Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1777 ggr
Thorsson
0

studsar i sadeln...

Jag studsar alltid i sadeln efter galopen precis när man brytit av galopppen. Har får någon blandning va slängtrav och ökad trav. Jag kan inte korta honom och få fram honom, så jag har fått börja rida lätt efter att jag saktat av. Det går bättre barbacka, för då har jag mer kontakt med honom, och då studsar jag bara lite. Har försökt att testa utan stigbyglar då jag kanske ev. kan ha trampat ner i stigbylgen, spänt mig så det kanske har varit df..

men det va det inte. studsar mkt mer i sadel än barbacka. vad är det för fel? vad kan jag tänkas göra för fel när jag sitter i sadeln och inte barbacka. vore kul om någon kude hjälpa mig.. NEJ, jag ider inte för tränare. jag försöker lita mig liiite bakot.

gogogo
0

alltså, så var det för mig ochså förut men jag har lyckats sluta med det, vet inte riktigt hur, men jag antar att jag sjunker ner jäkligt mycket rumpan. och slappnar av. eller så håller jag i mig extra mycket med skänkeln vet inte, det är bara att öva tills du kommer på hur du gör för att inte studsa. fast det tar ett tag xD ^^ =)

Thorsson
0

haha, ja. men det är så jobbigt. är rädd att Calle ska få ont i ryggen av det.. :/

gogogo
0

nej men det tror jag absolut inte att han får hästar är tåliga djur :)

vad är han för ras? ponny eller uhm 'vanli? :P

gogogo
0

'vanlig'*

Thorsson
0

han är d-ponny ( fjording. ) :)

gogogo
0

ahaa :) jag har hört att fjordingar kan vara jätte envisa, är det sant?:P

Thorsson
0

ja, en del. ;)

gogogo
0

haha :D

Marija
0

Jag tror att ridning mycket utan stigbyglar kan vara bra träning. Jag brukar kunna slappna av mera i knäna och släppa ner hela benen då. Du får helt enkelt pröva dej fram, kanske hittar du på något knep som gör det hela lättare?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Thorsson
0

#8. hehe ;D
#9. Ja, jag får prova :/ :)

SofiaGenne
0

Träna på att korta galoppen mkt mkt mer innan avbrytning, och var tuuuuuuuuuuuuuuung tuuuuuuung i baken. Håll balansen med låren, o luta dig inte föör mkt bakåt, men aningen :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Thorsson
0

#11. bra tips. men Calle kan inte gå i kort galopp ännu. Försöker lära honom det. men han lägger in slängtraven istället. men ska testa igen :)

svampi
0

Luta dig lite tillbaka och sitt avslappnat i sadeln, men benen får inte fladdra…Lycka till!

Ahnna
0

Spänn inte benen och slappna av i axlarna. Ta inte spjärn i stigbyglarna. Prova att andas ut riktigt ordentligt som om du precis har tagit ett djupt andetag. Släpp eventuellt efter lite på tyglarna precis när du saktar av, så att hästen inte spänner nacken och därmed aktionen. När hästen blir starkare i kroppen och behärskar att galoppera i ett mer samlat tempo borde det går lättare för er båda.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Thorsson
0

tack för alla tipsen ^^ :)

Mkarlsson
0

spänn dej inte då "muskelkuddarna" i benen trycker upp dej så att du studsar :)

Ledin
0

mitt tips är att du tränar hästen med att ta galopp å sen trava om varandra så den lär sig å inte slängtrava och du ska ha kort galopp allså. Sedan så har #14 bra tips på hur du ska göra.

#6 och en fjording är inte envisare än någon annan häst, det e bra folk som tror det, har ridit o tävlat 4 fjordingar i kör,hopp,dressyr det jag tycker att dom är är väll ovanlit smarta därimot på hitta på saker. 2 var supersnälla för nybörjare gick som en snäll sak gjorde inget som ryttaren inte ville den skulle göra och med mig så hittade dom på lite mera bus saker. Tycker det e lite fel å säga att en fjordig lr vad det nu det är för ras att dom är envisnare än någon annan ras det e bara strunt snack. Har ridit i över 20år alla möjliga raser hittar envisna i alla raser det beror på hästen inte rasen.

Thorsson
0

#17. Okey. Tack! :)

Pandoer
0

ett bra sätt att komma djupare ner i sadeln är att man lyfter benen ut från sadeln så att bara rumpan är kvar i sadeln (balanssits). jag själv tycker att det är jättjobbigt och får ofta sendrag när jag gör det, men min ridlärare tvingar mig att göra det iallafall, och det ger en faktist ett bättre djup i sadeln! tänk också på att du har benen/fötterna bra plasserade, varken för långt bak, eller för långt fram. Det är lätt att det blir lite ostadigt direkt efter galoppen, vissa hästar är svårare än andra, emn det är bara kämpa på! :)

Pandoer
0

alltså, balanssits i början av träningspasset,när ni skrittar fram. inte mitt under ridpasset ;P

Thorsson
0

#19. tack för tipset! :)

Struten
0

Har två alternativ du kan testa;

- Tänk i traven att du cyklar baklänges, så att du sitter på ett sittben åt gången.
Sitter man på båda sammtidigt studdsar man offtast mer, men sitter man på ett sittben åt gången kommer du åt bättre.
Så tänk att du cyklar me sittbenen. Sittbenen är bakbenen kan man säga, man sätter sej på ett bakben åt gången och följer med energin frammåt och försök slappna av, släpp ner hälen.
Tänk på att fjädringen ska ligga i hälen inte i knät, det tänket gör offta att man slutar spänna sig i knät, vilket kan vara en faktor till studdsandet.

- Ett annat tänk kan vara att du ska studdsar med i traven ist för att sitta emot.
Alltså istället för att tänka "Sitt…Sitt…Sitt"  tänk att du ska studdsa med i traven.
Nästan tänka "Upp..Upp.Upp" för varje steg. Det gör att du kommer med i traven. För hamnar man efter börjar man skummpa ännu mer.

Hoppas det var till någon hjälp!

Lyckatill :)

Thorsson
0

Tackl för tipset! :D

Vilken gammal tråd^^