Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5188 ggr
Eve
0

Få hästen att fälla..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillan (Eller aa, Millan, men jag har börjar kalla henne för Lillan) har fortfarande mycket av sin vinterpäls kvar och hon fäller inte speciellt mycket. Hon fällde jättemycket innan, sen slutade hon och nu har det stannat nästan helt! Hon får B-vitaminer, 15 ml per dag. Kan jag öka det? Hjälper det med fällningen?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

låt henne gå utan täcke lite om hon ínte redan gör det

du kan ju öka b-vitaminen om du vill, det är inget farligt men kanske onödiga pengar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eve
0

Hon har gått utan täcke i flera veckor..

Peppe
0

det är ju inte mycket att göra om pälsen sitter fast men borsta mycket hjälper ju lite iaf

Eve
0

Mm, brukar ta med ryktsten.. ycker så synd om henne, för hon blir ju verkligen jättesvettig efter bara lite skritt. Hon blir ju dyblöt där sadeln har legat :/

tezzie
0

Ryktstenar gillar inte jag, jag tycker dom blir äckliga i pälsen av det. Däremot så använde jag en svettskrapa med piggar på ena sidan, och då lossnar det rejält.

Men annars så fäller hästen när den känner för det =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Canonball
0

En kompis till mig har en häst som inte heller fäller så mkt av sin päls, så hon ska klippa sin ponny för att underlätta (fältklippning). Detta snabbar ju inte på fällningen, men det underlättar ju för hästen så den slipper svettas! Kanske något att rekomondera så du kan arbeta din häst ordentligt.

tezzie
0

Men är det inte för sent för att klippa dom nu?

[chriistina]
0

Kan man inte ge jäst till hästen vid fällning… Jag har hört det ska underlätta. Men det kanske ska ges i början av fällningen…

Iaf så fick jag tips om att använda son man drar bort vatten med med taggar på. Då får man av massa extra päls som kanske inte skulle åkt bort riktigt än annars.

Lyrik
0

#7 Jag klipper min gammelman året runt.

Ge jäst, antingen bryggerijäst eller foderjäst. Minst 1-2 dl om dagen, utblandat i betforn. Innehåller mkt b-vitaminer.

Min gubbe får 1 dl bryggerijäst och 1 dl Krafft B-vitaminpellets per dag.

Eve
1

Lyrik .- ska testa det (:

Lyrik
0

B-jäst är starkare än F-jäst, men kan vara svårare att få tag på. Köper det i 25 kg säck på Johan Hanssons i Uppsala.

jn84
0

Amadeus är likadan. Blir dyngsur av en skrittur pga av all päls. Det är ju inget jätteproblem för honom eftersom han inte går så hårt..

Har ingen lösning tyvärr. Bara en häst med samma problem..

[MajaWrangstadh]
0

Min ridlärare sa något i vintras att en kompis skulle bada en av ridskolehästarna, så att hon skulle kunna börja gå med täcke.
Fast jag förstod inte riktigt varför, haha. Men tydligen så var det något med pälsen/huden när hon hade badat henne, så att hennes vinterpäls inte "verkade" lika bra. Okej luffig förklaring, förstod inte ens själv. xD

Yessica
0

Om man inte vill använda ryktsten, kan man använda en gummiskrapa, dom drar med massooooor med hår! ;) Dom känns mycket bättre än ryktstenar enligt mig :) Mycket mysigare också säkert!

Men borde man inte använda täcke om man vill att hästen ska fälla? :O Så att den liksom inte behöver pälsen… Jag vet att det är ju därför som många tävlingshästar får börja ha täcke tidigt på hösten.. För att dom inte ska sätta vinterpäls..

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

GranoStall
0

Vi brukar sätta på täcke när vi vill att våra hästar ska börja fälla. Funkar bra.

SHV-Pysen
0

Vi har samma problem med fällning här. Har en shettis som fäller väldigt lite. När solen är framme så bränner man sig ju nästan när man lägger handen på honom. Fast vi tror att den sena fällningen här beror på vanvård under hans första år. Vanvårdade hästar brukar ju fälla senare

Flaxii
0

Öka B-vitamin. Min ponny får 55 ml per dag, men vi ska dra ner på det till 25 ml sen när han har slutat fälla. Men som sagt, öka B-vitaminen skulle jag rekommendera, B-vitamin gör ju inget om de får mkt av.

Eve
0

Flaxii - fast jag tropr som sagt att det är att lasta pengarna i sjön.. Att lägga på henne ett täcke är nog mer effektivt

Flaxii
0

Min häst har täcke och fäller inte mer för det. Nu är han rakad också och det har hållt sedan i november 2007, så han fäller där han har sadeln, i ansiktet och på benen, där har han päls. Men vad jag har märkt så är mer B-vitamin väldigt effektivt, och så länge det fungerar anser inte jag att det är att kasta pengarna i sjön…:P

zettan
0

ge mkt morötter. De hjälper också till att få hästen att fälla bättre. De har fungerat på alla mina hemma

Eve
0

zettan  -  jaså (: det ska jag testa. det stämmer nog, för när hon fick jättemycket morötter så fällde hon som en galning, när de tog slut så slutade hon fälla..

zettan
1

#21 ja testa de för de säger bara pang så fäller de. Slutar man med morötter så slutar dom fälla. Så testa de du me och lycka till

AusaBausa
0

har gett mina b-vitaminer o dem började då fälla t max!!! Så där slängde inte jag pengarna i sjön:-D

Eve
0

ausabausa - nä, men vad jag menar är att hon får ju redan massa b-vitamin så att öka tror jag inte hjälper

AusaBausa
0

#24 ops! nej det klart…läste inte tråden ordentligt! Sorry nej självklart hjälper inte mer b-vitaminer då.Gav dock Ludde 30 ml morgon o kväll

Eve
0

AusaBausa - Misstänkte det (:

missellie
0

annars kan jag rek att köpa en vanlig "koskrapa" (som man skrapar av all skit med på korna)

jag köpte mig en sådan till min nyimporterade islänning, kanon bra! Skrattande

Flaxii
0

#20 Ha, det visste jag inte..Men man lär sig nåt nytt varje dag ^^
#24 Hur mkt B-vit får hon då? :)

Yessica
0

#28 Hon skrev i #0: "Hon får B-vitaminer, 15 ml per dag. Kan jag öka det? Hjälper det med fällningen?"

:)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

thilda-
0

Det är ju bara läsa på förpackningen om vad som rekomenderas.. jag har för mig att runt 20ml skulle man ge ponny.. så du ska nog öka B-vitaminet

Tywysoges
0

#27 En sån koskrapa är kanon! Vart köper man sånna?

Eve
0

Thilda - Det står att en normalt arbetande stor häst ska ha 15 ml (:

thilda-
0

okej ^^ men jag går då min B-ponny 25ml ;)

fridak
0

man ger olika mkt b-vitamin beroende på märke:) jag ahr emins och där tror jag storhäst ska ha 30ml/dag, ponny 10-25ml och hårt tränad häst 60ml.
man ska inte överstiga 90gram per dag för då överstiger man högst tillåtna halter av fodertillsats. frågan är då vad en ml b-vitamin motsvarar i gram.

Peppe
0

#34 fast b-vitaminer gör nog inte så mycket, hästen kissar ju bara ut det som är överflödigt =)

lisette
0

#31 jag köpte min på GG, men du kan beställa från nordpost själv. de är verkligen kanon!

Alex
0

B-vitamin tjänar tillverkarna väldigt mycket extra pengar på kan jag säga, så det finns många som använder det i onödan. Visst, det kan hjälpa fällningen, OM hästen har något problem och inte kan producera det/tillräckligt mycket själv. För de producerar det själva i tarmen. Överskott kissar de ju ut, så många hästar kissar nog ut allt extra de får… För så länge de inte har någon störning i tarmfloran så producerar de det de behöver själva. Men vill man slänga bort onödiga pengar på det, så visst… ;)

Har hon fällt men slutat nu beror det väl troligtvis på att hennes kropp av någon anledning anser att hon behöver pälsen? Inte tillräckligt varmt (morgonen/sen kväll, om hon är ute då, kanske?), dåligt med underhull, eller något annat? Så om jag var du skulle jag bara fortsätta som vanligt så kommer det säkert igång snart igen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

#35 jo fast det finns väl regler och lagar om hur mkt fodertillskott man får ge, stod så på förpackningen nämligen. Är väl reglerat ifall hästen går till slakt sen. om man ger väldigt mkt kan man väl slå ut hästens egna b-vitaminproduktion också?

lisette
0

#38 inte på b-bitaminer. de kissar ju ut allt överskott så det finns inget kvar sen :D

fridak
0

#39 det står fortfarande på förpackningen att man inte ska överskrida 90gram/dag ;)

lisette
0

vad skulle hända om man gör det då?

missellie
0

(Tywysoges )

man kan köpa dessa skrapor på olika ställen. jag köpte min på granngården. men börjes har ochså en sorts skrapa. men jag tror att dom flesta som säljer "nötkreatur" prylar har sådant.

fridak
0

#41 troligtvis inget, har man riktigt otur så kanske man slår ut hästens egna produktion av b-vitamin.

tezzie
0

Då kastar man pengarna i sjön ;)

Sehvrin
0

Vi köpte en billig variant av "mirakelskrapan" på Lillhästen i Stav förra året och den är toppen att ta bort hår med, betydligt bättre än både ryktsten och gummiskrapa. Det är nog ett av de bästa köpen till hästarna som vi gjort. (bifogar en bild som jag tog förra året efter första omgången med skrapan)

Våra hästar fäller för fullt nu, men kommer förmodligen inte bli helt klara förrän sensommaren, precis som vanligt Fundersam

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ove-D
0

#4 men blir hon inte blöt under sadeln även med sommarpäls?? Det har väl inte med pälsen att göra… Om det är hon som är på bilden #0 så tycker jag inte hon ser så långhårig ut.

Ett tips är att klippa. Jag började med några av mina hsätar då jag upptäckte att en av shettisarna mådde riktigt dåligt under vinterpälsfällningen. Hon tappade hull otroligt trots en massa foder, vilket inte är normalt för en shettis. Sen började jag klippa andra hästar som "svettas mycket" och tar lång tid att torka.

Det roliga med att klippa är att man kan göra "mönster". Se tex blixten på rumpan på denna häst!

fridak
0

först nu har pålle börjat fälla "på riktigt", fråm idag får han gå utan täcke också så jag hoppas det flygger av lite kvickt nu.

Eve
0

Ove-D - Det blir hon säkert, men nu blir hon liksom svettig överallt.. Hon har rätt lång päls :/

Evelina
0

E de bra med millan? =)

tomt utan henne i stallet:P

Eve
0

Evelina - Ohja, hon mår prima (:

Flaxii
0

#28 Oj, det hade jag ju sett egentligen… ^^
 Men Eve, 15 ml är ju inte alls mkt?

Eve
0

Flaxii - Men det står ju på flaskan att hon ska ha det..? Sånt där är olika på olika märken

Flaxii
0

Vad har du för märke? På min. Shy Feeder står det att ponny ska ha mellan 10-20 ml eller ngt såntdär, men han får 25 ml i vanliga fall, nu i fällningstider får han 60 ml. Har även haft Emins och då har han fått ungefär 25 ml också. B-vitamin är ju inte farligt om de får mkt av, även om de kanske inte ska ha JÄTTEmycket, de kissar ju bara ut det överflödiga.

Eve
0

Flaxii - Kommer inte ihåg vad den heter, ska kolla idag.. Just därför tycker jag att det är onödigt att överdosera om hon ändå bara ska kissa  ut det..

linasvovvar
0

På mina hästar el iaf på Fritz har jag använt en hundkratta, den va jättebra, håret bara trillade av …fastnade inte i krattan så det va bara att kratta på

Eve
0

linasvovvar - är det en hundkarda då eller? :P

Flaxii
0

#54 Kanske det, men det hjälper dig ju med fällningen. Du behöver ju inte ge supermkt, men 25-30 ml kan du iaf ge, det är ju inte direkt överdosering.

Eve
0

Men om hon ändå inte kommer ta upp det, varför ska jag då ge henne det? :S

Peppe
0

Hur vet du att hon inte tar upp det?

Hon kommer nog tappa all päls så småningom ska du se =)

A-Appelbro
0

#5 andvänder oxå svättskrapa på mitt varmblod o man får bort pälsen jätte fort…vi använde även de på stallet shettis Prins Emil, o den lilla hårbollen blev jätte fin! Såg ut som en hel häst låg på golvet när vi hade fått bort alla hans päls;P

Flaxii
0

#58 25 ml är inte alls mkt så det tar hon nog upp. Och som Peppe sa, hur vet du att hon inte gör det?

linasvovvar
0

#56, nä mer som en kratta….kanska gles med hårda metall piggar, ser ut som en kratta. Finns t om på Ica, el i en djuraffär