det är konstigt att djurparksdjuren kan få äta dom. Eftersom dom kan ju vara fulla av en massa mediciner.

vi avlivade själv minta och skickade henne med kadaverbilen, ingen frågade efter pass???
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

kom de och hämtade henne samma dag eller ni fick bestämma en dag de skulle hämta henne? vad gick det på då?

dom hämtade henne en timma senare, har ej frågat Inge vad det kostade, återkommer om det
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Enligt djurskyddet ska en häst som lider så pass att den måste avlivas, avlivas omgående.

oj det var snabba bud, var det dom från kristianstad eller?

#4 Det är vet. vid ev medicinering av livstids karens som skriver in i passet om dom inte får användas som livsmedel. Min får inte det… vet inte hur man gör om hästen redan innan passet har fått "livstid".
#8 har man kunskap att befria ett djur från lidande så borde väl inte valet vara så svårt, även om det innebär att bryta mot en lag…

#16 du kan själv välja om hästen får användas till livsmedel eller ej. det finns ngn sida i passet där veterinären skriver under och stämplar, du ska med skriva under tror jag…

Ja lisette man kan välja ifall hästen ska ätas eller inte. Men inte om hästen har fått medicin som är livistid. Då skriver veterinären på och stämplar i ditt pass vare sig du vill eller inte. För den får inte gå till mat då.

#19 nej det vet jag gejsa… :D

Jaha! Trodde att du inte förstod. Sorry!

Veterinärer kan inte neka att behandla sjuka djur. Det strider mot djurskyddslagen. Oavsett om hästen har fått sitt pass eller ej.
Jag var i Skara med mitt ena sto förra veckan. Ingen frågade efter pass. Jag fick själv påpeka att medicinen skulle föras in i passet.

Ok, visste inte att man fick välja det själv, det är ju bra iofs…. Sorry!

#24# Välja vad? Om det ska in i passet eller inte om den är sjuk. Nej, dom får inte välja. Har du en sjuk häst som fått medicin som är livstid karens i slakt så måste det in i passet.
Men däremot kan man be en veterinär att sätta dit stämpeln i passet ändå. Som vi har gjort. Pga den där nya lagen med fodret.

#25. Men de verkar ju knappt bry sig om det, när de inte ens frågar efter pass när de just skrivit ut Fenylbutazon…..

måste man själv säga till att dom ska skriva i??!! det är ju inte klokt! ma nliter ju på att behövs det skrivas i så frågar dom efter passet. min häst har fått nåt slemlösande pulver men vet inte om det skulle in i passet…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hoppsan. skrev ett inlägg i en annan tråd men på nåt lustigt vänster hamnade det här ist.. aja :S
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#26# Dålig veterinär måste jag säga. För dom ska fråga efter passet och skriva in det direkt. Det vet ju alla veterinären vid det här laget.
Gejsa: Hur gör man ifall hästen har fått medel som det är livstids karens på innan man fick passet? Innan man ens ägde hästen utan bara har papper på att den har fått det?
/Mandysan

Ja, det är ju som det är. Vill man inte ha stämpeln så finns det ju inget bevis att hästen ätit medicinen. krasst men sant.
#30 Är du av det ärliga slaget så skriver du under i passet att den inte ska användas till livsmedel. Där ska också en veterinär skriva under, egentligen. Men jag tvivlar på att ett slakteri skulle ta emot hästen även om bara du själv skrivit på där. Det finns alltså en särkild sida i passet för detta.

#30 det tänkte jag med på. innan passen kom så har man ju gett hästarna samma medicin ändå. fanns det ngn koll på att de inte fick bli livsmedel då eller?

Då fick amn ha koll på det själv…

undrar hur många som skickade sina hästar på slakt fast de inte fick… :D

Ja du, det var nog åtskilliga hästar.