Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1002 ggr
Canonball
0

Kommer hon kunna köras in?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag är väldigt orolig över min ponny. Jag vill så gärna köra in henne, men jag har ett ganska allvarligt problem. Det gäller tömkörning/longering.

När man driver henne bakifrån bockar och som en galning och siktar små hovar mot en. Jag menar, visst för att en ponny kan bli lite sur när man driver och att de inte har accepterat sin ledare mm men med April är det annorlunda. Hon accepterar mig, det vet jag, vi håller regelbundet på med Horemanship osv. Så det är inte det det beror på (att hon sparkar). Ont har inte heller, varken i rygg eller ben. Men så fort man driver henne med piskan (slår i luften, har nästan aldrig var när henne med den) eller driver henne på annat sätt i vilken gångart som helst blir hon galen. Vad ska jag göra, tänk om hon gör så med vagn bakom sig?

Det är inga små sparkar, och säger man till henne på skarpen blir hon bara ännu värre och ställer sig på stället och sparkar och bockar. Och hon der inte ett dugg sur ut heller, hon ser bara retfull ut. Se bilden så förstår ni nog vad jag menar. Hon är gudasnäll att hantera, gör inte en fluga förnär.

Så, kommer hon gå och köra in? Har ni samma problem? MVH Canonball

thilda-
0

Då du har satt henne i vagn så skulle jag nog förslå att ha en slagjord på henne/honom

Canonball
0

#1 Jovisst, det skulle säkert gå bra. Men hon ska ju inte göra så…

thilda-
0

mjo.. jag sitter och funderar lite ;)

Är du säker på att hon inte har ont nån stanns?

[Teddy]
0

Är gjorden hårt spänd? Kanske en form av sadeltvång?

thilda-
0

har du kollat munnen på henne?

Canonball
0

#3 Ja, hon visar ingen smärta vid pådrving i t ex ridning annars. Eller nr man leder henne. Jag tror hon inte gillar pisken…

#4 Gjorden är nog för lös då den gled åt sidan på böjda spår :) Hon bockar lika mycket när man longerar henne i bara lina och träns.

#5 Nej, men hon är jättemjuk i munnen, behöver kanppt använda tyglarna vid ridning :)

Det spelar inte vilken roll vilken utrustning jag än har, hon har samma beteende ändå… Tack för era svar :)

thilda-
0

Hur länge har du tömkört henne?

Mari
0

#6 Om hon inte gillar pisken så är det väl värt att testa utan den?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

*dubbelpost*

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mille
0

#8 Kankse värt att testa i början, men jag hade aldrig kört utan den i vagn sedan, så någon gång måste hon ju vänja sig vid den ändå

Mari
0

#10 varför aldrig utan i vagnen? Jag brukade aldrig ha pisk när jag körde hästar, det behövdes aldrig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mille
0

#11 pga säkerheten.
Jag rider ju inte utan skänklar, och jag kör inte utan spö.
Ifall något händer så har jag en hjälp till att ordna upp det med.

Med ett spö kan jag göra trav och galoppfattningar, jag kan korrigera hästen och händer det att den  reser sig eller slår kan jag få fram den mycket lättare

Mari
0

#12 okej :) Jag trodde pisken bara var till för att få fart på hästen :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaS-A
0

Tycker att du ska skicka iväg henne på¨inkörning hos någon erfaren och duktig person.

IdaS-A
0

Har förresten också haft de som sparkat i början, men det har inte varit några problem att köra in dem.

thilda-
0

hur länge har du tömkört henne??? har du tömkört länge så kan det väl även bero på att hon har blivit less på att bli tömkörd? så jag tror nog att det är dags för vagnen isåfall!

Canonball
0

#7 och #16Hon är inte tömkörd så mycket. I alla fall inte så mycket att hon kan tröttna! (Då kan väl ridhästar tröttna på ridning med…?)

#14 Okej, men jag vill gärna inte skicka iväg henne någonstans, då kan det lika gärna kvitta eftersom hon är lite till åren (17 år, men har VÄLDIGT mycket att lära, då hon bara har gått och skruttat i en hage de senaste 8 åren av sitt liv…)

gejsa
0

Är hon snäll när du rider då eller protesterar hon då med på något sät? Tänkte på att du skrev att hon gått och skruttat i hage de senaste 8 åren av sitt liv. Kanske inte gillar att man bestämmer över henne.

thilda-
0

#17 okej. men då jag tömkörde min 2åring så gjorde han lika dant.. och han vare inga fel på.. ny raspade tänder och hela kittet.. men han protesterade bara för att han var helt enkelt less.. och han ville ha vagnen på sig

Canonball
0

#18 Hon är jättesnäll, gör precis som man säger oftast :)

#19 Okej… Jag får se hur jag gör :)