Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4627 ggr
MinnaA
0

Pepcid Duo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

efter att ha läst på den här sidan: http://www.equerry.se/att/stereotypier03.pdf så bestämde jag mig för att prova en kur Pepcid Duo på mitt magra fullblod. hon har alltid haft svårt att hålla hullet och är typ jämt lös i magen, bajset är inte "diarrelöst" men inte heller som torra "bollar" och när hon fiser så sprutar det tarmsaft ibland. jag har provat de flesta foder som ska vara bra för tunna hästar medkänsliga magar men det har inte blivit någon skillnad.

hon har haft föl tills alldeles nyligen och hon var ordentligt nergången men har nu börjat lägga på sig. sen några månader tillbaka så äter hon dodson & horrells "mare and youngstock" men magen är knappast nå bättre och hon la inte på sig något när hon gav di men som sagt så börjar hon sakta öka i vikt nu.

iallafall så rådgjorde jag med min veterinär och han tyckte jag skulle prova Pepcid Duo då hon väver (endast i box så hon går på lösdrift) och är ett fullblod så det vore inte helt omöjligt att hon skulle kunna ha magsårskänningar. jag gav henne första dosen igår och idag så kollade jag om det hade runnit tarmsaft, vilket det har gjort varenda dag se bilden, och det hade det inte! gissa om jag blev glad!

hoppas hoppas hoppas att hon fortsätter att vara bra i magen nu!

gejsa
0

Vad skönt! Jag vet precis hur det är att ha hästar med lite lös avföring och diarré nästan. Fick ju tvätta Sorro morgon, lunch och kväll när det var som värst.

Läste någonstans att det var många hästar som hade magsår och magkatarr. Tror att det har att göra med att man ger för lite grovfoder.

MinnaA
0

ja det är väldigt frustrerande Fundersam

det är så konstigt för hon har fri tillgång på torrt hösilage med mycket växttråd i hela vintern och på sommaren så går hon och betar i en jättestor hage med varierat bete i. hennes tidigare ägare kan ju ha gett henne för lite grovfoder och "förstört" hennes mage redan innan jag köpte henne iofs..

eftersom hon var den enda som fölade i somras så körde jag iväg henne till ett annat bete så hon fick gå med ett annat sto med föl men där blev hon så smal så jag var tvungen att ta hem henne efter 1 månad. hon såg hemsk ut och var jääättelös i magen, jag åkte dit och matade henne med Krafft´s mag & tarm ´kur i flera veckor utan resultat så det var bara att hämta hem henne. hon tålde antagligen inte nån växt som fanns i hagen.

gejsa
0

Finns ju många fullblod som går ner i vikt av att gå på bete också. Min gubbe gör ju det när jag åker bort med honom. Han går bara upp i vikt när han får vara hemma och få komma in på natten. Kommer inte ihåg varför dom går ner. Om dom är mer ängsliga inom sig eller stressar upp sig. FAst jag tror att min gubbe mer vill hålla ihop flocken när han är borta på bete. Så när han inte kan det så hinner han inte äta som han ska.

Svårt fall. :)

MinnaA
0

ja det är inte lätt när det är svårt Flört

när hon går på bete hemma så håller hon vikten bra, tror faktiskt inte hon tål klöver då det fanns gott om det på det betet och nästan inget i mina hagar hemma.

om hon inte vävde så mycket så skulle jag ha henne inne på nätterna året om, det är lättare att fodra henne och så får hon vila ordentligt.

gejsa
0

Ja, så är det ju. :)

Min Gobban vävde ju med när jag fick honom. Men efter ca 2 år så slutade han tack och lov. :) Hans dammallergi är ju också nästan helt borta. Förr var han så sjuk så att han inte kunde ridas i ridhus utan att hosta eller stå inne några timmar i stallet. Han fick ju stå i logen som hade högt till tak i ca 4 vintrar i stället.

Klöver är ju inte bra att ge för mycket till hästar heller.

MinnaA
0

är Gobban också ett fullblod? vad skönt stt han slutade väva, mitt sto väver aldrig i hagen men så fort hon blir ställd på box så kommer tendenserna.

gejsa
0

Han är 50% fullblod och 50% halvblod. Han är ju efter Eminent.

Gobban vävde i hagen när han kom. Men ju mer vi började använda honom (han var ju oinriden som 15 åring) desto mindre vävning. Tror det tog minst 2 år innan han minskade ner på vävningen. Själva dammallergin har ju tagit många år också. Att få bort alltså.

MinnaA
0

vad skönt.

gejsa
0

Mmm men jag antar att han är lite speciell. Inte så många som får bort vävningen.

Lycka till med din maghäst. Har du kollat om hästen har bandmask förresten?

MinnaA
0

tack så mycket Glad

jag har tagit ett antal träckprov på henne och det har inte påvisat någon förekomst av bandmask någongång.

gejsa
0

#10# Men bandmaskprov är särskilt prov. Tog du det? Träckprov det vanliga tar inte bandmask.

MinnaA
0

nej just det.. det såg jag nu när ja kollade igenom provsvaren. hur går det till?

Molla
0

Intressant att tänka utanför ramarna… Människo-medicin till häst…

gejsa
0

#12# Konstigt om inte veterinären har bett om bandmaskprov. Det var det första dom gjorde på Strömsholm när jag kom dit med Sorro.

Har man mycket bandmask så kan dom få diarre av det med.

Du kryssar väl i det i träckprovspåsen har jag för mig. Har bara gjort det en gång. Första gången gjorde dom ju det på strömsholm.

#13# Eg inte så konstigt. Sorro fick ju dyr människomedicin som min veterinär var tvungen att ringa och fråga flera veterinärer bla nere i skåne och i uppsala om hon kunde ge. Jag hade fått tips om den medicinen från en på buke. Men den var ju dyr. Kostade över 6000 kr på 2 månader.

lisette
0

#13 det är inget ovanlgit alls.

Molla
0

Oj, vad var det för medicin?
Just nu går hunden på Kåvepenin, det är ju också till människa.
Men just magmedicin hade jag inte hört kunde ges till djur… Spännande!

lisette
0

man ger hjärtmediciner för människor till hundar har jag sett på jobb. =)

gejsa
0

#17# Minns inte vad den hette nu. Men den var gul och tabletterna skulle man mosa med en mortel. Blanda ut det med vatten i stor spruta och ge det i munnen. Så det var gult i hela stallet och på honom. Gick inte att tvätta bort heller på honom. Som färg nästan.

Molla
0

#19 Oj! Låter giftigt! =P Hoppas det funka!

gejsa
0

Haha klart den funkade. Det var ju i våras förra året. Han verkar ok nu. Hade även lite bandmask.