Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2433 ggr
lisette
0

kan hästar ha pollenallergi?

merrys ena öga är väldigt svullet och varigt. det andra är enbart varigt och rinner.

frågan är nu om hon blivit biten av ngt? hon hade på sig en flughuva, kanske har ngt djur kommit in under?

vi diskuterade om hon kunde ha pollenallergi, kan hästar ha det?

imorgon får jag ringa veterinären o be om lite hjälp.

Annette
0

Ja, det kan dom ha. De fall jag har hört talas om har det yttrat sig som luftvägsproblem, men rinnande ögon kan säkert också förekomma. Det gör det ju åtminstone på människor.

lisette
0

fast ett svullet öga känns mer som ett stick av ngn form.

eller ngn annan allergi.

Buuc
0

Lustigt, just idag grubblade jag på detta. En av ridskolans häst, ett nytt sto kallat Afra, hade röda ögon när jag fotade henne i paddocken under lektionstid.

lisette
0

jag märker själva av pollen vissa dagar. kan knappt prata ordentligt för jag är så täppt i näsan.

Buuc
0

#4, jag har också Pollenallergi, mest björkpollen. De senaste dagarna, faktiskt inte förräns på kvällen, har det kliat i halsen, på tungan, och näsan, ögat och örsnibbarna(eller vad det heter) kliar också! Jag får bara be att det inte blir översvänning av pollen så jag måste ta piller.. Usch.

thilda-
0

Luddan har väldigt rinniga ögon.. spec på våren har jag märkt!

AusaBausa
0

min shettishingst fick svullna o variga ögon pga flugnätet…kom smuts in o han fick inflammation i ögonen…fick salva av vet. o sen vart han bra!

jen
0

wambezi blir snuvig när det är mycket pollen i näsan har jag märkt.

Och nu är det ju extrema mängder i luften

lisette
0

#7 vilken då?

AusaBausa
0

#9 vilken då, vad då?

Maja
0

Det kan inte vara någon typ av ögoninflammation? Att hon fick in något liiiiiitet kryp i ögat och så..? :)

pippa__
0

#10 Hon menar nog vilken salva

AusaBausa
0

#12 isåfall har jag ingen aning! Länge sen…

lisette
0

#11 kan ju vara det med. men så svullet som ögat är är det konsgit om det är inflammation.

Maja
0

Joo, det är sant. Men inflammationer kan ju visa sig på olika sätt. En del är "lättare", en del är jättesvullna, röda och rinnande. Beror på vad som har hänt. :)

AusaBausa
0

tror också mer på ögoninflammation än bett…

Lorita
0

Om det bara är ena ögat så kan du utesluta allergi, öroninflammation tror jag på.

Allergiska, kan dom vara mitt halvblod tålde inte björk. En pina när det var tävlingar på våren och det togs in björkar för att dekorera barn.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Repoort
0

Min kompis förra häst fick allergi i fjol. Det var samma symptom som Merry har. Hennes vet. skrev ut något medel som de droppade i ögat två gånger om dagen. När hon kom hem till mig på bete i slutet av maj så var ögonen som de skulle, så det var värst i början av maj då alla träd och buskar slår ut.

lisette
0

idag så var där inte ett spår efter svullnad eller var! jag blev jättechockad och förstår inte vad det kan vara!

kan kamomill te hjälpa så fort?

Lorita
0

ett bett eller ett slag, har du bild?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

taget m mobil så det syns väl itne så tydligt.

AusaBausa
0

ser absolut ut som ögoninflammation men konstigt att hon var bättre i dag…kanske blev bättre för stunden av teet?

lisette
0

var där två ggr idag. såg jättefint ut båda ggr!

AusaBausa
0

åh vad skönt! då håller jag tummarna på att det inte blir ngt mer…

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här saknar hon päls under ögat, hon kliar sig…